Какво ще се случи с децата, ако назначим учителка на 50 г. да преподава програмиране по стари учебници?

Интервю с научния ръководител на ТУЕС проф. Таня Василева

Последна промяна на 23 март 2018 в 19:20 21976 2

Снимка ТУЕС

Училището, което подготвя едни от най-добрите ИТ специалисти в България - Технологично училище "Електронни системи" към Техническия университет в София, може да бъде унищожено. Това предупреждение отправи ръководството му пред стотици родители на специално свикана родителска среща в сряда вечерта. То обясни и причината - министърът на образованието иска училището да бъде извадено от структурата на Университета и да премине под управлението на министерството. Това означава премахване на съвременната учебна програма, на специалните предмети още от осми клас, на възможността университетски преподаватели и специалисти от ИТ компании да обучават учениците и превръщането на ТУЕС в безлична гимназия. Стотици родители подписаха отворено писмо, което вчера пристигна при просветния министър Красимир Вълчев. Те искат запазване на уникалния модел на обучение в училището, което през 2017 г. бе №4 сред най-желаните гимназии с прием след VII клас (след езикови гимназии) и реално бе най-желаното технологично училище. Те създадоха и онлайн петиция, към която за ден се присъединиха повече от 2400 души.

Всички тези твърдения са неверни, заяви обаче пред OFFNews министърът на образованието Красимир Вълчев по повод опасенията за предстояща смяна на статута на училището и последващото му обезличаване.

Казуса представихме ТУК, а сега даваме думата на научния ръководител на ТУЕС през последните 6 години - проф. Таня Василева.

Проф. Василева, какво ще се случи, ако директорът на ТУЕС се назначава от подчиненото на МОН Регионално управление на образованието, а не от ректора на ТУ?

Ще се загуби целият модел на образование, създаден преди 30 години като експериментален, за да се осъществи връзка между университета, бизнеса и училището. Сега в него преподават университетски преподаватели, назначени от ректора, както и специалисти от ИТ сектора. Имаме гъвкав учебен план, а децата учат това, което се търси в момента. Училището е изключително успешно и е на четвърто място сред най-желаните гимназии с прием след седми клас.

Ако директорът се назначава от началника на Регионалното управление на образованието (РУО) към МОН, Техническият университет ще загуби цялата си свобода и ректорът няма да може да назначава университетски преподаватели в училището.

Защо?

Защото по новия закон това не е възможно – можеш да си само учител с педагогическа правоспособност. На мен инспекторките от МОН ми казаха, че както съм професор, това не било квалификация, за да преподавам на ученици.

Директорът на училището е доцент, половината преподаватели са главни асистенти и старши преподаватели. Ние имаме много хора с докторска степен.

Казахме им: „Добре, тези хора, като ги прехвърлите, те си губят всички титли, цялата квалификация, а са се явявали на изпити. Да не говорим, че и заплащането ще им се намали, натоварването ще стане по-голямо“.

Никой не ни чува. Писахме писма до министъра, до председателя на комисията по образование в парламента - Милена Дамянова, да сменят закона, като ни добавят в преходните и заключителни разпоредби като училище, което представлява изключение, подобно на Американския колеж в София.

Писахме и до Цвета Караянчева (председател на Народното събрание - бел. ред.), до министър Томислав Дончев, до шефа на правната комисия в парламента. Това са неистови писма от август досега. Пишем, изтичат едномесечни срокове и никой не ни отговаря за нищо.

И има непрекъснат натиск директорката да сключи допълнително споразумение с РУО. Това няма как да стане юридически, защото училището не юридически отделен субект, не е отделено от ТУ. Има и натиск над ректора да уволни учителите. Как да ги уволни, като те са с академична длъжност? Трябва да бъдат освободени по начина, по който са назначени.

Онзи ден (разговорът се води на 22 март, четвъртък – бел. ред.) беше последният, когато пак извикаха директорката в РУО и решихме да запознаем родителите, защото те са в правото си да знаят, че ще се промени всичко с образованието на техните деца. (Родителската среща е проведена на 21 март, сряда - бел. ред.) Те се взривиха и оттук нататък нещата станаха страшни.

Споменахте, че проблемът идва от „новия закон“. Какво имате предвид? 

Идва от Закона за предучилищното и училищното образование, в който няма такова училище като нашето, което е към висшето образование. Край! Няма такова! Искахме да намерим решение, но отказват да променят закона или да ни добавят като изключение в преходните и заключителните разпоредби.

Не искат нито да сменят закона, нито да се срещат с нас, а искат по административен начин да накарат директорите да са към РУО. Тезата на министъра е, че „Няма заради личния казус на една опърничава директорка аз са сменям закона“.

Но въпросът не е за личния казус на директорката. Въпросът е статута на цялото училище.

Винаги се изтъква, че казусът е личен. Първо се казва, че училището е нелегитимно. Когато някой реши да ни защити, министърът казва: „Това е едно незаконно училище, какво се занимавате с тях, и освен това, това е личен казус на директорката“.

Това се тръби навсякъде и всички добронамерени хора се дърпат. А не е това, защото това, че ще се смени принципалът, променя всичко. Ти влизаш в общите рамки на закона, не може да преподават университетски преподаватели, не може – хора от бизнеса, ти трябва да назначиш една учителка на 50 години да преподава програмиране, защото нали ни е ясно, че хората, които взимат от 3000 до 5000 лева като програмисти няма да станат учители? И тази женица ще преподава неща от учебник, написан от МОН неясно през коя година, и какво ще завършат децата?

Тръби се, че образованието не било свързано с бизнеса. А през юли инспекторките, които дойдоха, казаха: „Само вашите ученици и от „Хенри Форд“ ги взимат директно на работа, след като завършат училище. Ние трябва да урегулираме нещата“. Казах: „Госпожо, урегулирайте ги така, че да има повече училища като нас, а не да ни смачквате“.

Цитираният закон е от 2016 г. Защо сега се появява проблем?

Да, от август 2016 г. Меглена Кунева го внесе. Оттогава досега са се сменили двама министри и не сме имали никакъв проблем. От последния министър имаме проблем.

Според министъра сме нелегитимно училище, но ако е така, защо ни сложиха в програмата за програмисти? Ние сме един от петте центъра. Като сме нелегитимно училище, защо в нашето училище идва същият този министър с Мария Габриел да открият тази програма? В нашето училище идва Меглена Кунева с целия ИТ сектор, за да сключат договор за обучаване на допълнителни програмисти.

Нас ни водят за най-доброто училище, което създава кадри в ИТ сектора. Как бяхме законни, а сега изведнъж не сме? И това е от 4-5 месеца.

Какво казват юристите?

Част от тях казват: „След като ви няма в закона, значи продължавате по стария начин“. Друга част от юристите казват: „Не, не, не. Трябва да влезете в закона“. Аз не съм юрист.

Имали ли сте среща с министъра на образованието Красимир Вълчев?

Разбира се – общественият съвет я проведе. От МОН искаха до септември (2017 г. – бел. ред.) този въпрос да приключи. Тогава се застъпи ИТ секторът, Росен Плевнелиев звъня на министъра, Паси, кой ли не! Бяхме обвинени, че настройваме ИТ сектора срещу министъра. Тогава той се отказа от намерението си, а ние направихме голямата грешка да се успокоим.

От февруари нещата започнаха абсолютно по същия начин, с натиск до края на март да се случи подписването на анекса към договора на директорката.

В отговор написахме 8-9 писма, искахме среща, но няма такава. Няма и отговори, а сме сигнализирали всички институции, които могат да решат проблема. Искахме въпросът да се реши кротко, без шум. Разумни хора сме, искахме разумно да се реши.

Защо да се убива нещо, което е хубаво? Това училище печели всички награди на международни и наши състезания! Сега, на състезанието на 20-и, наше момче беше на първо място, миналата година, на състезанието по роботика в Германия за университетски отбори, нашите бяха на финал. Бойко Борисов ги е награждавал. Колко купи имаме? И сега всичко това да се унищожи?

Каква е истинската причина за този натиск, по Вашите думи, над училището?

Първият въпрос, който ми се задава, е: „Кой управлява бюджета?“, вторият – „Кой управлява обществените поръчки“. Управлява ги Техническият университет. Ние сме заедно с училището в Правец (Професионална гимназия по компютърни технологии и системи – бел. ред.) и доколкото знам основни апетити към Правец, чийто директор вече е подписал. Ние изгаряме покрай Правец. Това е моята версия, която не мога да докажа. Няма никаква разумна логика на всичко това.

Как се формира бюджетът на училището?

Училището е третостепенен разпоредител с бюджетни средства. МОН превежда парите в подсметка на Техническия университет. Това е сметка на училището, от която ТУ не може да взема пари, може само да дава. И дава много – в училището нямаме физкултурен салон, но децата ползват безплатно цялата спортна база на университета. Водим ги и в Семково - на зелено, на бяло училище. Ползват безплатно зали, лаборатории.

Отделно университетът ни е давал пари, примерно 150 хил. за ремонт. Не ни е взел 1 лев, а ни дава, но всички обществени поръчки минават под егидадата на ТУ. Той обявява обществена поръчка и ние сме в общия кюп. Нямаме право да обявяваме отделно.

За един изхарчен лев трябват пет подписа. Бюджетът се използва от училището, но се управлява от Техническия университет. Не може да изхарчиш нещо защото просто така искаш.

Колко са учениците в ТУЕС?

526. Те учат пет години – от осми до дванадесети клас. И са супер деца. Наскоро програмираха три дена в Технопарка - от 8 до 20 ч., 200 деца в 40 отбора, купища фирми бяха ментори, спонсори, раздаваха награди. И казват: „Не може да има такова училище“. Децата сами си го организираха. Страхотна е атмосферата в училището. И това да се убие! Казвам Ви – сърце ме боли.

Как се реализират те, след като завършат?

Всички се реализират веднага. Стават студенти в Техническия университет или Софийския университет и абсолютно веднага след училище постъпват в ИТ сектора. Мога да ви изпратя и информация колко завършили училището са шефове на ИТ фирми в България и работят по престижни фирми. Училището има асоциация на завършилите, където са хиляди хора и които само чакат да им се каже и сигурно ще излязат и те на улицата.

Това е положението. Безкрайно ирационално е, родителите са много притеснени. На родителската среща (проведена в сряда, 21 март – бел. ред.) имах чувството, че ще отидат и ще налягат на „Цариградско шосе“.

Министърът е заплашил, че ако директорката не подпише, той ще обяви конкурс за нов директор. Това вече ни взриви. Този път няма да се успокоим, защото ако го направим, след два месеца ще играем същото хоро.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15394

2

Стефан

28.03 2018 в 15:14

Байно, подозирам че се познаваме.
А сега се сети, какво ще стане, ако назначат мене на това място.
Няма да им подскажа и един ред код. После ще са най-добрите, къде ще се денат. Понеже ще се научат да програмират, а не да пишат. Код.
Да ме прости Господ за попържнята.
И това по никой начин не е работа на правителството - опозицията. Това е работа на хората.

1022

1

Комита

28.03 2018 в 13:42

Браво на проф. Василева! Дори не знам къде е въпросната гимназия, но и аз ще протестирам заедно с тях!

Мама им мръсна правителствена!