Ексклузивно Кирил Петков: България експулсира 70 руски дипломати (допълнена)

Как да избегнем импулсивното онлайн пазаруване

OFFNews Последна промяна на 07 март 2022 в 18:45 1831 0

Онлайн пазаруването все повече навлиза в живота ни. По необходимост или не, то започва да се превръща в устойчив навик и има редица предимства и недостатъци. Неговото основно предимство е, че спестява време. Няма нужда да излизаме от дома или офиса, да прекосим половината град, за да си купим рокля от пролетната колекция на така нашумялата модна марка.

Също така, ако покупката е тежка и обемиста, отпада ангажиментът по нейното пренасяне. Ако имаме къща с двор и сме решили да зарадваме децата с една детска къщичка и батути, можем просто да влезем в сайта на магазин за детски играчки KikiRiki.bg, да изберем къща в подходящ размер и цвят, да направим поръчка и да изчакаме от 1 до 3 дни. Доставката е напълно безплатна.

Освен предимства, онлайн пазаруването крие и доста недостатъци, един от които е т.нар. импулсивно пазаруване.

Какво означава това? Става дума за необмислено пазаруване, при което се сдобиваме с ненужни неща, а бюджетът ни рязко изтънява. Това се случва, защото времето, за което взимаме решение пред екрана дали да направим една покупка или не, драстично намалява. Как можем да избегнем импулсивното онлайн пазаруване?

Избягваме да пазаруваме онлайн късно вечер. Това е времето, когато сме изморени от работни и семейни ангажименти, и преценката на собствените ни потребности е доста замъглена. В 22ч. вечерта може и да ни се струва жизнено необходимо да имаме онзи марков часовник, който брои крачки и изчислява пулса ни по всяко време на деня, а след като го получим да се чудим как ни е хрумнало това и да го забравим в шкафа в спалнята.

Важно е да оставим идеята да преспи в главата ни и да отложим вземането на решение за покупка за сутринта. Сутрин сме отпочинали и с трезва мисъл, можем по-добре да претеглим плюсовете и минусите от дадена покупка и да вземем рационално и обмислено решение.

Не пазаруваме, когато сме под влияние на силни емоции. Тук говорим за т.нар. емоционално пазаруване, предизвикано както от положителни, така и отрицателни емоции. Не само стресът отключва желанието за безразборно пазаруване с цел успокояване. Същата реакция се наблюдава и при силни положителни емоции като повишение в работата, предстояща сватба, успешно взет изпит. Емоциите пречат на обективната преценка и така често се оказваме с неща, които после се чудим на кого да подарим.

Обсесивното пазаруване. Наблюдава се, когато сме обсебени от мисълта да си купим нещо. На преден план излиза емоцията, която изпитваме в процеса на покупка. Проблемът, е че тази емоция приключва със самата покупка и за да я изпитаме отново се нуждаем пак да купим нещо. Обсесивното пазаруване често се свързва с влиянието на социалните мрежи върху самооценката ни. Без да си даваме сметка, гледайки снимки и сторита на популярни личности, ние попадаме в капана на скритата реклама. С посланията от типа “ако имам тази чанта, аз ще съм готин” или “ако ползвам козметиката на тази певица, аз ще изглеждам като нея” лесно можем да попаднем в омагьосан кръг, откъдето излизането изисква време и усилия.

За да избегнем влиянието на социалните мрежи е препоръчително да намалим времето в тях и да си поставим ограничен бюджет за пазаруване. Ако гардеробът ни е препълнен с дрехи и обувки е добре всеки сезон да прегледаме дрехите, които имаме за да избегнем дублирането на пуловери и панталони. Идеята за капсулен гардероб е много подходяща.

Да си водим отчет за похарчените пари за онлайн покупки. Много често не си даваме сметка колко средства сме инвестирали в онлайн пазаруване. Винаги е добре да следим бюджета си по пера. Вече има и специални приложения, които ни позволяват, на база седмичен или месечен отчет, да видим къде отиват парите ни.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови