Азам Али: Западът никога няма да наложи своя идеал за демокрация на Изтока

"Християнството има много тъмно минало, но най-накрая намира своето място в съвременния цивилизован свят. Ислямът също трябва да премине през тази революция и да намери мястото си в днешните отворени и умерени общества"

Калоян Константинов 17 октомври 2016 в 19:42 17670 9

Азам Али.

На 29 октомври в столичния "Sofia Live Club" пред българската публика ще излезе Niyaz - групата на етно-уърлд иконата Азам Али.

Родената в Иран певица и съпругът ѝ Лога Рамин Торкиан ще представят своя четвърти албум, "The Fourth Light", посветен на първата жена поет и мистик в суфизма Рабия Ал-Адавия, родена през 8 век в Ирак и призната за светица.

Творчеството на Niyaz съчетава средновековни мелодии от Близкия изток и суфистки стихотворения със съвременни инструменти и звуци на 21-и век. Групата ще дойде за пръв път у нас, като е подготвила и български народни песни, с които да зарадва родната публика, а ограничено количество билети все още са налични в "Ивентим" на цена от 40 лв.

Гласът на Азам Али е познат на публиката по целия свят освен от соловата ѝ кариера и от общите проекти и песни с Vas, Серж Танкиан от System Of A Down, Dredg, The Crystal Method, Juno Reactor, Buckethead, композиторите на филмова музика Тейлър Байтс (за музиката към филма "300"), Джеф Рона Майки Харт и др.

OFFNews разговаря с Азам Али за суфизма, ислямската култура и религия, ислямските режими в Близкия изток, Западната демокрация и българската народна музика.

Музиката Ви съчетава съвременни и традиционни елементи, това ли е съвършената комбинация и в живота - да приемаме модерното, но да помним и уважаваме традициите?

Животът и изкуството са дълбоко свързани, така че бих казала, че да. Искахме да създадем проект, който да представи корените на нашата култура и културите, които са ни повлияли, но също така и да разкажем историята на древните традиции, пречупени през съвременната призма.

Работили сте с всякакви артисти от целия свят, с кого още искате да творите заедно?

Винаги съм отворена за колаборации с други творци, чиято работа резонира с мен, дори да са такива, за които все още не съм чувала. Колкото до познатите ми артисти, на челно място в списъка ми стоят Дейвид Силвиян и Олафур Арналдс.   

Струва ми се, че българските народни песни имат известна прилика с традиционните песни от Близкия изток, чувала ли сте някои от тях? Между другото, сетих се, че дори Настрадин Ходжа, популярният суфистки сатирик, е чест герой в българския фолклор. 

Не само че съм чувала български народни песни, но съм учила традиционно българско пеене с невероятната изпълнителка Цветанка Варимезова. Тя ме научи на много български творби, според мен българският певчески похват е сред най-красивите и емоционални стилове на пеене в света.

Песента "Изгреяла" на Азам Али, вдъхновена от българския фолклор:

Според мен предният въпрос доказва, че някои култури си приличат повече, отколкото си мислим - ислямската и християнската, будистката и индуистката (да не говорим за сунити/шиити, католици/православни). Какво е общото между повечето култури?

Културите и религиите са създадени като отражение на човешкия опит, а човешкият опит в корените си е абсолютно универсален. Всички искаме едно и също от живота, а истинското изкуство, независимо дали е музика, рисуване, литература или кино, трябва да се докосва до тази универсалност и да я изследва, за да може да събира хората заедно.

Пели ли сте в Иран някога и има ли опасност за Вас и Вашите колеги заради настоящия режим?

За съжаление, никога не съм имала изпълнения в Иран, защото при настоящия ислямски режим е незаконно за жените да пеят пред публика. Това е изключително тъжно за мен и за много други ирански жени, които пеят.

Средновековната ислямска култура е била една от най-прогресивните и толерантни култури в света за времето си. Как се стигна до потискащата религиозна догма в Иран, Афганистан, Саудитска Арабия и др. държави?

Мисля, че можем да кажем същото за християнството. То има много тъмно минало, но най-накрая намира своето място в съвременния цивилизован свят. Ислямът също трябва да премине през тази революция и да намери мястото си в днешните отворени и умерени общества. 

За съжаление, ислямският фундаментализъм и фанатизъм бе роден от много безотговорни и несправедливи политики, които наблюдаваме във всички изброени от Вас страни. Изтокът никога няма да бъде като Запада, затова опитът за налагане на Западния идеал за демокрация никога няма да проработи. Изтокът трябва да намери своя собствен път, и за да стане това, трябва да бъде оставен намира. Уви, това все още не е станало.

Песента на Азам Али и Серж Танкиан от System Of A Down:



Какво може да промени тези режими - музиката, културата, образованието?


Със сигурност позитивните послания на изкуството помагат, но образованието е ключово в тези региони. В някои части на Близкия изток има толкова тежка бедност, че единствената форма на образование, която децата получават, е религията. Каква надежда за бъдещето може да има която и да е страна без образовано общество?

Какво трябва да знаят хората за ислямските религия и култура?

Ако хората наистина искат да научат повече за ислямската култура и религия, имат доста информация на разположение. Аз само ще отбележа, че хората не трябва да си вадят изводи от действията на съвременните ислямски фундаменталисти, защото тяхната умствена нагласа по никакъв начин не е представителна за истинската ислямска култура и духовност.

Кое е Вашето любимо суфистко стихотворение?

Наистина не мога да избера само едно, но все пак ще споделя едно от многото:

Любовниците намират тайни места
насред този насилствен свят,
където правят сделки 
с красота

Руми

Lovers find secret places
inside this violent world
where they make transactions
with beauty

Rumi



Кое суфистко стихотворение пасва най-добре на съвременната ситуация в света?


Красотата на суфистката поезия е, че тя надхвърля културата, религията и дори времето. Това е така, защото състоянието ни не се е променило толкова много. Затова хората днес намират себе си в поезията на Руми и сродните му творци, защото душата ни продължава да се бори в търсене на своя дом:

Болката и страданието
са свещени вестоносци, 
които постоянно напомнят, 
"Вървиш по грешния път!" 
Въпреки това малко се вслушват

Хазрат Инаят Хан 

Pain and suffering
are holy messengers
constantly saying,
“You are on the wrong path!"
Yet few listen

Hazrat Inayat Khan

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

25665

8

Victimized

18.10 2016 в 16:12

Ислямизацията на Иран и Афганистан е много добре документирана, преди да се случи, те приличат културно на нас , понеже живеят в републики гравитиращи покрай СССР, Саудитска Арабия и САЩ създават ислямистите , като ги захранват с коран печатан в Илинойс , с цел да пропагандират срещу съветския атеизъм , и успяват, но с една малка уловка , ИРАН въпреки , че се ислямизира не застава срещу СССР. Има точно определени виновници за исямизацията на Близкия Изток , и голяма част от тях са все още живи. Жената в интервюто го заяви в неправ текст .....

25665

7

Victimized

18.10 2016 в 16:07

Не става само с Укипедия момчета , първо нула към теб, българите нямат нищо общо с татарите, идването на ордите Аспарухови от Средна Азия е най-голямата лъжа и по никакъв начин не отразява това което пише в документите, предимно гръцки и латински , които са ползвани за изграждането на модерното виждане за историята ни.
Колкото и да се опитват всички "учени" да прикрият истината, исляма се ражда като секта(разновидност) на християнството, точно в периода в който има на-много такива негови варианти. За сравнение името на Исус се споменава много повече пъти в Корана , от колкото в Библията. Великата схизма разделя не само католицизма и православието. Всички тези религии могат да бъдат наречени Юдео-християнски и са плод на едно и също нещо , и трите религии целят едно и също нещо. Културата не идва от забраната на религията , а от разбирането и, точно като при политиката, защото е част от политиката.....

13924

6

ScrewIslam

18.10 2016 в 04:35

"Средновековната ислямска култура е била една от най-прогресивните и толерантни култури в света за времето си.
"

Пълна простотия цари сред така наречените журналисти. Но те не са виновни. Виновна е образователната система. В Иран култура е имало ВЪПРЕКИ исляма, а не заради него. Ислямът паразитира върху всички други и си приписва заслугите за плодовете на другите култури.
Ако четете примерно Омар Хаям, ще видите, че той е бил "номинален мюсюлманин", т.е. се е родил в мюсюлманско семейство, но е бил практически нерелигиозен. През 11 в. ислямът още не е бил проникнал във всички сфери на живота в Иран, затова не е успял да окове умовете на учените и поетите. Това важи за всички други културни центрове по света. Струва си всички журналисти да прочетат Reliance on the traveller - нещо като Мюсюлманска Регулация за науката, изкуството и мисленето. С две думи, всички тези неща са забранени, защото аллах мисли и създава вместо хората.

12078

1

edin slep

17.10 2016 в 19:55

Тази кокошка или се прави на три и половина или нищичко не знае за ранния ислям и средновековното християнство.

Още след като пукнал главня камиларин наследниците му се сбили чий точно коран е по-точен. Дъртия развратник се оженил за Айшето (майката на исляма - ха-ха), когато е гонел 60 години, а момата е била малолетна по сегашните мерки.

Та яздела Айшето начело на армията си и крещяла - кой (нецензурно) ще вдигне ръка срещу майката на исляма? Горките (нецунзурно) се същисвали, а войниците на мамата на исляма ги поизклали.

Персийците си направили синтез между древната си религия (с пророци, ритуали) и исляма и ето ти го шиитския ислям. Другите си направили техни версии. И разбира се започнали да си правят кланета още след като дал фира най-главния камиларин. И до ден днешен се колят.

В християнството е имало различни учения, спорове, ама сме ги решавали на събори. Е, щом запада бил овладян от варварите прияли пресно християнството започнали и извращенията. Имало е и войни.