Българският етнически модел е прикритие за престъпленията на "Възродителния процес"

Последна промяна на 06 февруари 2015 в 10:16 10759 10

Преди тридесет години, по време на Февруарски пленум на Политбюро на ЦК на БКП, останал в партийната история като пленум на „научно-техническата революция”, като втора секретна точка, Живков докладва за проведената смяна на имената на българските турци. Някак между другото, казва че те били четирима души, които решили да свършат тази работа. „Работата” е, че от декември 1984 до януари 1985 година са сменени насилствено имената на повече от 730 000 български граждани. Районите, в които живееха те бяха обградени от Вътрешни войски, милиция и подразделения на Държавна сигурност. Използваха бронетранспортьори и специализирани подразделения, за да блокират всички населени места. Имаше убити и ранени. Някои се отличиха и получиха по една нашивка, защото бяха сменили имената на повече хора. Други бяха изселени извън България, а някои бяха изпратени „на прикритие” в Белене, за да слухтят за онова, което говорят противопоставилите се на смяната на имената.

Когато започна кампанията за прогонването на българските турци през май 1989 година, някои направиха шеметна медийна кариера. Други станаха професори, обяснявайки тънката разлика между БТИ (българи с традиционни имена) и БВИ (българи с възстановени имена). Всъщност, Александър Лилов въведе още по-научното разграничение – БГТЕС (български граждани с турско етническо самосъзнание). Последваха коленопреклонни книги за „Възрожденския процес” и за това колко мъдро е постъпила Партията, като най-после им е сменила имената на турците, дето били всъщност „пета колона” на Турция.

Преди малко повече от двадесет и пет години беше регистрирано Движението за права и свободи. То трябваше да се окаже продължител на идеите на съпротивата срещу смяната на имената и т.нар. Възродителен процес, които за известно време съществуваха като политическо движение за права и свободи на турците и мюсюлманите в България. След всичко, което се бе случило, както каза и президентът Желев, трябваше да се направи жест на добра воля към българските турци и да се гарантира тяхното политическо представителство. Но мнозина пропуснаха да забележат, че ако това наистина беше политическо движение, което се бори за гарантиране на правата и свободата на различните етнически, религиозни, езикови и всякакви други групи в българското общество, то би трябвало да се разпусне веднага след приемането на Конституцията на България от 1991 година, в която всички тези въпроси намериха своя категоричен отговор. Това не случи, просто защото ДПС бе необходим гарант за трансформирането на политическата власт на БКП в икономическо влияние и блокирането на демократичните реформи в началото на 90-те години.

Днес ДПС настоява за промени в закона за гражданското състояние като почит към жертвите. Сред списъците с уволнени по политически причини активисти на Движението, които придоби навик да чете в Народното събрание ДПС, неговият председател реши отново да постави въпроса за Възродителния процес. От позицията на говорител и застъпник за паметта на жертвите и на стотиците хиляди малтретирани от собствената си държава и нейната Държавна сигурност хора, г-н Местан за пореден път реши да обясни каква е ролята на ДПС. Но пропусна, че все още има хора, които помнят издевателствата, помнят агентите на ДС, помнят безумната истерия на комунистическата пропаганда и най-вече – спомнят си много ясно кой и какво направи срещу всичко това – тогава и през изминалите двадесет и пет години.

Въпросът е в това доколко българското общество знае, помни и разбира онова, което Живков отчел пред Февруарския пленум. Въпросът наистина е за качеството на демокрацията в България, защото няма как БСП да определя дали е ставало дума за естествен процес на интеграция или за насилие; няма как кадрите на бившата ДС да определят кога е време всичко това да бъде забравено; няма как насилниците да определят кога жертвите окончателно трябва да се примирят с онова, което им се е случило. Но и няма как ДПС да е онзи морален стожер, който да определя какво би трябвало да бъде отношението към това престъпление, след като част от неговите кадри са участвали в него. Няма граници пред подобна наглост. А това означава, че съзнателно или не, всички ние, чрез мълчанието си сме въвлечени в този сценарий.

Т.нар. „български етнически модел” бе създаден като прикритие на всички тези престъпления. Представителството на ДПС не доведе до по-висока степен на интеграция нито сред българските турци, нито сред ромите. Онези, които забогатяха от името и представлявайки бедните, нямат никакво право да определят кой е демократ и кой не. Те винаги са били заинтересувани от това разделението, недоверието и противопоставянето да продължат. Това е единственият им шанс да продължат да трупат собствените си богатства на гърба на онези, към чиято трагедия бяха пряко съпричастни. Комунистическата периферия, агентурата на ДС и етническата номенклатура в бившите окръжни комитети на БКП, които изградиха основата на ДПС, нямат правото да определят качеството на българската демокрация. Лошото е, че все по-рядко някой и готов да каже това…

Политическата изолация в която се намира ДПС и трайното влошаване на шансовете му да удържи властови позиции, отново насърчиха говоренето за Възродителния процес. Проблемът е в това, че ДПС повдига тази тема, когато е в опозиция. През изминалите двадесет и пет години, Движението формира изпълнителната власт на национално равнище през повече от десет години, присъствайки неизменно в законодателната власт. ДПС е политическият субект, който най-дълго е участвал в изпълнителната власт през годините на т.нар. преход. Но темите за Възродителния процес винаги са се появявали, когато ДПС не е в изпълнителната власт. Нека да прием, че след като участва в свалянето от власт на първото демократично избрано правителство, съставяйки със свой мандат кабинета "Беров", ДПС все още не е било готово да потърси политическа оценка на Възродителния процес. Защо тогава не го направи в периода от 2001 до 2005 година, когато участва във властта редом с другия „либерален” политически субект НДСВ?

Защо темата за отговорността пред стотиците хиляди разбити човешки живота не бе поставена в рамките на т.нар. Политически съвет на Тройната коалиция НДСВ, БСП, ДПС? Защо тази тема не се превърна в приоритет по време на последното, засега, участие на ДПС в правителството на БСП? След „трогателната” манифестация на Орлов мост? След зловещия фарс, който разиграха Местан и Станишев пред десетките хиляди докарани с автобуси хора, когато Станишев поиска прошка за Възродителния процес? Кога ДПС може по-ефективно да отстоява интересите на своите избиратели – когато формира правителства или когато е в опозиция?

Няма съмнение в това, че част от политическите субекти, които носят пряка отговорност за издевателствата над българските граждани, отново са в Народното събрание. Няма съмнение, че те взаимно са си необходими. За съжаление, все повече няма съмнение и в това, че виновните няма да понесат своето наказание. Идеолозите на „етнически хомогенната българска нация” на Живков, все още продължават да се занимават с политическо инженерство. Отбранявайки собствените си позиции, техните наследници и съратници продължават да тровят медийното и публично пространство с патриотарските си изблици. Но докато българското общество не постигне съгласие относно оценката на онова, което Живков упорито прокарваше от 60-те години до края на властването си, всички ние ще продължаваме да бъде заложници на примитивните кукловоди, които се опитаха да превърнат България в най-уродливия сателит на Съветския съюз.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15.02 2015 в 18:30

dayba va6ta mama gqvurska dayba

06.02 2015 в 15:01

За циганите съм сигурен , че не могат да бъдат интегрирани , но не съм съгласен , че положението с ислямското население е подобно . Както е написал човека в коментар 1 , те не са етнически турци . Най добрата интеграция е да се вкарат в училище да им се обясни от къде са и как са станали такива каквито са . Нямам проблеми с това да си изповядват религията ако държат на нея толкова , но трябва да разберат , че те са българи и като такива трябва да бъдат част от обществото . Обаче виждам , че както и всички останали младежи , доста мюсюлмани се вливат в модерния живот и си мисля , че ДПС го осъзнава и за това се натискат толкова за гласовете на циганите . Те са им шанса да имат необразован , беден и лесно манипулеруем електорат . Образованието е ключа към интеграцията , но на управляващите не им е изгодно ......

06.02 2015 в 12:08

Огледайте се какво се случи на балканския полуостров и си задайте въпроса дали възродителния процес не е спрял други явления, които се случиха на наши съседи с мюсюлманско население.

06.02 2015 в 12:03

@Чесън
Ако малцинството беше оставено в безтегловност и официалната позиция на Анкара беше пас. Днес въобще нямаше да се занимаваме с ДПС. Анкара обаче прибра висшистите, каймака, който българската държава беше формирала, като даваше привилегии на малцинството и затвори границата за боклука, с което наказа България да плаща социални помощи чрез изкупуване на тютюна, защото онова което остана не можеше да се храни само. Един от вариантите беше да си вземат качествените хора, заедно с боклука. Общо взето при силна държава и без външен натиск малцинството щеше да се интегрира, а не да се сепарира. Сега това което е останало според Местан се намира в родовообщинния строй и страшно трудно се интегрира, от друга страна първобитните общества сляпо слушат вождовете и шаманите си, а тях ги знаем кои са.

