Туризмът се възстановява, България отчита ръст

Институции, бизнес и потребители обсъдиха постиженията и проблемите на туристическия бранш

Десислава Колева 10 ноември 2023 в 15:09 956 0

Представители на институциите на кръглата маса, посветена на туризма

Снимка OFFNews

Кръгла маса на тема „Пътуване почивка и потребители“

Статистически данни, които доказват устойчивостта на България като туристическа дестинация и нейната конкурентоспособност, представи директорът на дирекция „Туристическа политика“ в Министерството на туризма Мая Никовска на кръгла маса „Пътуване почивка и потребители“.

Сред дискутираните теми бяха „Как да пътуваме без проблеми“ и „Какви са рисковете за потребителите при онлайн резервации на туристически пакети“.

„Живеем във време белязано от много предизвикателства. Основната заплаха за туризма доскоро беше световната COVID пандемия, а сега - регионалните конфликти“, заяви директорът на дирекция „Туристическа политика“.

Въпреки сложната ситуация резултатите надхвърлят очакванията – възстановяването на туристопотока е около и над 90%. Прогнозата на Министерството на туризма за летния сезон на 2023 г. е броят на резервациите у нас да достигне 4,5 милиона.

„Имаме всички основания да считаме, че с последните данни за месец септември резултатите ще са дори малко над прогнозните. Отчетен е ръст на туристите с 8,6% спрямо същия период миналата година и 4,3% - сравнено с 2019 г.“, изтъкна Никовска.

За възстановяването на туристическия и транспортния сектор научават в пряката си работа с потребителите и от Европейски потребителски център - България (ЕПЦ).

„При нас жалбите, породени от резервации за почивки и ваканции, намаляват почти двойно в сравнение с тези от 2020 г. Хората по-малко се оплакват и повече се наслаждават на предлаганите услуги в бранша“, съобщи директорът на ЕПЦ Соня Спасова.

Все пак проблеми в сектора има. Броят на потребителите, които знаят своите права и задължения расте, но все още значителен остава делът на неинформираните потребители. С техните проблеми се занимава Комисията за защита на потребителите.

„Нашата цел е да осигурим всеобхватен контрол относно спазването на изискванията на Закона за туризма и Закона за защита на потребителите, както и оптимална защита на интересите на потребителите“, обясни председателят на КЗП Стоил Алипиев.

По думите му в хода на проверките си КЗП следи и дали е вярна информацията в интернет относно категориите на туристическите обекти и услугите, които предлагат.

Според директора на дирекция „Контрол на пазара“ към КЗП Игнат Арсенов тази година прави впечатление колко големи са рисковете за потребите при онлайн резервации на туристически пакети.

„Бяхме сезирани по няколко случая от Министерство на туризма на база жалби на ощетени потребители. Хората резервират почивките си онлайн. Плащат цялата сума по банков път към сметка извън България, а впоследствие се оказва, че такива почивки въобще не се осъществяват“, обяснява Арсенов.

За да избегнат подобни финансови измами и нелоялни практики той съветва потребителите да внимават за няколко неща. На първо място, да подхождат скептично към оферти с изключително ниски цени. На второ, да проверяват легитимността на туроператорите, защото много от тях, които се рекламират единствено в социалните мрежи, често са неоткриваеми в интернет търсачките. Последната препоръка на експерта е потребителите да проверяват дали фирмата има физически офис и дали може да бъде открита в публичния регистър на туроператорите в Министерството на туризма.

Неинформираността на потребителите се оказва проблем, чието решение търсят и представителите на бизнеса. Павлина Илиева от Обединение „Бъдеще за туризма“, сдружение на труоператори и туристическите агенции, обясни, че организацията изготвя „Харта на потребителя на туристически услуги“.

„Идеята ни е, че потребителят трябва да бъде образован, защото се оказва, че той не знае правата си. Проблемите ни идват от това, че потребителят не е активен. Ако потребителят не е активен, ние ставаме свидетели на множество измами“, каза Илиева.

Хартата, която професионалната организация изготвя, има за цел да дефинира какво трябва да очаква от туроператора си потребителят и какви задължения има към него.

„Тази харта следва да изгради на потребителите ясна представа за това, че използват услуга по договор, който има съответни клаузи. По този договор потребителят има както права, така и задължения. Мисля, че „Хартата на потребителя на туристически услуги“ ще е от полза не само на потребителите, но и на институциите и бизнеса“, уточни представителката на професионалната организация.

Представителят на един от големите туристически посредници у нас Esky.bg Доньо Марков заяви, че държавата и институциите са тези, които следва да информират потребителя.

„Разчитам, че държавата също следва има отговорно поведение по повод информираността“, каза той.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Защо най-тъмното време на годината не е и най-студеното?