МОН връща образованието към "мрачните времена"

Един учебник по предмет за клас би произвеждал посредствени ученици, казва Хелга Холткамп, председател на Европейската асоциация на европейските издатели на учебници

Последна промяна на 22 юни 2014 в 11:54 13035 23

Хелга Холткамп
Хелга Холткамп

В началото на месец юни министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова излезе с изненадващото предложение рестрикциите по отношение на учебниците да се увеличат. Тя поиска да няма възможност учителите да избират учебника, по който да преподават измежду три варианта, а да има само по един учебник по предмет за клас. Това, по думите ù, щяло да гарантира качеството. Дали това е така попитахме г-жа Хелга Холткамп, председател на Европейската асоциация на европейските издатели на учебници, която бе в България за Панаира на книгата.

Г-жо Холткамп, наблюдавате целия европейски пазар на учебници. Кои държави могат да се похвалят с най-успешните модели?

Държавите, които осигуряват качествени и съвременни програми като рамка и гарантират, че учебниците са в съответствие с конституцията и човешките права, са най-успешните. Тези страни имат система за одобряване и издателите осигуряват съответния учебник, а представителите на държавната власт го предоставят на независими експерти, които го оценяват. Това означава, че се одобряват няколко различни варианта и учителите могат да избират от списък на одобрени учебници в зависимост от потребностите на децата, които обучават. Най-добре представящите се държави, които са в топ листата на PISA, не само като европейски държави, но и такива от целия свят, работят по подобен модел. В държавите, в които създаването и одобряването на учебници е много силно регулирано, или пък самата държава е ангажирана с издаването и одобряването им, като например Гърция и Унгария, не може да бъде осигурено желаното разнообразие, отчитащо специфичните потребности на децата и поради това тези страни никога не влизат в групата на най-добре представящите се.

Къде стои България в този контекст?

Ако се вгледаме в резултатите от PISA, България не се представя особено добре. Според мен обаче това няма връзка с учебниците, а по-скоро с качеството на учебните програми, които определят какво да бъде включено в учебниците, свързано е и с качеството на учителите, които работят с тези учебници. След първия шок от резултатите от PISA за Германия през 2009 г., специалистите започнаха да се вглеждат точно в старите програми и подготовката на учителите, и въведоха мерки от типа квалификация на работното място. Като последица от това резултатите на Германия по PISA през 2013 бяха значително подобрени.

В България учебниците се одобряват от Министерството на образованието и науката и има ограничен брой на учебниците, от които учителите могат да избират – до 3 по предмет за клас. Смятате ли, че това е практика, която дава добри резултати?

По принцип, както вече посочих в предходния си отговор – да. Процесът на одобряване трябва да е прозрачен и да се знае как функционира. И защо точно три учебника за всеки учебен предмет? Има толкова много и различни начини на обучение по езици например и всички те са ценни. В други европейски държави като Австрия и Франция например няма ограничение относно броя на учебници. Пазарът, разбира се, е саморегулираща се система. Ако имате 5 или 6 успешни учебника по математика, никой издател няма да разработи седми учебник.

Правителството в България обаче планира ограниченията да станат още по-строги и да бъде разрешен само един учебник по предмет за клас. Бихте ли прогнозирали до какво би довело довело подобно решение?

Най-напред от това ще пострадат учениците - както онези, които се нуждаят от помощ и подкрепа, така и тези, които имат нужда от предизвикателства и вдъхновение в ученето. Докато в други европейски държави представителите на образованието мислят и работят по посока на решения относно преподаване в класове, в които учениците са с различни способности, отчитат различията, и дори говорят за индивидуализация, българското Министерство на образованието и науката изглежда иска да се върне назад към „мрачните времена“. Един учебник не гарантира равенство, той може да произведе в най-добрия случай посредствени ученици. Учениците са различни и всяка институция и учител знае как да им преподава по най-добрия начин, а това също означава и да използва разнообразни материали. Да не забравяме и въпроса за качеството. Здравословната конкурентна среда кара всеки издател да прави най-доброто и да произвежда висококачествени продукти. Обръщайки се назад към историята, никога не е съществувала истински демократична държава, която да е фаворизирала политиката на единия учебник, освен разбира се тоталитарните държави. Да се регулира образованието по този начин противоречи на всякакви демократични принципи.

Често българското Министерство на образованието е критикувано заради непрозрачни процедури, по които одобрява учебниците. Необходими ли са такива процедури, в които експерти от министерство казват по кои учебници може да се учи и по кои – не?

Отново, както вече посочих, необходима е рамка с оглед гарантиране на качеството. Всъщност в интерес на всеки издател е да се съобрази с утвърдените ценности и с учебната програма. В много европейски държави процесът на одобряване е опростен. Министерствата публикуват указания и издателите знаят какво се очаква от тях. Спазването им е лесно и процесът става прозрачен.

По-либерален режим би ли създал нови рискове за снижаване качеството на учебниците?

Тъкмо обратното, учебниците и останалите учебни материали ще се усъвършенстват, защото повече ресурси ще бъдат включени при тяхната подготовка. Това също ще създаде и здравословна среда за конкуренция между издателите. Те ще се отнасят към въпросите на качеството с още по-голяма отговорност, защото ако има списък от одобрени учебници, те ще трябва да убедят всяка институция да използва тъкмо техните продукти. Също така учебниците системно ще се осъвременяват и модернизират, защото учителите и институциите ще могат да изберат по-съвременни учебници.

Повод за недоволство в България, особено от родителите и учениците, е фактът, че има учебници, които са написани на недостъпен език. Те виждат в тях причината за незадоволителното, според тях, ниво на българското училище и недобрата подготовка на децата им. Как би трябвало да изглежда едно ефективно и привлекателно за младите хора обучение в училищата?

Ключовата дума е учебната програма – учебниците на съвременния пазар отразяват изискванията на учебната програма. Министерството би трябвало да огледа своите учебни програми и да осигури експерти от различни области, научни работници, представители на образованието, методици и разбира се учители, които да пренапишат учебните програми, като отчитат равнището на съвременното общество и съвременните навици за учене. Издателите са повече от желаещи да създават достъпни учебни материали, които да осигурят шанс на всеки ученик да стане студент в университета. Разбира се, Министерството трябва да инвестира в подготовката и квалификацията на учителите. Това дори е по-важно от въпроса за учебниците. В момента издателите подпомагат професионалното развитие на учителите поради това, че държавата не прави достатъчно в това отношение. Би било чудесно, ако Министерството се превърне в посредник и стимулатор за добро образование, а не в регулатор на такова.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

04.07 2014 в 11:57

Мили деца, и аз искам правителството да си заминава. Ако нещо трябва да остане - то това е Клисарова :) Бръкна им с нокът в душичките на корпоративните изедници жената, и те крякнаха до небето. Мамичката ви мръсна безделническа, за едно участие в учебник одобрен с рушвет по 200 бона са ви се прищяли а ? Кучета алчни, и комунизъм не е добре, но и без регулации на пазара няма да прокопсаме.

28.06 2014 в 06:50

Г-жо Клисарова, проучете чуждия опит . Вижте какво правят първите по образование държави в Европа. Не зомбирайте децата на България, заради Ваши користни цели.В цял свят се мъчат да достигнат до всяко дете, да извадят неговата индивидуалност, и да намери то своя път в живота, а Вие искате да ги направите всички еднакво посредствени. Вие сте за министър в Северна Корея.

24.06 2014 в 15:05

Lizakura, няма как казаното от теб да е вярно. Оценка 3,60 на матурите е при 43 точки. Няма как да се съберат толкова при 35 въпроса с изборен отговор, дори всичките да са А,а те със сигурност не са.
http://zamatura.eu/maturi/Oceniavane-maturi

23.06 2014 в 10:02

High, пак разни комунистически опорни точки - злите империалисти правели некадърни учебници.
Децата им били умни, ама материалът бил поднесен сложно и в по-ранни класове... Все ще има кой да ви е виновен, че децата ви са неграмотни, но няма да сте вие, нали ?
По темата - повече учебници, по-голяма вероятност някой от тях да е написан кадърно. Един учебник - задължително купуване от всеки. Аз като бях в училище, имахме предмети, по които учителите не искаха учебници и сами подготвяха материала на А4 копия.

22.06 2014 в 23:59

Госпожа Хелга, идете си вкъщи и се занимавайте с градината , не каляйте водата на без това размътената каша в образованието! От цялата тая учебникарска бумащина , идваща в излишък да се залежава по складовете на училищата, само пари чакате!?

22.06 2014 в 22:08

В Гърция, Исландия, редица немски области учат по учебник на МОН. ревът е, че секва кранчето с милионите в джобошете на някои екс ДС ченгета, набедили се за издатели. отворете учебниците на спечелилите издателства- спечеилили с руяшети. Кой нормален учител ще одобри учебник за лисица със силикон и вълк с мобифон???? Или тоталното изопачаване на историята. Учебниците са мъка за учителите и отвращават децата от училище съвсем. Милиони левове всяка година с еплащат от наяите джобове за некадърни учебници, които на 3 отваряне и се разпадат. И тези пари отиват в джобовете на няколко ДС ченгета.

22.06 2014 в 19:48

Голямо жалене,голямо чудо за тези учебници,няма да има пари за изкукуригалите им автори,дето не са влизали в клас ,а ги пишат от кабинетите си и .се стараят да покажат сами на себе си колко знаят като ги пълнят с абсурдни информации.Спира кранчето и за издателите ,другите пеликани ,после за книжари ,дистрибутори и всички на хранилката .Учебници за 4-5 клас с автори професори!?Поздравления за всички деца,които не ги четат и не им обръщат внимание, те са по -мъдри от нас.За всички е известна паралелната образователна система с частните уроци и нарочното одобрение на трудната материя за да се търсят частни уроци .ЛОБИЗЪМ И ТУК!

22.06 2014 в 18:53

Тази госпожа Хелга не знам какво наблюдава, но в нашите мили родни учебници учебният материал е поднесен толкова некадърно, че ти иде да утрепеш авторите им. Отделно че неща, които през 80-те сас е учили в 7 клас сега се учат в 5-6. Министърката вместо да елиминира конкуренцията, по-добре да се заеме със съдържанието им и малко от малко да стегне учителската гилдия.

22.06 2014 в 15:21

Мноо си прост,бе Сашеееее/приятелю мон ами/,не виждаш по-далеч от "носа си".Това правителство само е по "роднинска и
партийна"линия...,че предишните на друг принцип ли са били?
Но да не се отплесваме от темата!Един учебник,но качествен,
писан от най-честните и родолюбиви български учени/по-въз-
можност не с професорски титли,придобити след 89 год./.И
ОСОБЕНО-ИСТОРИЯТА на Б-ия,с факти,без политизиране и изкри-
вяване,без чужда намеса...Е,малцина са останали достойни,но
всичко зависи от родителите,от това,къде искат да живеят
един ден децата им...

22.06 2014 в 14:35

ОСТАВКА НА НЕКАДЪРНОТО УПРАВЛЕНИЕ НА НЕДОРАЗУМЕНИЕТО СЕРГЕЙ! ТОВА ПРАВИТЕЛСТВО Е СЪБРАНО ПО РОДНИНСКА ЛИНИЯ, КОЙ Е БЛИЗЪК НА МОНИКА СТАВА, КОЙТО НОСИ ДЕВИДЕНТ НА ДОГАН СТАВА, А ПОСЛЕ С ГЕНОЦИДА СЪС СВЕТЛОТО БЪДЕЩЕ ОТ ТАЗИ СОЦИОПАТСКА ПАРТИЯ БСП, КАК ЩЕ СЕ ЗАДЪРЖАТ МЛАДИТЕ, УМНИТЕ И КАДЪРНИТЕ СЪС ЗАПЛАТА 500лв.!? БСП ЩЕ ЗАРИБЯВА С ЛОЗУНГИ ОТ УЧЕБНИЦИТЕ ПО СОЦИАЛИЗЪМ, НО КАТО ВЛЯЗАТ ВЪВ ВЛАСТА САМО МИЗЕРИЯ! ОСТАВКА ОЛИГАРСКИ!