06.02 2015 в 11:54

"Възродителния процес" на Живков е дивашки извършен, от малоумни изпълнители, това е факт, но също толкова вярно е, че да се говори за "турско население" в България е твърде смело,особено след Съединението. Турците са се изселили, останали са хора с неустановена етническа идентичност. Характерно е за всички религии, но най-вече за исляма е, че затриват националната идентичност, тя им пречи да подтискат както раята, така и "правоверните". Съществувало е периодично подменяне на етническата принадлежност на местното население от османските власти с насилствено ислямизиране, провеждано е в много региони не само България, или в Босна. Същото е било и в Родопите и други планински райони, които плашели османците затова ги "усмирили". Така е било също и в Албания, на вълни,затова векове наред албанците водели непрестанни борби и въстания именно срещу османизацията. Преселвания на албанци-християни има в османския период и в България на много места. Дори в днешна Украйна има албанци-християни, те са потомци на някогашните въстаници.Това, че не са били ислямизирани всички българи гърци и албанци ни показва само, че е имало нужда някой да работи и плаща данъци, а не заради други причини. Дори в Палестина голяма част от сегашното мюсюлманско население всъщност не са никакви араби, а претопени насилствено самаряни. Народ който в античността е бил 2 милиона и е вдигал множество въстания срещу Византия, е сведен до 600 човека с новородените в сегашно време. В книгите си описват османския период като най-страшния в хилядолетното си съществуване, въпреки че завоеватели и войни са видели много,но никой не ги е подменял насилствено като идентичност. Османската държава го е направила, затова днес неоосманизмът е също толкова голяво зло, както и при възникването му. Това е ИДИЛ близнак с мазна усмивка и кадифени ръкавици, за да не се вижда същността. И "пета колона" си има също, това не е мит. Всъщност даже две.

06.02 2015 в 11:43

Смехории. Официалната позиция на Анкара щеше да е ПАС (точно каквато е на Хуйло днес в Украйна), но оставено в безтегловност, турското малцинство щеше да поиска да се отцепи. Тогава? Ракетите по БГ територия ли щеше да ги мяташ? Разсъждаваш като шапка.

06.02 2015 в 11:29

@Чесън
Имаше много варианти докато редовната армия беше 100 хиляди и поне 500000 запасняци и имахме ракети стигащи до Анкара. Докато имахме ракети възродителния процес не беше тема. Това е другата част от истината.

06.02 2015 в 11:24

Има тези, с които съм съгласен. ДПС са бойните отряди на фамилията, затова са винаги с БСП, което им било сменило имената, пият кафе с бодигарда на фамилията и управляват заедно, като усвояват лъвския пай от държавните пари. Не съм съгласен, че смяната на името е чак такова престъпление, че да трябва да си загубим държавата, заради него. И не съм съгласен, че вечно престъпленията трябва да са аргумент в политиката, защото ако е така да извадим и ние аргументи - как се е случило да имаме помаци, ами поради действията на "ислямска държава" от 14 век - коленето е било същото, ами Батак. Може ли да се сравни това със смяната на имената и няколкото умрели, за които има паметник. Или забравяме тези неща и живеем заедно по законите, или ще трябва да се избием. Едно е ясно пречка пред това да живеем заедно е ДПС - бойният отряд на фамилията, както и самата фамилия с нейния антураж.

06.02 2015 в 11:17

Така е, но е единственият МИРЕН етнически модел на Балканите!
Което не оневинява извършителите на възродителния процес, нито участниците в последвалия корупционен проект на ДС за контрол върху турското етническо малцинство, наречен ДПС.
Казвам само, че нещата можеха да бъдат далеч по-зле.
Ако ченгетата не бяха съчинили ДПС, как си мислите, че биха се развили процесите с турския етнос в България? Мир и любов ли? Друг път.
Знам, че тезата е непопулярна, но нека някой все пак да каже, ако не беше сценария с ДПС, какви други сценарии бяха възможни?
Говорим само за миналото. Съвсем отделна тема е бъдещето...

06.02 2015 в 11:03

Е, стига с тая дъвка "Възродителен процес", де!!! Разложи се в устата ни вече!

Аз отказвам да призная ПРОБЛЕМ в това, някакви хора в условията на ДИКАТАТУРА да бъдат НАСИЛА накарани да направят нещо, каквото и да е то.

Проблем с възродителния процес НЯМА! И няма нужда от извинения. Ако някой мисли обратното- тогава аз пък изисквам тези "български турци", наследници явно на средновековните турци, да дойдат и да ми се извинят за насилието, което са извършвали над българи в продължение на 5 века! С какво тогава е различно от после, че за едното има нужда да се извиняваме, а за другото не? Но най-вече:

"В днешните български земи има около милион, милион и нещо мюсюлманско население, което няма нищо общо с турския етнос, а това са мюсюлмани, наследници на ислямизирани, по-често насилствено, българи", пише

Мидхат Паша, образован човек, завършил Сорбоната, във френско списание през 1868 година.

ТОЧКА!