Търговска война: След САЩ и ЕС се опълчи на китайските електромобили

OFFNews 12 юни 2024 в 14:57 2800 1

Електромобили на Zeekr чакат да бъдат доставени в Европа.

Снимка Bloomberg

Китайските електромобили чакат да бъдат доставени в Европа.

След протяжни обсъждания Европейският съюз реши да последва САЩ и да ограничи вноса на китайски електромобили въпреки възраженията на Германия, най-голямата автомобилна сила в Европа. Германия рискува да загуби гигантския китайски пазар за най-добрите модели на BMW, Audi, Mercedes и Porsche в случай на ответни мерки, вече обещани от Пекин, коментира Би Би Си.

САЩ и Европа обвиняват Китай, че произвежда прекомерно голям брой електромобили с мощна държавна подкрепа и се опитва да залее световния пазар с тях на дъмпингови цени. А това заплашва да унищожи западната автомобилна индустрия, принудена да играе по правилата на лоялната конкуренция и да се справя без държавни субсидии.

Китай твърди, че в страната няма субсидирано свръхпроизводство, а само разцвет на нова индустрия в резултат на бързи иновации, смели инвестиции, ожесточена конкуренция между новосъздадените предприятия и упорита работа на инженерите, работещи по традиционния китайски график 9-9-6 (от девет сутринта до девет вечерта шест пъти седмично).

През май Америка наложи 100-процентови мита върху китайските електромобили, но китайците не доставиха там почти нищо, защото преди това имаше мита от 27,5 % и заплаха от пълна забрана, ако Доналд Тръмп спечели президентските избори в края на годината.

Европа, за разлика от САЩ, купува все по-охотно автомобили в Китай и не бърза да прекъсне връзките си с основния си търговски партньор и втората по големина икономика на планетата.

Европейците разчитат на инвестициите на китайските автомобилни компании в производството на електрически автомобили и батерии за тях. Това е така до голяма степен, защото отказът от двигателя с вътрешно горене е една от ключовите точки в одобрената стратегия на ЕС за намаляване на вредните емисии в атмосферата.

Собственото производство на електромобили обаче явно няма да е достатъчно, за да се постигнат амбициозните цели за спиране на продажбата на коли с бензинови и дизелови двигатели от 2035 г. А основният производител на електрически автомобили в света е Китай.

Въпреки това Европейската комисия беше задължена да разследва подозренията за нелоялна конкуренция от страна на Китай. В Европа все още е пресен споменът за това как евтиният китайски внос унищожи всички европейски производители на соларни панели.

За разлика от САЩ, където митата бяха наложени от президента Джо Байдън под претекст национална сигурност, Европа действаше в рамките на правилата на Световната търговска организация. И нейният отговор беше много по-скромен от 100-процентните американски мита.

ЕК ще повиши вносните мита върху китайските електромобили до 25% от сегашните 10%, съобщи в сряда Financial Times.

Разследването, започнало през октомври 2023 г., все още не е приключило, но междинните резултати и размерът на митото Европейската комисия трябваше да предостави на китайските износители до 5 юни. Крайният срок беше отложен с една седмица заради изборите за Европейски парламент.

Анализаторите на автомобилния пазар отбелязаха, че мита под 40-50% няма да повлияят на обема на доставките на китайски електромобили. Първо, защото китайските компании са готови да работят на загуба в името на това да спечелят дял от новия бързо растящ пазар.

На второ място, цените на китайските автомобили са средно с около 20% по-ниски от тези на европейските им конкуренти, така че допълнително увеличение на цената на дребно с 5-10% няма да намали привлекателността им за потребителите и рентабилността на производителите.

Така например най-големият китайски автомобилен производител BYD продава кросоувъра Atto 3 на родния пазар за 20 000 долара, а в Германия - за 40 000 долара. През март компанията представи седана Seagull EV (Honor Edition), за който на родния пазар иска само 10 000 долара. Скоро той ще се появи на европейския пазар за по-малко от 20 000 евро.

Засега лъвският пай от китайския внос на електромобили в Европа се пада на автомобилите на западни производители, сглобявани в Китай, предимно Tesla и BMW. Според прогнозите на ЕК обаче делът на чисто китайските модели, като например Atto 3, произвеждан от BYD, или Volvo, произвеждан от Geely, ще се удвои до 15% през следващата година.

Китайците са готови да построят заводи в Европа, за да избегнат митата, да спестят от транспортните разходи и да стъпят на най-богатия и печеливш автомобилен пазар в света. И в същото време да доставят автомобили оттам в САЩ, за да заобиколят антикитайските мита.

Унгария вече е постигнала споразумение с BYD и преговаря с Great Wall Motor. SAIC скоро ще избере местата за два европейски завода, а Chery вече избра бившия завод на Nissan в Барселона. Водещият китайски производител на батерии CATL също планира да разшири дейността си в Европа.

Всички те гледат и към Турция, тъй като тя има митнически съюз с ЕС. По същата причина китайците проявяват подобен интерес към Мексико, откъдето автомобилите могат да се внасят безмитно в САЩ.

Китайските ръководители вече заплашиха да отговорят на европейските мита и започнаха собствени разследвания на френски коняк, европейски продукти от свинско месо и редица други стоки.

Процедурите за вземане на решения в Китай се различават от прозрачните европейски процедури, така че за евентуалната реакция може да се съди само по статиите в държавната преса и индивидуалните изявления на длъжностните лица. Те намекнаха за мита срещу европейските автомобили с мощни двигатели с вътрешно горене - от 2,5 литра. Това са преди всичко популярните сред богатите китайци луксозни коли от трите водещи германски концерна Volkswagen, BMW и Mercedes, които печелят на китайския пазар над 20% от всичките си печалби от продажбата на автомобили в света.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    200

    1

    демотиватор

    12.06 2024 в 16:35

    "...работещи по традиционния китайски график 9-9-6 (от девет сутринта до девет вечерта шест пъти седмично)."

    8-часов работен ден се е появил в Европа някъде към 1810г. ( Роберт Оуен), и е една от най-важните придобивки на "трудещите се".
    В Германия по закон от 1918, във Франция от 1919 и т.н.
    Тъй че не разбирам защо изобщо внасяме каквото и да било от нек'ва феодално- робовладелска диктатура без почти никакви права на населението !
     
    X

    Какво говорят руснаците за F-16