История с щастлив край

Последна промяна на 13 декември 2016 в 18:30 7641 1

Снимка OFFNews

Сградата паметник на културата, чиято фасада е нарушена от Blizoo.

Съвсем лесно тази дописка можеше да се казва "Blizoo надупчи един от най-старите паметници на културата в София", но благодарение на бързата реакция на засегнатите страни един неприятен инцидент се превърна в добър пример за подражание.

На 9 декември, петък, с редакцията на OFFNews се свързаха собствениците на една от най-старите сгради в София, а и в България - построената през 1870 г. къща на ул. "6-и септември" №14 в центъра на столицата.

"Къщата е построена през 1870 г. и е най-старата сграда в района, единствената по-стара е джамията, която сега е църквата "Св. Седмочисленици". Известният революционер Брайко Кофарджиев е живял в нея, след като първоначалният турски собственик напуска страната след Освобождението. Кофарджиев е бил пети в революционния комитет на Васил Левски, като дори го заточват в Диарбекир доживот, но го хваща амнистия и се връща в България. От тогава до сега в сградата живее неговият род. Тя е оцеляла през всички тези години и е минала през всякакви сътресения, включително и бомбардировките през Втората световна война, които унищожават портиерната на няколко метра от къщата", разказа пред OFFNews един от собствениците на паметника на културата.

Наскоро той взема разрешение от Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) да ремонтира изцяло къщата, запазвайки нейния оригинален облик, и се захваща с ремонта. Няколко десетки хиляди лева по-късно и седмици наред труд ремонтът продължава, но фасадата на къщата е напълно обновена.

Тогава собственикът вика фирмата за интернет и телевизия Blizoo, която отскоро е собственост на Mtel, за да му прокарат кабели. Техниците пристигат на място, мъжът им обяснява откъде може да минат кабелите, да използват стари дупки или да пробият нови, и отива да върши някаква своя работа.

Когато се връща обаче, вижда, че служителите на компанията са пробили чисто нови дупки от двете страни на входната врата и то точно по средата. На всичкото отгоре, според него, използваният от Blizoo кабел си личи, че е втора употреба заради износването и използваните по него скобки от предни закачания: "Съсобственички на първия етаж са две възрастни жени, които сигурно не са се възпротивили и техниците са си правили каквото поискат".

 
Дупките в чисто новата фасада на сградата, направени от техниците на фирмата, за да прокарат кабела втора употреба. Снимка: OFFNews.

От Blizoo му заявяват по телефона, че е необходимо да се подаде жалба на място в техен офис:

"Защо трябва да се жалвам, при положение че те трябва да дойдат да си оправят свинщината. Става въпрос за пълна липса на естетика и адски мързел. Дупките са направени на принципна "където ни е най-удобно". Можели са горе, долу да ги направят, да не са по видимата част на фасадата, но те са ги пробили точно по средата. Дал съм десетки хиляди за материали и то без труд, защото сам съм си правил всичко, и в един момент идват някакви мърльовци, използват момента, че ме няма и са две възрастни жени, и си правят каквото си искат. После от Blizoo ми казват, че след 1 месец, може би, евентуално щели да ми разгледат иска. А аз просто помолих да дойдат да си оправят грешката", възмущава се собственикът.

От OFFNews също позвънихме в Blizoo, откъдето приеха нашия сигнал и обясниха, че до 14 дни ще ни бъде върнат отговор. Няколко часа по-късно обаче от Mtel, компанията собственик на фирмата за интернет, позвъниха, за да научат повече за случилото се, като обещаха в първия възможен момент да проверят на място направеното от техниците и да излязат със становище.

Близък план на една от дупките. Снимка: OFFNews.

На 12 декември, понеделник, Mtel отново се свързаха с нас и обясниха, че лично са замазали дупките по стените на къщата и са прокарали кабела спрямо желанието на собствениците на паметника на културата, като обещаха в бъдеще да няма подобни случаи.

Собствениците на постройката също заявиха, че нямат повече претенции към фирмата, но се надяват да са разбрали какво отношение имат към работата си някои от техниците им и да вземат мерки по въпроса.

Така поредната история за безхаберно отношение спрямо безценен паметник на културата се превърна в положителен пример: първо, качественият ремонт на къщата, направен с вкус и уважение към сградата, и, второ, бързата реакция на виновните.

Разбира се, още по-добре щеше да бъде, ако изобщо не се беше стигало дотам, а компанията бе реагирала скоростно на сигнала на собствениците, без да се налага намесата на OFFNews, но го отдаваме на периода на климатизация, докато Blizoo се нагоди спрямо стандартите на Mtel, след който се надяваме повече такива проблеми да няма.