Магазин за съвременна фотография Photoconcept, единственият по рода си в България, ще отвори врати на 16-ти март от 18:30 ч. Целта му е да преобърне възприятието за това изкуство, казват създателите му. В него ще се предлага изцяло авторска фотография, която е в крак със световните фотографски тенденции.
Преди официалното откриване, откраднахме няколко минути от двамата основатели на магазина и на школата за съвременна фотография - Ивайло Стоянов и Орлин Георгиев.
Ивайло щраква копчето на фотоапарата за първи път в 3-ти клас. Без съмнение, съдбата му отрежда истинско и неразделно приятелство с обектива, тъй като завършва фотография в Академията за изящни изкуства към университета Йоханес Гутенбер в Майнц, Германия, а от 2010 г. до днес е преподавател в магистърската програма "Фотографско изкуство" в Нов български университет.
Орлин е завършил Икономическия университет във Варна, но първата снимка, спомня си той, е едва от 3-годишна възраст. Това всъщност е и неговият първи съзнателен спомен. За него най-важният фотоапарат е умът.
- И за двамата фотографията е неизменна част от живота Ви. От 2002 г. фотографски творби на г-н Стоянов пътуват из редица европейски градове, включвайки се в различни изложби. Какъв е за Вас светът на фотографията?
Ивайло Стоянов: За мен фотографията е начин на живот и възможност за себеизразяване. Много можем да говорим по темата, но понякога малкото е много.
Орлин Георгиев: За мен е хоби, което за съжаление преди голям период от време не продължих. От 5-ти клас се занимавам с фотография, но по стечение на обстоятелствата, животът ме тласна в друга посока. Съдбата ме събра отново с нея, преди около 4 години, когато се запознах с Ивайло. Преди това приемах фотографията като нещо, което се прави от 90% от хората в България. За мен тя бе буквалният свят, репортажният стил и сватби. С Ивайло се запознахме в една школа, която посещавах, за да си опресня знанията за дигиталната ера. След това започнах да колекционирам и купувам фотографии за дома и офиса.
Във фотографията намирам смисъл на всичко това, което правим в тази сива държава. Считам, че пространството Photoconcept създава нещо стойностно не само в сферата на изкуството, но и в домовете на хората. На всички курсисти, бивши и настоящи, се опитваме да покажем, че фотографията не е само начин на живот, но и начин за възприемане на света и ние сме тези, които стъпка по стъпка променяме тази среда.
- Като основатели на първия по рода си магазин за съвременна фотография, какви са плановете ви за него?
Орлин Георгиев: Магазинът е следствие на всичко това, което правим. Първоначално започнахме с школа-галерия. Достигнахме до момента, в който установихме, че хората не са научени или нямат навик да посещават галерии, а дори и да го правят, обикновено се случва само на откриването. От гледна точка на фотографията успяхме доста да пречупим нещата, защото по време на наши изложби в галерии наши фотографии започнаха да се купуват.
Голямата идея е не само в комерсиалния и финансов аспект, а в смисъла на фотографиите като форма на изкуство, стойностна фотография. Когато говорим за съвременна фотография, в нея има концепция, дълбочина на изразяването, идея, която е представена от автора.
Правим магазина с идеята да е по-разпознаваем, т.е., ако хората не обичат да посещават галерии - ние ги каним в магазин. Плановете ни са да превърнем магазина в активна среда, в която, ако хората предприемат обзавеждане за дома си, да знаят, че има стойностни фотографии. Ние предлагаме изцяло авторска фотография, внимателно подбираме какво да попадне в магазина. Когато говорим за стойностна фотография, много точно сме си сверили часовника какво се случва на световната фотографска сцена. Гордеем се, че първи прокарваме този тип изкуство в България, защото досега фотографите не са си и помисляли, че могат да продават изкуството си.
Ивайло Стоянов: Продаваме оригинални копия, които са с ограничен тираж, за разлика от големи вериги магазини. Когато се изчерпят бройките, този мотив, в този размер, повече не се продава.
Орлин Георгиев: В България, това е "черешката на тортата" - финалният акцент. На запад са свикнали да работят с лимитирани серии, както и да колекционират фотографии. В съвременната фотография говорим за авторска идея, за калибриране и уникалност на идеята.
Вие самите кога за пръв път натиснахте копчето на фотоапарата?
Ивайло Стоянов: За първи път щракнах копчето в 4-ти клас.
Орлин Георгиев: При мен това се случи на 3-годишна възраст. Помня снимката, защото това е първият съзнателен спомен в живота ми - как се местим от Варна на село. Това е първата снимка, защото първият фотоапарат е нашата глава, всичко останало е телефон и техника. Взимайки един смартфон, всеки става приятел с него за секунди.
Фотографията е едно широко понятие и в школата разчупваме мита, че задължително се нуждаем от скъп или професионален фотоапарат, за да сме добри фотографи. Най-важното е човек да има добрия фотоапарат в главата си.
С какво съвременната фотография и по-конкретно съвременната концептуална фотография се отличава от конвенционалната и как хората гледат на това течение?
Ивайло Стоянов: Хората са много любопитни за това течение. Няма как да не се хареса на публиката при положение, че живеем в света на глобално развитие на технологиите. Интересът към класическата фотография по-скоро е като за обща култура. Много трудно бих намерил човек, който да си купи класическа фотография именно заради технологиите. Това е като например в днешно време да телефонираме с телефон на шайба в ерата на смартфоните.
Съвременният смартфон е аналог за съвременната фотография. Естетиката е съвсем различна, има най-различни аспекти, по които съвременната фотография може да бъде оценена и като качество на изпълнения, и като качества на мислене. Тя се различава от комерсиалната фотография по това, че в комерса фотографията е продукт, докато при съвременната концептуалн, тя е изкуство. Отговаря на всички съвременни тенденции, на много от кадрите откриваме света по такъв начин, по който никога не сме го виждали.
Орлин Георгиев: Отказали сме се от това да сме съдници и да казваме дали е по-добре да се снима конвенционална фотография или съвременна. В България живеем в по-свободна държава от 27-28 години. Тогава фотографията в обществото ни се използваше основно за отразяване на света около нас, фотографията като изкуство беше тема табу. Изкуството означава свобода, а свободата в предишния строй пречеше.
У нас фотография е, когато фотографът снима само сватби, кръщенета, деца. Голям проблем е, че сякаш фотографите са "оперирани" и за тях не съществува друго освен комерса. Ние не ги разделяме на комерсиални и концептуални, напротив, опитваме се да покажем, че и двете вървят ръка за ръка.
Ивайло Стоянов: Много е важно да се акцентира върху това, че един фотографски проект е цял процес. Не е като да отидеш някъде и да снимаш - това е събитие, докато създаването на фотографски проект е равносилно на архитектния - чертае се план, определя се нужната светлина, каква да е перспективата, колко обекта трябва да бъдат заснети. При концептуалната фотография идеята е водещата. Една добра идея, неподкрепена с добро качество, също не е добра. Авторите, които предлагаме, имат и двете - идея и добро качество на изображението.
Българинът обаче сякаш е свикнал в дома си да има по-скоро картини. Как ще разчупите тези виждания и ще направите именно фотографиите част от дома и офиса му?
Ивайло Стоянов: Фотографиите също са картини.
Орлин Георгиев: По-скоро бих казал, че хората масово окачват фотографии и фототапети - да окачиш себе си или семейството си, също е фотография. Хората обичат фотографията, не знам каква част от тях окачват живопис, но съм виждал много празни стени. Не обичам квалификациите – българите не разбират, българите не знаят и т.н. Считам, че ние като българи следва да се стремим да работим правилно, да правим стойностни неща, да се държим нормално и уважително помежду си. Тогава ще се случват нещата. Ние затова се опитваме и да правим един качествен, съвременен фотографски продукт, който да промени заобикалящата среда в една по-добра насока. Да, това е труден път, изисква време, но с правилните хора, автори, доставчици на фотографски материали съм убеден, че все повече хора ще започнат да окачват на своите стени съвременни, стойностни, въздействащи и красиви фотографии.
На какви цени варират фотографиите в магазина?
Орлин Георгиев: Цените са приемливи - между 80 лв. и 300 лв., има и такива за 5000 лв. Постарали сме се да отговарят на възможностите на човека. Не искаме да робуваме на това, че е изкуство и че ако не купуваш, значи си идиот. Много често колеги се оплакват от това, че българинът не разбира от скулптури и не купува, а това е така, защото не се презентират и представят стойностните неща, няма го възпитанието в тази насока. Ние не искаме да превъзпитаваме, а да покажем, че чрез фотографиите с високо качество на изработка, които са на приемливи цени, могат да облагородяват средата, в която живеят или работят. Предлагаме и разпечатване на фотопортрет.
Ивайло Стоянов: Не искаме да бъдем разбрани погрешно. За нас фотографията е на първо място е изкуство. Подходът обаче, по който предлагаме фотографското изображение е, когато някой иска да си купи нещо за дома или офиса, то да бъде стойностно, да бъде нещо, което му говори и да открие себе си в изображението. Обикновено хората, които масово си купуват мотиви, се влюбват от пръв поглед, всичко останало е бонус.
Линк към събитието: https://www.facebook.com/events/417953015207252/
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)