В студиото на OFFNews разговаряме с Боян Георгиев, директор "Стоково снабдяване" в Лидл България, за това как Lidl подкрепя българските производители, какви шансове за експорт осигурява веригата за тях и това кой точно е автентичният български вкус.
По какъв начин Лидл България допринася за развитието на местните производители?
- Lidl e номер едно в търговията с бързооборотни стоки в Европа. Като част от толкова мащабна структура, в Лидл България имаме поглед върху пазара и тенденциите в потребителското търсене. Обикновено тези тенденции се зараждат в Щатите, а след това през Великобритания и Западна Европа рано или късно стигат до българския пазар. Имайки този поглед, даваме на нашите български партньори информация и ноу-хау за това какво е търсенето на пазара, кои са силните продуктови групи и къде трябва да заложат те като производители. Освен продуктите, това засяга и опаковките, защото е много важно как изглежда един продукт. Клиентът купува с очите си. Сертифицирането, което изискваме от нашите доставчици, е изключително важно, защото по този начин се повишава конкурентоспособността на на крайния продукт. Вярваме, че един качествен продукт може да излезе само от качествена производствена база. Затова държим толкова много на сертификацията и одитите. Tърговският ни екип е в постоянен контакт с нашите български партньори, за да може нещата да се случват по най-добрия начин и да запазим така присъщото за нас съотношение цена-качество. Постоянният контакт ни помага да опознаем в дълбочина всеки наш партньор, неговият потенциал и капацитет за развитие, да видим какви са възможностите за оптимизация и иновации.. Друго, което допринася много за съвместния успех, който заедно постигаме, са възможностите за експорт. Много по-лесно се изнася през нашите собствени марки. Даден производител на сирене например, много по-лесно може да попадне на чуждестранните пазари, където оперира Lidl, под нашата собствена марка “Pilos”.
За първото полугодие на 2024 г. (сравнено с 2023 г.) износът на български компании чрез мрежата на Lidl бележи ръст. Какъв е той и как обяснявате тази тенденция?
- Растат паралелно и плащанията към български доставчици вътре в страната, както и износът. Това, с което нашият екип се гордее, е, че започнахме с доста малък износ - около 30 млн. лв. на годишна база , като постепенно започна един постоянен растеж. За последните 10, в които изнасяме, успяхме да изградим доверието на нашите европейски партньори в марката „произведено в България“. Защото износът функционира, когато сме убедени в даден продукт и неговото качество и знаем, че има потенциал за износ. Тогава го предлагаме на другите държави. Всяка държава, разбира се, решава сама за себе си дали ще го вземе или не. Първоначално малко държави избираха нашите продукти. След това обаче, когато успяхме да реализираме добри резултати като продажби в тези държави –
например в Германия, следващите години ни се довериха повече държави. Постепенно и други започнаха да виждат високите ни продажби и така се получава един ескалиращ ефект, в който все повече държави започват да пробват български продукти. Това доверие, което успяхме да изградим и да поддържаме, според нас е много устойчиво. Това го показват и резултатите.
Кои продукти са предпочитани в мрежата на Lidl извън България?
- Много разнообразни, като в момента основно са хляб и хлебни изделия, най-вече за „Фурната на Lidl” – нашите прясно изпечени продукти. Изнасяме и много традиционни продукти – слънчогледово олио, баници за тематичните Балкански седмици. Това, което изключително много ни радва, е че започват все повече иновативни продукти да излизат от България – например оризовки, оризов чипс и вафли. Тук отново постигнахме ескалиращ ефект – започнахме с няколко държави, а в един момент изместихме почти в цяла Европа един много сериозен западноевропейски производител, който доставяше такива продукти за Lidl. Шоколирани сушени плодове, които се предлагат под нашата специална марка Deluxe, са още един подобен пример за иновативни продукти, които изнасяме в много европейски държави. В Германия имаше и страхотна инфлуенсърска кампания с този продукт, който е с изключително качество. В последните няколко месеца започнахме и износ на мочи - японски сладолед в оризова обвивка. Всички тези примери показват, че възможностите за износ, които предоставя Lidl, наистина са неограничени.
С колко български производители работите към момента? Какви са целите за близкото бъдеще, които си поставя екипът на Лидл България относно работата с тях? Планирате нови партньорства и разширяване на асортимента от български стоки?
В момента работим с около 270 български доставчици, като сме в постоянно търсене на нови, които да отговарят на високите ни изисквания. Нямаме конкретна цел като бройка, но разбира се, че искаме да разширяваме асортимента от местно производство. Имаме изключителни автентични български продукти, които няма как да ги произведе за нас чуждестранен доставчик. Освен това българският производител има далеч по-голяма гъвкавост от международния. По този начин спестяваме и транспортни разходи, а и вредни емисии.
Важно е да се отбележи, че много държим на дългосрочните отношения. Има множество примери на доставчици, започнали с нас от самото начало. Инвестирали са, разширили са производствените бази, а доста от тях построиха изцяло нови. Те са ни изключителен фокус, защото през годините се е доказало, че можем да разчитаме на тях. Залагаме много и на развитието на тези дългосрочни партньорства. Такива са: “Симид", "Бони Месокомбинат Ловеч”, “Балдаран” и др.
Какъв според вас е автентичният български вкус и кои продукти го олицетворяват?
- Доста често както и ние ходим в Германия, така и представители на другите Lidl държави идват при нас и им организираме дегустации с наши продукти или нови разработки. Те са изключително впечатлени от сиренето, лютеницата, филе „Елена“, луканки и кашкавали и са с изключително добро впечатление от нашата кухня. За мен това е автентичният български вкус - и баниците, разбира се. Тук вече идва нашата задача да успеем да популяризираме тези български продукти в Западна Европа. Ако вземем например българското кисело мляко, то е изключителна наша гордост, но то не е популярно на Запад все още, вкусът му е различен. Докато, ако погледнем нашите южни съседи,- всички знаят какво е гръцки йогурт, а той е с доста по-високо съдържание на мазнини. Аз съм убеден, че нашето българско кисело мляко има огромен потенциал.
Целия разговор можете да чуете във видеото по-горе. Абонирайте се за канала ни в YouTube!
Ружа Райчева
Ружа Райчева завършва "Политически мениджмънт и консултиране" в СУ "Св. Климент Охридски". Преди това се е занимавала с класическа музика и театър. Интересува се от вътрешна политика, медии, култура и международни отношения. Присъединява се към екипа на OFFNews през април 2021 г.