Любов от пръв поглед в съвременната концептуална фотография

Димка Атанасова 14 март 2017 в 16:26 6413 0

Снимка Велин Петков

Магазин за съвременна фотография Photoconcept, единственият по рода си в България, ще отвори врати на 16-ти март от 18:30 ч. Целта му е да преобърне възприятието за това изкуство, казват създателите му. В него ще се предлага изцяло авторска фотография, която е в крак със световните фотографски тенденции.

Преди официалното откриване, откраднахме няколко минути от двамата основатели на магазина и на школата за съвременна фотография - Ивайло Стоянов и Орлин Георгиев.

Ивайло щраква копчето на фотоапарата за първи път в 3-ти клас. Без съмнение, съдбата му отрежда истинско и неразделно приятелство с обектива, тъй като завършва фотография в Академията за изящни изкуства към университета Йоханес Гутенбер в Майнц, Германия, а от 2010 г. до днес е преподавател в магистърската програма "Фотографско изкуство" в Нов български университет.

Орлин е завършил Икономическия университет във Варна, но първата снимка, спомня си той, е едва от 3-годишна възраст. Това всъщност е и неговият първи съзнателен спомен. За него най-важният фотоапарат е умът.


- И за двамата фотографията е неизменна част от живота Ви. От 2002 г. фотографски творби на г-н Стоянов пътуват из редица европейски градове, включвайки се в различни изложби. Какъв е за Вас светът на фотографията?


Ивайло Стоянов: За мен фотографията е начин на живот и възможност за себеизразяване. Много можем да говорим по темата, но понякога малкото е много.

Орлин Георгиев: За мен е хоби, което за съжаление преди голям период от време не продължих. От 5-ти клас се занимавам с фотография, но по стечение на обстоятелствата, животът ме тласна в друга посока. Съдбата ме събра отново с нея, преди около 4 години, когато се запознах с Ивайло. Преди това приемах фотографията като нещо, което се прави от 90% от хората в България. За мен тя бе буквалният свят, репортажният стил и сватби. С Ивайло се запознахме в една школа, която посещавах, за да си опресня знанията за дигиталната ера. След това започнах да колекционирам и купувам фотографии за дома и офиса.

Във фотографията намирам смисъл на всичко това, което правим в тази сива държава. Считам, че пространството Photoconcept създава нещо стойностно не само в сферата на изкуството, но и в домовете на хората. На всички курсисти, бивши и настоящи, се опитваме да покажем, че фотографията не е само начин на живот, но и начин за възприемане на света и ние сме тези, които стъпка по стъпка променяме тази среда.

- Като основатели на първия по рода си магазин за съвременна фотография, какви са плановете ви за него?

Орлин Георгиев: Магазинът е следствие на всичко това, което правим. Първоначално започнахме с школа-галерия. Достигнахме до момента, в който установихме, че хората не са научени или нямат навик да посещават галерии, а дори и да го правят, обикновено се случва само на откриването. От гледна точка на фотографията успяхме доста да пречупим нещата, защото по време на наши изложби в галерии наши фотографии започнаха да се купуват.

Голямата идея е не само в комерсиалния и финансов аспект, а в смисъла на фотографиите като форма на изкуство, стойностна фотография. Когато говорим за съвременна фотография, в нея има концепция, дълбочина на изразяването, идея, която е представена от автора.

Правим магазина с идеята да е по-разпознаваем, т.е., ако хората не обичат да посещават галерии - ние ги каним в магазин. Плановете ни са да превърнем магазина в активна среда, в която, ако хората предприемат обзавеждане за дома си, да знаят, че има стойностни фотографии. Ние предлагаме изцяло авторска фотография, внимателно подбираме какво да попадне в магазина. Когато говорим за стойностна фотография, много точно сме си сверили часовника какво се случва на световната фотографска сцена. Гордеем се, че първи прокарваме този тип изкуство в България, защото досега фотографите не са си и помисляли, че могат да продават изкуството си.

Ивайло Стоянов: Продаваме оригинални копия, които са с ограничен тираж, за разлика от големи вериги магазини. Когато се изчерпят бройките, този мотив, в този размер, повече не се продава.

Орлин Георгиев: В България, това е "черешката на тортата" - финалният акцент. На запад са свикнали да работят с лимитирани серии, както и да колекционират фотографии. В съвременната фотография говорим за авторска идея, за калибриране и уникалност на идеята.

Вие самите кога за пръв път натиснахте копчето на фотоапарата?

Ивайло Стоянов: За първи път щракнах копчето в 4-ти клас.

Орлин Георгиев: При мен това се случи на 3-годишна възраст. Помня снимката, защото това е първият съзнателен спомен в живота ми - как се местим от Варна на село. Това е първата снимка, защото първият фотоапарат е нашата глава, всичко останало е телефон и техника. Взимайки един смартфон, всеки става приятел с него за секунди.

Фотографията е едно широко понятие и в школата разчупваме мита, че задължително се нуждаем от скъп или професионален фотоапарат, за да сме добри фотографи. Най-важното е човек да има добрия фотоапарат в главата си.

С какво съвременната фотография и по-конкретно съвременната концептуална фотография се отличава от конвенционалната и как хората гледат на това течение?

Ивайло Стоянов: Хората са много любопитни за това течение. Няма как да не се хареса на публиката при положение, че живеем в света на глобално развитие на технологиите. Интересът към класическата фотография по-скоро е като за обща култура. Много трудно бих намерил човек, който да си купи класическа фотография именно заради технологиите. Това е като например в днешно време да телефонираме с телефон на шайба в ерата на смартфоните.

Съвременният смартфон е аналог за съвременната фотография. Естетиката е съвсем различна, има най-различни аспекти, по които съвременната фотография може да бъде оценена и като качество на изпълнения, и като качества на мислене. Тя се различава от комерсиалната фотография по това, че в комерса фотографията е продукт, докато при съвременната концептуалн, тя е изкуство. Отговаря на всички съвременни тенденции, на много от кадрите откриваме света по такъв начин, по който никога не сме го виждали.

Орлин Георгиев: Отказали сме се от това да сме съдници и да казваме дали е по-добре да се снима конвенционална фотография или съвременна. В България живеем в по-свободна държава от 27-28 години. Тогава фотографията в обществото ни се използваше основно за отразяване на света около нас, фотографията като изкуство беше тема табу. Изкуството означава свобода, а свободата в предишния строй пречеше.

У нас фотография е, когато фотографът снима само сватби, кръщенета, деца. Голям проблем е, че сякаш фотографите са "оперирани" и за тях не съществува друго освен комерса. Ние не ги разделяме на комерсиални и концептуални, напротив, опитваме се да покажем, че и двете вървят ръка за ръка.

Ивайло Стоянов: Много е важно да се акцентира върху това, че един фотографски проект е цял процес. Не е като да отидеш някъде и да снимаш - това е събитие, докато създаването на фотографски проект е равносилно на архитектния - чертае се план, определя се нужната светлина, каква да е перспективата, колко обекта трябва да бъдат заснети. При концептуалната фотография идеята е водещата. Една добра идея, неподкрепена с добро качество, също не е добра. Авторите, които предлагаме, имат и двете - идея и добро качество на изображението.

Българинът обаче сякаш е свикнал в дома си да има по-скоро картини. Как ще разчупите тези виждания и ще направите именно фотографиите част от дома и офиса му?

Ивайло Стоянов: Фотографиите също са картини.

Орлин Георгиев: По-скоро бих казал, че хората масово окачват фотографии и фототапети - да окачиш себе си или семейството си, също е фотография. Хората обичат фотографията, не знам каква част от тях окачват живопис, но съм виждал много празни стени. Не обичам квалификациите – българите не разбират, българите не знаят и т.н. Считам, че ние като българи следва да се стремим да работим правилно, да правим стойностни неща, да се държим нормално и уважително помежду си. Тогава ще се случват нещата. Ние затова се опитваме и да правим един качествен, съвременен фотографски продукт, който да промени заобикалящата среда в една по-добра насока. Да, това е труден път, изисква време, но с правилните хора, автори, доставчици на фотографски материали съм убеден, че все повече хора ще започнат да окачват на своите стени съвременни, стойностни, въздействащи и красиви фотографии.

На какви цени варират фотографиите в магазина?

Орлин Георгиев: Цените са приемливи - между 80 лв. и 300 лв., има и такива за 5000 лв. Постарали сме се да отговарят на възможностите на човека. Не искаме да робуваме на това, че е изкуство и че ако не купуваш, значи си идиот. Много често колеги се оплакват от това, че българинът не разбира от скулптури и не купува, а това е така, защото не се презентират и представят стойностните неща, няма го възпитанието в тази насока. Ние не искаме да превъзпитаваме, а да покажем, че чрез фотографиите с високо качество на изработка, които са на приемливи цени, могат да облагородяват средата, в която живеят или работят. Предлагаме и разпечатване на фотопортрет.

Ивайло Стоянов: Не искаме да бъдем разбрани погрешно. За нас фотографията е на първо място е изкуство. Подходът обаче, по който предлагаме фотографското изображение е, когато някой иска да си купи нещо за дома или офиса, то да бъде стойностно, да бъде нещо, което му говори и да открие себе си в изображението. Обикновено хората, които масово си купуват мотиви, се влюбват от пръв поглед, всичко останало е бонус.

Линк към събитието: https://www.facebook.com/events/417953015207252/ 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите