МОН връща образованието към "мрачните времена"

Един учебник по предмет за клас би произвеждал посредствени ученици, казва Хелга Холткамп, председател на Европейската асоциация на европейските издатели на учебници

Александра Маркарян 22 юни 2014 в 11:54 13980 23

Хелга Холткамп
Хелга Холткамп

В началото на месец юни министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова излезе с изненадващото предложение рестрикциите по отношение на учебниците да се увеличат. Тя поиска да няма възможност учителите да избират учебника, по който да преподават измежду три варианта, а да има само по един учебник по предмет за клас. Това, по думите ù, щяло да гарантира качеството. Дали това е така попитахме г-жа Хелга Холткамп, председател на Европейската асоциация на европейските издатели на учебници, която бе в България за Панаира на книгата.

Г-жо Холткамп, наблюдавате целия европейски пазар на учебници. Кои държави могат да се похвалят с най-успешните модели?

Държавите, които осигуряват качествени и съвременни програми като рамка и гарантират, че учебниците са в съответствие с конституцията и човешките права, са най-успешните. Тези страни имат система за одобряване и издателите осигуряват съответния учебник, а представителите на държавната власт го предоставят на независими експерти, които го оценяват. Това означава, че се одобряват няколко различни варианта и учителите могат да избират от списък на одобрени учебници в зависимост от потребностите на децата, които обучават. Най-добре представящите се държави, които са в топ листата на PISA, не само като европейски държави, но и такива от целия свят, работят по подобен модел. В държавите, в които създаването и одобряването на учебници е много силно регулирано, или пък самата държава е ангажирана с издаването и одобряването им, като например Гърция и Унгария, не може да бъде осигурено желаното разнообразие, отчитащо специфичните потребности на децата и поради това тези страни никога не влизат в групата на най-добре представящите се.

Къде стои България в този контекст?

Ако се вгледаме в резултатите от PISA, България не се представя особено добре. Според мен обаче това няма връзка с учебниците, а по-скоро с качеството на учебните програми, които определят какво да бъде включено в учебниците, свързано е и с качеството на учителите, които работят с тези учебници. След първия шок от резултатите от PISA за Германия през 2009 г., специалистите започнаха да се вглеждат точно в старите програми и подготовката на учителите, и въведоха мерки от типа квалификация на работното място. Като последица от това резултатите на Германия по PISA през 2013 бяха значително подобрени.

В България учебниците се одобряват от Министерството на образованието и науката и има ограничен брой на учебниците, от които учителите могат да избират – до 3 по предмет за клас. Смятате ли, че това е практика, която дава добри резултати?

По принцип, както вече посочих в предходния си отговор – да. Процесът на одобряване трябва да е прозрачен и да се знае как функционира. И защо точно три учебника за всеки учебен предмет? Има толкова много и различни начини на обучение по езици например и всички те са ценни. В други европейски държави като Австрия и Франция например няма ограничение относно броя на учебници. Пазарът, разбира се, е саморегулираща се система. Ако имате 5 или 6 успешни учебника по математика, никой издател няма да разработи седми учебник.

Правителството в България обаче планира ограниченията да станат още по-строги и да бъде разрешен само един учебник по предмет за клас. Бихте ли прогнозирали до какво би довело довело подобно решение?

Най-напред от това ще пострадат учениците - както онези, които се нуждаят от помощ и подкрепа, така и тези, които имат нужда от предизвикателства и вдъхновение в ученето. Докато в други европейски държави представителите на образованието мислят и работят по посока на решения относно преподаване в класове, в които учениците са с различни способности, отчитат различията, и дори говорят за индивидуализация, българското Министерство на образованието и науката изглежда иска да се върне назад към „мрачните времена“. Един учебник не гарантира равенство, той може да произведе в най-добрия случай посредствени ученици. Учениците са различни и всяка институция и учител знае как да им преподава по най-добрия начин, а това също означава и да използва разнообразни материали. Да не забравяме и въпроса за качеството. Здравословната конкурентна среда кара всеки издател да прави най-доброто и да произвежда висококачествени продукти. Обръщайки се назад към историята, никога не е съществувала истински демократична държава, която да е фаворизирала политиката на единия учебник, освен разбира се тоталитарните държави. Да се регулира образованието по този начин противоречи на всякакви демократични принципи.

Често българското Министерство на образованието е критикувано заради непрозрачни процедури, по които одобрява учебниците. Необходими ли са такива процедури, в които експерти от министерство казват по кои учебници може да се учи и по кои – не?

Отново, както вече посочих, необходима е рамка с оглед гарантиране на качеството. Всъщност в интерес на всеки издател е да се съобрази с утвърдените ценности и с учебната програма. В много европейски държави процесът на одобряване е опростен. Министерствата публикуват указания и издателите знаят какво се очаква от тях. Спазването им е лесно и процесът става прозрачен.

По-либерален режим би ли създал нови рискове за снижаване качеството на учебниците?

Тъкмо обратното, учебниците и останалите учебни материали ще се усъвършенстват, защото повече ресурси ще бъдат включени при тяхната подготовка. Това също ще създаде и здравословна среда за конкуренция между издателите. Те ще се отнасят към въпросите на качеството с още по-голяма отговорност, защото ако има списък от одобрени учебници, те ще трябва да убедят всяка институция да използва тъкмо техните продукти. Също така учебниците системно ще се осъвременяват и модернизират, защото учителите и институциите ще могат да изберат по-съвременни учебници.

Повод за недоволство в България, особено от родителите и учениците, е фактът, че има учебници, които са написани на недостъпен език. Те виждат в тях причината за незадоволителното, според тях, ниво на българското училище и недобрата подготовка на децата им. Как би трябвало да изглежда едно ефективно и привлекателно за младите хора обучение в училищата?

Ключовата дума е учебната програма – учебниците на съвременния пазар отразяват изискванията на учебната програма. Министерството би трябвало да огледа своите учебни програми и да осигури експерти от различни области, научни работници, представители на образованието, методици и разбира се учители, които да пренапишат учебните програми, като отчитат равнището на съвременното общество и съвременните навици за учене. Издателите са повече от желаещи да създават достъпни учебни материали, които да осигурят шанс на всеки ученик да стане студент в университета. Разбира се, Министерството трябва да инвестира в подготовката и квалификацията на учителите. Това дори е по-важно от въпроса за учебниците. В момента издателите подпомагат професионалното развитие на учителите поради това, че държавата не прави достатъчно в това отношение. Би било чудесно, ако Министерството се превърне в посредник и стимулатор за добро образование, а не в регулатор на такова.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите