Още скелети в гардероба на БДЖ: Дни преди смяната на властта - над 26 милиона за охрана

Светослав Метанов Последна промяна на 27 май 2021 в 18:09 21282 0

Броени дни преди встъпването в длъжност на служебното правителство на генерал Стефан Янев, БДЖ са пришпорили подписването на многомилионен договор за охрана. Стойността му е над 26 милиона лева без ДДС и е за опазване на обекти както на БДЖ-Пътнически превози, така и на БДЖ-Товарни превози през следващите 5 години.

Контрактът е подписан с пловдивската охранителна компания Трафик Секюрити, свързана със сайта Трафик нюз. Това е вторият многомилионен контракт, сключен в периода на междувластието - между падането от власт на кабинета Борисов-3 и встъпването на служебното правителство на президента Румен Радев. OFFNews вече разказа за "Проекта сокол" - възлагане на ремонт на морално остарели пътнически вагони без обществена поръчка на баснословни цени на жп завода в Дряново. След публикацията ни служебният транспортен министър Георги Тодоров разпореди проверка, резултатите от която все още не са обявени.  

В случая с договора за охрана, любопитното е, че е имало трима кандидати, но никой не е обжалвал избора на Трафик Секюрити. Това е твърде необичайно в досегашната практика с обществените поръчки на националния жп превозвач.

Процедурата е скандална, защото с два пъти по-малко хора ще охраната ще излиза два пъти по-скъпо, заяви пред OFFNews синдикалният лидер в БДЖ Петър Бунев. 

Според офертата на пловдивската компания, тя ще залага на по-малък брой охранители, но в същото време ще използва сериозен набор от технически средства - камери и дронове, излъчващи картина от обектите до диспечерски център в Пловдив.

При нередност пък щели да бъдат мобилизирани мобилни екипи.

"Няма как да стане, само площта на депо Надежда е 320 декара, които те възнамеряват да охраняват там с двама души на смяна", категоричен е Бунев.

Освен това на територията на точно това депо постоянно има много хора, за които само охраната на място знае имат ли работа там или не.

В БДЖ вече зрее и социално напрежение заради смяната на собствената охрана с частна, тъй като заради подписването на договора над 200 души ще останат без работа.

Синдикатите вече са изпратили писмо по темата до министър Георги Тодоров по темата с договора за охрана. Ето какво пишат от профсъюза СБЖ: 

До г-н Георги Тодоров

Министър на транспорта,
информационните технологии и съобщенията

Относно: Нагнетяване на социално напрежение в структурите на БДЖ

Уважаеми г-н Тодоров,

Повод за настоящето са необяснимите действия в охранителната дейност на дружествата към Холдингова група Български държавни железници.

В последните дни в охраняемите обекти на „БДЖ Пътнически превози“ ЕООД и „БДЖ Товарни превози“ ЕООД се явяват представители на „Трафик сот” ООД. Същите се представят пред охранителите и ги уведомяват, че са сключени договори за охрана с двете ж.п. дружества. Предлагат на работниците да продължат да изпълняват работата си, при нови условия и работодател „Трафик сот” ООД .За да бъде сключен новия трудов договор, задължително условие е конкретният работник да подаде и молба за прекратяване на съществуващия трудов договор с БДЖ. На приелите новите условия и подали заявление за напускане на БДЖ се предлага даже на момента да облекат работно облекло на новия работодател. В срещите с персонала представителите на БДЖ дружествата, ако изобщо присъстват не се месят и не отговарят на логичната лавина от въпроси на работниците.
За нас ситуацията е абсурдна и трудно поддаваща се на описание, но все пак ще се опитаме да систематизираме въпросите си.

I. По трудовите правоотношения:

1. Кой нормативен документ дава основание на БДЖ да упълномощи служители на друго, външно дружество да приема от тяхно име заявления за напускане?

2. Важат ли законовите разпореждания за държавните ж.п.превозвачи? какво имаме в предвид:

2. 1.Според нас в случая се намираме в ситуацията, описана в чл.123. ал.1, т.7 от КТ, а именно - „преотстъпване или прехвърляне на дейност от едно предприятие на друго, включително прехвърляне на материални активи”. В такъв случай закона е ясен – „трудовото правоотношение с работника или служителя не се прекратява”. Т.е. – освен липсата на промяна за работника към момента на прехвърляне на дейността, то не е и необходимо и възможно да се прекратява съществуващото трудово правоотношение с БДЖ.

2.2. Ако БДЖ имат друго виждане, то автоматично попадаме в ситуацията на масови уволнения.
И при двете хипотези работодателят има задължения, ясно разписани в КТ – Глава шеста, Раздел II, които задължения БДЖ игнорират напълно, и то не само по отношение на синдикатите, но и спрямо представителите на работниците и служителите.

II. По икономическите параметри и последиците за БДЖ.

1. Какви са икономическите резултати от няколкократните до момента опити да се прехвърли охраната на външни изпълнители? Ако в резултат на прехвърлянето се увеличават разходите за охрана (както се съмняваме), защо и какво налага поредният опит? Какво показват разчетите в този пореден опит?

2. Какви са резултатите от досегашните опити по отношение на опазване на държавното имущество – като брой посегателства, нанесени щети, процент на разкритите случаи и т.н.?

Господин министър, напълно осъзнаваме, че въпросите, които поставяме би следвало да изложим и обсъдим в съответните държавни дружества. Обръщаме се към Вас поради факта, че по въпроса в БДЖ липсва всякакъв социален диалог. Освен изложеното по отношение на КТ, действията на ръководствата са в разрез с голяма част от договореното в колективните трудови договори, което за нас е ясен знак за отказ от партньорство и опит за нагнетяване на ненужно напрежение.

Използваме случая да Ви запознаем с притесненията ни по повод друга, често отстъпвана, аутсорсвана и т.н. дейност – почистването на пътническите вагони. До синдиката достигат сведения, че в момента с действия и бездействия се реализират стремежи за влошаване качеството на услугата, като следствие – проява на недоволство от клиентите и като резултат – оправдаване на поредното отдаване на външен изпълнител. Имаме предвид намаляването броя на заетите в почистването на вагони, както и систематичното недоставяне на необходимите консумативи и хигиенни средства.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови