Чакаме ви на постдигиталния свят на One Design Week с 3D принтери и технологии

Калоян Константинов 06 май 2015 в 12:00 5295 0

Адриана Димитрова (вляво) и Бояна Гяурова.
Адриана Димитрова (вляво) и Бояна Гяурова.

За седми пореден път фестивалът Оne Design Week превръща България в център на Балканите за дизайн, като кани световноизвестни чуждестранни и родни лектори и гости.

Събитието ще се проведе от 19 до 28 юни в Пловдив, като то е дело на платформата за съвременна култура Едно, която организира и фестивалите One Dance Week и One Architecture Week

Тази годината темата е Being Post-Digital, а какво точно означава това и какво ще включва програмата на фестивала, за OFFNews разказаха Адриана Димитрова и Бояна Гяурова.

Представете себе си и фестивала тази година с няколко думи.

Адриана:
Работим за One Design Week от самото създаване на фестивала през 2009 г.

Бояна: Тази година сме в ролята на творчески екип. От нас идва програмата на фестивала иначе подходът е малко по-различен, поканихме – Рене Беекман, който прави основната изложба на фестивала, като от него е и темата „Being Post-Digital“, а общото название на тазгодишното издание на фестивала е „Digital One“ и дава облик на останалата част от програмата.

Кои са акцентите на тазгодишния One Design Week?

Адриана: Акцентите са няколко. Един от тях е международната изложба на Рене Беекман, тя събира различни артисти, като в нея се показват различни подходи към темата „Being Post-Digital“. Отделно искаме да покажем отново силно българско съдържание – и двете с Бояна се грижим за няколко български изложби. Може би най-голямата е експозицията за дизайн на опаковки, в която събираме различни проекти от съвременни български дизайнери. Това са опаковки създадени през последните години. Искаме да акцентираме на различни сфери на опаковката – от храна, през напитки, до облекло и обувки. Очакваме около 20 проекта. Ще имаме и специален изложбен дизайн на самия проект, дело на DontDIY, това е нещо голямо и всеобхватно, което подготвяме. Другата изложба, която курираме, е за различни български автори от сферата на бижутата, продуктовия дизайн, архитектурата, които ще работят с нови технологии и 3D принтиране. Те ще направят проект, който е в тяхната сфера на експертиза, но с помощта на 3D технологиите ще го видят реализиран под нова форма.

Споменахте опаковки, ще пробвате ли нещо арт, тип Кристо?

Бояна: Не, това са опаковки на обикновени продукти – ние искаме да покажем с тази изложба, че предметите, които ежедневно ни заобикалят, също са много важни и са част от дизайна.

Адриана: Това е едно специално внимание и към детайла на оформление на една опаковка, нейното послание, защото то не е нещо, което трябва да крещи или да е супер отличително, а по-скоро подходът в работата на опаковката е много важен и как хората вземайки я, незабележимо обръщат внимание на друг вид естетика и функция.

Post-Digital темата какво значи – след-дигитално общество или нещо друго?

Бояна: Темата се дължи на цялата комуникационна кампания на фестивала, чийто автор е Владимир Цонков. Идеята беше да зададем въпроса на най-различни хора, както професионалисти, така и студенти, които тепърва навлизат в професионалния живот. Получихме най-различни отговори.

Акцентът, който досега не споменахме, е лекционният форум, за който сме поканили много интересни хора от директор на исландски център за дизайн до рекламиста Ян Вилкер, част от студиото за графичен дизайн karlssonwilker. Също така Юри Сузуки, който се занимава и с музика.

Адриана: Той е звуков инженер, артист, дизайнер, завършил е продуктов дизайн, но използва страшно много музика и звуци в интерактивни инсталации.

Бояна: Адам Ледерер от thatgamecompany – малка компания в Лос Анджелис, която прави видео игри, които са любопитни и за хора, които не играят на такива неща.

Адриана: Това е така, защото те страшно много залагат на усещанията и чувствата, които игрите им предизвикват. Компанията работи с емоции, музика и визия, а игрите им са стриктно неагресивни.

Бояна: Те са първите, чиито работи са част от колекцията на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк, което е пробив, че видео игрите влизат в музеите.

Какво ще предложи фестивалът на хората, които не са професионално заинтересовани от дизайн, като мен например?

Адриана: Напротив, ще са Ви интересни със сигурност. Te представят проекти, които са общодостъпни. Освен това One Design Week винаги е съпътстван от партита, ще имаме и базар, с който традиционно затваряме 10-те дни на фестивала.

Бояна: Имаме много изложби, които са за всякакъв вид аудитория. Ще представим Рая Стефанова, един български млад дизайнер, който завърши в Айндхофенската академия за дизайн. Ще представим дипломния й проект – съдове, създадени от пръст. Имаме експозиция от Полша, представяща дизайна и връзката му с храна – съдове за хранене, които визуално напомнят за храна. Освен това детската ни програма е отворена за всички и в нея обхващаме възрастите от 3 до юношеството.

Адриана: Важно е да се отбележи, че успешната стратегия от миналата година с малки намеси под формата на изложби или конкретни представяния в „Капана” ще бъдат приложени и тази година. Подготвили сме малки експозиции и работилници, които са с отворен достъп за всички, ще ползваме Ядрото на „Капана” като наша централна локация, отново ще има прожекции и отворени лекции на най-различни теми, като лектори ще са както български, така и чуждестранни гости.

Какви са цените на билетите?

Бояна: Единствената платена част е форумът, като в момента стартираме с билети „ранно пиле” на цена от 65 лв., и билети за студенти принципно на цена от 40 лв. Всичко останало на One Design Week, с изключение може би на някоя отделна работилница, е безплатно. Над 90% от съдържанието на фестивала е безплатно, което е и основната идеята – да покаже на широката публика, че дизайнът е нещо интересно и всеки от нас има отношение към него.

Какви трайни проекти като резултати има осъществени от One Design Week?

Бояна: Миналата година направихме конкурс за вело стойки, които в момента са монтирани в целия град и се ползват. Също така може би инициативата на Едно да покаже капацитета на „Капана” като квартал на творческите индустрии е много успешна, тъй като година по-късно кварталът е доста променен. Има много галерии, хостели и всякакви места, ползвани от хора, работещи в културната индустрия. Инициативата на „Пловдив 2019” продължава.

Адриана: Фестивалът е една събирателна точка, акцент от това съдържание, което е свързано с развитието на културата и спомага много да се оживи кварталът. Това, което се случи миналата година, наистина бе много ползотворно за самото място и видяхме как след края на фестивала то продължи да се развива. Също така направихме и международен конкурс за лого на „Капана”, което вече се ползва. Другото важно е, че даваме на дизайнерите международна платформа, но и ги представяме пред българска публика, което е шанс да направят нови запознанства и да си намерят работа. Продуктите и проектите, които представят, може да се осъществят в бъдеще. Резултатите не винаги са инфраструктурни или са видими на момента, но те са с положителен отзвук във времето и са нещо важно, което трябва да продължи да се случва. Също така винаги се стараем да привличаме студентите, като голяма част от работилниците ни са именно насочени към тях, за да могат самите те да имат друг поглед към дизайна и към тази професия.

Лекциите на чуждестранните гости ще са на английски предполагам?

Бояна: Винаги има осигурен симултанен превод.

Пристигат ли хора от други балкански страни, за да присъстват на форума и като цяло на фестивала, и сътрудничите ли си с подобни проекти в района?

Бояна: Мисля, че One Design Week вече е разпознаваем на Балканите, пристигат отделни посетители, които идват само за лекциите. Също така работим тясно с другите организации на Балканите, като техни представители се включват и в програмата.

Адриана: Както сега ще покажем „Млади балкански дизайнери” – една изложба, която събира подбор от продуктов дизайн от Балканите. Организаторите на експозицията също ще са тук, защото така завързваме контакти, благодарение на които в последствие можем да представим и родни дизайнери на техните платформи.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови