Още през февруари 2020 година Световната здравна организация използва думата „инфодемия“, с която обозначи разпространението на фалшиви новини за коронавирусната пандемия. Кризата не само ускори преминаването към 100% цифрово бъдеще, но и отново напомни за огромния проблем с дезинформацията и необходимостта от отговорност за случващото се в дигиталния свят.
В своя резолюция Европейският парламент също заявява, че опитите за дезинформация относно COVID-19 представляват сериозен риск за системата на здравеопазването. Според евродепутатите медиите играят решаваща роля в предоставянето на точна информация и задълбочен анализ и са критичен антидот срещу фалшивите новини и дезинформацията.
Индексът за медийна грамотност за 2019 година в България показа изключително тревожни за страната ни данни: с нарастването на дезинформацията се забелязва и нарастване на недоверието в медиите, респективно до нарастване на фалшивите новини и дезинформацията. Според резултатите, високите нива на недоверие в учени и журналисти кореспондира с ниските оценки по медийна грамотност.
На този фон е напълно естествено да наречем жизненоважна дейността на създадената у нас Коалиция за медийна грамотност.
Неин председател е Кристина Христова, която до септември 2018 г. е директор на Център за култура и дебат „Червената къща“. Кристина е един от учредителите и председател на Асоциация на европейските журналисти-България в периода ноември 2010-септември 2016.г. Дълги години е ръководител на сайта на в. Дневник, посветен на европейските въпроси – Европа.Дневник. За работата си като журналист по европейски въпроси е награждавана три пъти от Представителството на Европейската комисия в България с наградата Робер Шуман, в категория интернет медии. Завършила е Международни отношения в София, Политически науки и Политическа социология в Париж.
Разбирането за медийна грамотност
Коалицията за медийна грамотност включва организации, изследователи, журналисти и обучители, работещи в областта на образованието, медиите и гражданското общество.
Основното, което ни обединява е каузата, разбирането, че ако не действаме заедно, не можем да се справим с огромното предизвикателство, пред което е изправено обществото ни. Разбирането, че каузата ни засяга буквално всеки един човек, че засяга пряко всеки от нас, нашите деца, нашите родители. Осъзнаването, че това е приоритетен проблем от дневния ни ред като общество, споделя Кристина Христова.
Главната цел на коалицията е развитието на критичното мислене и творческите заложби, на първо място, на децата и младежите в дигитално-медийния свят, но и на всички останали възрастови групи в България. Благодарение на разширяването и разнообразието на членовете, коалицията вече има капацитета да работи и със служители на държавна администрация, компании, местна администрация и възрастни хора на 65+. Фокусът върху последната целева група, Кристина обяснява така:
Рисковете при възрастните хора са много. Те са същите каквито и извън интернет, например като телефонните измами, но поради спецификата на средата, стават особено опасни. Възрастните хора са и много податливи на феномени като тролове, пропаганда и конспирации, тъй като те са политически активни и се интересуват от новините, свързани с обществото ни.
Най-често хората си мислят, че медийната грамотност е или само познаването на медиите или засяга само темата за фалшивите новини, а някои дори го свързват с грамотността да пишеш граматически правилно. В Коалиция за медийна грамотност сме приели рамката на Европейската комисия, според която медийната грамотност е широк набор от умения за пълноценно участие в дигиталния свят – уменията за търсене, оценяване и анализ на информация, за комуникация и сътрудничество, за решаване на проблеми, за създаване на съдържание, допълва Кристина.
Дезинформацията в контекста на политиката
В момента всички сме изправени пред войната на анонимните сайтове, на фалшивите профили, на платените тролове. Този феномен се засилва особено и поради преминаването на политическите кампании онлайн заради пандемията. За жалост, границата отдавна беше премината и политическите участници възприеха за допустимо да легитимират псевдожурналистиката, калните оръдия, оклеветяващите „статии“.
Легитимирането на подобни „медии“ както от управляващите, така и от опозицията, доведе не само до масовото им използване, но и до размножаването им. Никога досега не е имало такъв бум на псевдомедии, свързани с десетки фалшиви профили в социалните мрежи, които бълват нападки и клевети срещу политическите противници. В този хаос от нечестни методи, загубата на доверието в медиите като цяло е вече на лице. Това пък отваря все по-широко пътя за т.нар алтернативни източници на информация, гурута в социалните мрежи и самозвани експерти, споделя Кристина.
Според нея, пропагандата е една от лошите сестри на журналистиката, тя съществува откакто съществуват медиите като начин за комуникация между хората, а и от преди това.
Ако сега става все по-лесно да се разпространяват фалшиви новини и дезинформация поради удобството на социалните мрежи, то също така лесно става и те да бъдат разобличавани. Засега обаче резултатите от тази дейност са твърде ограничени, защото тя се извършва от шепа качествени журналисти и разследващи организации. Според мен както производството на информация в социалните мрежи е станало достъпно до всеки, така и проверката на фактите трябва да бъде умение, което да се създава във всеки. То трябва да бъде част от образователната система, защото в днешно време, не е важно да назубриш фактите от учебниците, а да се научиш как да ги проверяваш в океана от информация, категорична е Кристина.
Медийна грамотност и гражданско участие
Дигиталният пейзаж днес променя разбирането за гражданско участие. Традиционните показатели за ангажираност се размиват в контекста на онлайн застъпничество, социален протест, „харесване“, споделяне и пр. Социалните мрежи вече са доста далече от първоначалната идея за свързване и достъп до новини. Днес те са основно средство, чрез което се мобилизират ресурси, упражнява се натиск върху организации и държавни институции, споделят и се обсъждат проекти и възможности.
Социалните мрежи са средства за пряка комуникация по аналог на пряката демокрация. Цялата ни човешка еволюция е свързана с развитие на комуникацията, на бързината на общуване и придвижване. Въпросът е да се научим да ги управляваме добре, за да са ни полезни, а в основата на това седи медийната грамотност. Медийната грамотност е жизненоважна, защото тя ни дава възможност да изживяваме по-пълноценно и по-безопасно живота си, както в дигиталната среда, така и извън нея. Реално тя е набор от умения и за създаване на активно гражданско общество, убедена е Кристина.
Затова за четвърта поредна година Коалицията за медийна грамотност организира кампанията Дни на медийната грамотност, които обхващат онлайн обучения и курсове за ментори, учители и ученици, както и за възрастни хора в малките населени места
Според Кристина можем да помогнем на децата и по-възрастните си близки да изградят здравословен скептицизъм, като им покажем, че има различни източници на информация и гледни точки. Като им обясним какви са целите на дезинформацията, как да различават основните й характеристики. Като ги насочим да възприемат информацията, както приемат хранатa – че е важно да знаят от къде идва и кой седи зад нея, преди да я „погълнат“. Защото както храната може да навреди на тялото ни, така и дезинформацията може да навреди на живота ни чрез решенията, които взимаме.
Този материал е част от проект „Граждански Хъбове в университети: активизиране на гражданската енергия в подкрепа на гражданските организации“ (ACF/61), изпълняван от Български център за нестопанско право с партньорството на фондация „ОФФ Медия“ и финансиран от Фонд Активни граждани България (https://www.activecitizensfund.bg/) по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)