Най-често срещаното нарушение в интернет е, че търговците се опитват да излъжат потребителите за условията по рекламацията на стоката.
Това обясни главният секретар на Комисията по защита на потребителите Иван Бъчваров по време на пресконференция на тема „Нелоялни търговски практики и измами по интернет“.
„Потребителят има право да се откаже от договора, когато пазарува от разстояние. Той може да го направи в рамките на 7 работни дни от доставка на пратката. Много често търговците се опитват да заблудят потребителите, като им посочват, че става въпрос за седемдневен срок от поръчката или че се касае за седем календарни дни“, посочи Бъчваров.
Той подчерта, че в рамките на седемте работни дни клиентите имат право да върнат стоката, без да плащат неустойки или да изтъкват причини за решението си.
Според Бъчваров друга нередност при интернет пазаруването са спекулациите с цените.
„Става въпрос най-често за търговията с услуги. Обявява се, че в цената на дадена услуга влиза цялото обслужване, а когато потребителят отиде на място, се появяват допълнителни такси“, уточни главният секретар на КЗП.
Той посочи, че за 2012 г. броят на жалбите, свързани с интернет пазаруване, се е увеличил драстично. За тази година подадените сигнали в КЗП са 2082. Бъчваров не успя да посочи данните от 2011 г., но обясни, че става въпрос за двойно увеличение.
Директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов даде няколко съвета, с които потребителите в интернет трябва да се съобразяват, ако искат да се предпазят от измами:
1. Потребителят трябва да проучи търговеца, от когото пазарува. Важно при покупките в интернет е да се провери реалният адрес на търговеца.
2. Клиентът трябва да е предварително подготвен. Желателно е потребителите да подбират търговци, с които вече имат опит, и да избягват малките новосъздадени сайтове.
3. Всеки трябва да следи за безопаснoстта на извършените плащания. Сайтовете, които защитават личните ни данни, имат добавено „s” след стандартното „http” в началото на адреса си. Ако сайтът е криптиран, преди адреса на страницата се появява и катинарче. По думите на Арсенов е желателно при покупки от интернет да плащаме с кредитни или дебитни карти, защото при тях транзакцията може да бъде оспорена.
4. Потребителите трябва да са наясно, че измамите в интернет са в пъти повече от тези във физическия свят.
5. Клиентите също имат задължения. Преди да осъществят сделка, потребителите трябва внимателно да прочетат общите условия, публикувани на сайта на търговеца.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
05.11 2012 в 14:56
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват