Йордан Димитров Радичков, внук на емблематичния писател Йордан Радичков, е роден през 1989 г. в град София. Завършва българска филология в СУ „Св. Климент Охридски”. През 2015 година излиза от печат дебютният му сборник с разкази "Малка човешка мелодия", следват „ Игра на гъски” , и „Двеста линейки на час”.
Разговаряме с Йордан Радичков за книгите, думите, вдъхновението и паметта.
Най-новата ти идея е книжарница за една книга – кое те вдъхнови за нея и как подбираш заглавията?
Идеята за книжарницата One Book Bookstore дойде спонтанно. Предполагам, че е вследствие на натрупвания на вътрешни разсъждения и на питането ми как мога да удължа живота на нещо красиво и интересно, което често се губи в шума и многотията. Защото ми се струва, че непрестанно недовиждаме чудесни идеи, хора, книги и мисли.
Заглавията, които присъстват и ще присъстват в книжарницата са такива – недочетени, пропуснати по една или друга причина, но със сигурност са литература, която остава трайна следва в съзнанието на читателя след прочита. Литература, която е неподвластна на времето и която има силата да ни даде нещо, което да ни вълнува вътрешно дълго време. Литература, която предизвиква диалог.
В книжарницата представяш и художник, работил по изданието или принтовете, които го допълват. Защо тази среща е толкова важна?
За мен е важна, защото искам да представя творчеството на съвременните български художници, които се на просто имена на титулната страница на изданието. Това са живи хора, които имат своя творчески път и търсения и често творчеството им не се ограничава до книгооформлението. Така и искам да се погрижа и тяхното творчество да не остане подминато и невидяно. То е източник на вдъхновение за мен и е голямо удоволствие да държа в ръцете си една красива книга, която е била четена от художника и му е дала точно тази или онази идея, през която да представи даденото заглавие.
Последната гостуваща книга бе новоиздаденият първи роман на Йордан Йовков "Чифликът край границата“. Защо се спря на него и то точно сега?
Това е първият роман на Йовков и още преди години, когато го прочетох за първи път, ми направи силно впечатление. Това е класическа литература в най-пълния смисъл. Удоволствието от прочита на този роман трудно бих сравнил с друга книга. Историята ми беше много интересна – хем Йовков леко те води за носа и ти се струва, че това е просто една любовна история, хем през цялото време се промъкват едни много сериозни въпроси и се оказва, че любовната история е, така да се каже, само декор. Декорът за големия проблем, който авторът представя – Септемврийското въстание.
Интересно ми беше, че и тази книга нарочно е била подмината от официалната литературна критика преди 1989 година. Доколкото разбирам причината е, че критиката не е била сигурна какво Йовков казва и дали това, което казва няма да е в разрез с изповядваната официална идеология.
Заедно с това силно впечатление ми направи и образа на Нона – главната героиня в романа, и ми се струва, че това е един от най-силните женски образи в нашата литература, който е изключително модерен и си заслужава да му бъде обърнато специално внимание.
А как подбираш заглавията за личната си библиотека?
С голямо удоволствие ги подбирам, когато нещо ми направи впечатление веднага намира място у дома. Заедно с новите заглавия съм пренесъл и немалка част от любимите си книги от семейната библиотека, от които винаги имам нужда, класическата литература – българска и световна, към която непрестанно се връщам
Казваш, че е късмет да си роден в такова семейство. Ако изкуството не присъстваше навсякъде около теб, какъв щеше да бъдеш?
Късмет, т.е. аз нямам заслуга да съм в това семейство, то не е било мое решение и просто така се случило. Нямам представа какъв щях да бъда ако не бях обграден от изкуство, пък и да си кажа честно – аз и сега не съм сигурен какво точно представлявам.
Ако трябва да предполагам неминуемо трябва да се обърна към моите баба и прабаба – баба Лили и баба Дена. Тия две жени нямат нищо общо с каквото и да било изкуство. Прабаба ми сама е гледала две деца в едни тежки времена, а баба ми идва от едно малко село от бедно семейство с две сестри и един брат и цял живот е била счетоводител. Иска ми се да вярвам, че ако го нямаше изкуството в живота ми, щях да бъда малко нещо като тях – независимо от ситуацията около мен щях да си върша работата, без да ми мига окото.
Роден си през емблематичната 1989 година, а в едно твое ранно есе пишеш за протеста и смисъла от събуждането. Сега по-лесно или по-трудно се намира смисъл да си буден?
Ако не си буден, то тогава си заспал. Смисълът да гледаш с широко отворени очи света, с будно съзнание никога няма да отсъства, независимо какви са времената. Да спим, за нас това е повече от нужно, нали трябва и да отморим от всичко, което ни заобикаля, нали трябва да възвърнем силите си за следващия ден. Но ми се струва, че и докато спим, нашето съзнание не спира да работи, нищо не може да спре тия вътрешни процеси в нас.
Друг е въпросът докъде имаме сетивата да ги усетим и докъде ни стига акъла, за да ги разберем, пък и дали имаме смелост да погледнем вътре в себе си. Защото често това не е лека работа, или поне на мене така ми се струва. Като че ли човек е склонен повече да се докарва пред другите и пред себе си, отколкото да се опитва да се види такъв, какъвто е.
И напълно друг е въпросът колко тежък е бил нашият сън и какво ще ни е нужно, за да възвърнем бодростта си след него.
Заглавието „Двеста линейки на час“ на разказ от третия ти и едноименен сборник днес звучи особено актуално. Мислиш ли, че ще излезем от пандемията завинаги отрезвени като героя ти?
Струва ми се, че заглавието продължава да е актуално не заради фактическите линейки, които огласят целия свят днес. Линейките в книгата известиха някаква криза, и ми се струва, че тая криза продължава да присъства, отвъд фактическата пандемия.
Завинаги е много силна дума. Не знам какво друго в човешкия живот и човешкото съществуване е завинаги, освен човешката глупост и човешките страсти. Те ми се струва, че винаги ще ни съпровождат ако ще и да заживеем на луната.
Безкрайно спокойствие и безкрайна любов към хората – това видимо носиш от дядо си. Какво друго?
Надявам са нося това, което казвате, макар че за спокойствието можем да поспорим. И аз, като всички останали хора, съм продукт и на времето и света, в който съществувам. Искам да кажа, че често съм припрян, притеснен и прочие. Че кой може да е безкрайно спокоен днес? Струва ми се само един дълбоко заспал човек. За нещастие аз се будя много рано.
Надявам се да запазя любопитството си към света, за което също ще е нужно усилие. Не Ви ли се струва, че някой се опитва да ни направи по-нелюбопитни към заобикалящата ни среда? Че ако всички бяхме малко по-любопитни едва ли щяхме да бързаме да си правим изводи и да твърдим, че от всичко разбираме и всичко знаем.
Това спокойствие беше ли ключово, когато щяха да те скъсат на „Ноев ковчег“?
Ами това ми е една от любимите истории, така да се каже имам си една шега с дядо ми, която много си обичам и ми е смешно да разказвам. Това е една от любимите ми книги на дядо и на изпита ми се падна да говоря за нея. Жената ме похвали, че съм чел и се зарадва, че книгата ми е харесала, но ми обърна внимание, че нищо не съм разбрал от прочетеното. Не спокойствие, а голяма радост ме изпълни при тоя коментар и при най-хубавата оценка за всеки студент – среден три.
Радичков и Радичков: Търсиш ли вдъхновение от него, когато пишеш?
Като чета дядо ми нищо не търся, ами напълно потъвам в неговите текстове. Те са за мен голямо удоволствие, чувствам се у дома, когато го чета, чувствам се близо до него и съм щастлив човек, че дядо ми е оставил толкова мисли след себе си, защото така аз продължавам да имам възможност да водя разговор с него.
Вдъхновението идва само, то не е нещо, което мога да търся нарочно. А при тия красоти, тия дълбочини в текстовете му, това се случва естествено. Струва ми се, не съм сам в тая история – говорете, с когото си пожелаете, който е чел Радичков. Текстовете му трудно могат да оставят човек безразличен.
А чувствал ли си някога себе си като негово вдъхновение - казваш, че целият е сияел, когато види теб и близките ви?
Дядо всички много ни обича, но чак вдъхновение не бих могъл да кажа, че съм за когото и да било!
С неизчерпаема енергия създаваш и реализираш инициативи, свързани с творчеството и паметта на дядо си. Освен нови издания, изложби, постановки, филм, тази година бе учредена и награда на негово име. С какви щрихи се допълва образът му за теб през наратива?
В литературата на автора Йордан Радичков всеки читател може да открие пълния и завършен образ на човека Йордан Радичков. За творчеството си той казва, че никога нищо не е скрил от читателя и че даже много работи му е доверил. Така също е и написал, че някои работи човек трябва да се научи да премълчава.
Каква би била неговата дума за настоящето?
Не се наемам да кажа какво би казал дядо ми за настоящето. В писането му пак трябва да се потърси отговор на тоя въпрос и ми се струва, че може да са намери нещо като отговор. Но като иде реч за една дума аз не мога да подмина заглавието на последния му сборник с разкази - „Пупаво време“.
А каква е твоята?
Научил съм се да се измъквам от подобни въпроси с цитати, затова мога да цитирам още едно заглавие на сборник на Йордан Радичков. „Свирепо настроение“. Пак там авторът е написал и нещо, което твърди, че е поздрав от неговия край, с който искам да поздравя и Вашите читатели: „Бъди невероятен!“.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)