Агроминистърът Десислава Танева заплаши големите търговски вериги с въвеждането на регулации, ако не започнат да предлагат повече български стоки. По темата потърсихме мнението на социолога Кънчо Стойчев, който е един от учредителите на Съюз "Произведено в България" и член на управителния му съвет. OFFNews е готов да публикува и други мнения за достъпа на родните продукти до щандовете в големите магазини.
- Г-н Стойчев, как приемате инициативата на Министерството на земеделието и храните за повече български стоки в хипермаркетите?
- Приемам я като закъсняла, но по-добре късно отколкото никога. Това е верният път. Независимо от всички лъжи, които се говорят срещу протекционизма, няма държава в Европейския съюз, която да не е намерила начин да подпомогне своето производство.
- Какви са законните начини това да се направи?
- Ще ви дам пример с Париж. Там е въведена категорията "пресна стока". Тя трябва да идва от разстояние не по-далечно от 90 километра от френската столица, а точно толкова е разстоянието до белгийската граница. Не се казва, че е забранено белгийското или чуждото производство, но то просто не отговаря на въведеното изискване. Има и други начини - през опаковка, през стандарти... Хиляда са начините. Стига да има воля една държава, тя го постига.
Освен това когато се пускат супермаркети, големи вериги, тези неща се договарят свободно. Принципът е, който приема местните условия - идва, който не ги приема си заминава.
- Значи според вас този разговор е пропуснат още при навлизането на търговските вериги у нас?
- О, безобразно е! Едно от най-големите предателства в България. Феноменът, който е 100% проверен и публикуван. Големите международни вериги за последните 10 години са внесли в българската фискална система 0 лева и 0 стотинки данък печалба. Какво повече да говорим? Всичко се изнася. Знаем как се изнася през фирмата майка, през поръчка на брошури, рекламни материали и чадъри... Няма никакво значение - парите не са в България.
Второ, те изградиха българските си обекти с български пари. Те не инвестираха нито една стотинка. Всичките тези ламарини, за един обект струват 2-3 милиона лева, са платени от българските производители, на които им се поставят условията за входните такси, с които се борихме и приехме закон и нещата вече стоят по друг начин. Борихме се 3-4 години. А на този закон олицетворяващият единството на нацията президент Росен Плевнелиев наложи вето. Безумие! Президент да наложи вето на българското производство. Дотам се докарахме! Всички го помним това. Така че българските производители изградихме тези супермаркети със своите вноски. Там за да влезеш с продуктова група се плащаха 1000-2000 лева. Ако произвеждам 5-6 неща, се натрупваше голяма сума. Те тръгваха с по 2000 позиции и още на входа събираха по 4 милиона лева. Безобразие пълно поради отсъствие на държавата.
Освен това ги допуснаха до самия център на градовете. Поляците, познавам опита им добре, не разрешиха нищо подобно. При тях няма подобна верига по-близо от Околовръстното шосе.
- Това е мярка в подкрепа на малкия семеен бизнес.
- Разбира се, това е подкрепа за малките градски семейни бакалийки. Колкото и смешно да звучи целият Париж и целия Лондон са в малки магазинчета. Това съхранява и местното производство и прехраната на тези хора.
- Често от големите търговски вериги твърдят, че българските производители не могат да покрият изискванията им за обеми и за качество.
- Тук трябва да има държава, която да каже: Чакай сега, ние няма да си убиваме производството! Ако не ти харесва, заминавай другаде.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12687
41
17.10 2016 в 18:53
Абе, к'ви са тия тъпотии?
От околовръстното на Париж до Белгия са най-малко 200 км. Ако не сте чували, че Франция е голяма, ми вземете да погледнете картата!
"Освен това ги допуснаха до самия център на градовете. Поляците... При тях няма подобна верига по-близо от Околовръстното шосе. "
Пак глупости! Във Варшава Кауфланд и Лидл имат всяка по няколко магазина по кварталите преди Околовръстното. А Карфур пък има 6-7 магазина баш в центъра.
"... целият Париж и целия Лондон са в малки магазинчета."
В Париж общо Карфур, Франпри, Монопри и Пикар имат най-малко 30 магазина в града. Дори корейските К-март имат няколко магазина. А по-малките супермаркети са безброй.
Абсолютно съм съгласен, че чуждите веригите в България са тирани и трябва да защитим малките производители, и търговци - мой роднина е от тях. Ама не лъжете толкова безобразно!
11955
38
14.10 2016 в 16:45
- големите търговски вериги са конкуренция на родните псевдо-бизнесмени и партийно назначени олигарси като Христо Ковачки и им пречат да получават лесните печалби, на които са свикнали в други области
- големите търговски вериги не изпълняват политически поръчки
- големите търговски вериги не агитират на избори за никоя партия и не слагат нейни предизборни плакати по магазините си и не участват в купуването на гласове
- там, където има големи търговски вериги, хората имат възможност за избор при пазаруването и поради това назначените от комунистите псевдобизнесмени няма как да държат хората като роби или безправни крепостни селяни, посредством купонна система и с отпускане на стоки по усмотрение на робовладелеца-песвдобизнесмен.
11955
37
14.10 2016 в 16:44
- в големите търговски вериги клиентът може да върне стока, и то не само когато има някакъв проблем, но често и просто само защото не е доволен от стоката
- големите търговски вериги не могат да си позволят некоректност, защото са утвърдени брандове, които държат на репутацията си и на името си
- големите търговски вериги са се доказали от много години в много страни по света
11955
36
14.10 2016 в 16:44
Част от причините са отдавна известни:
- магазините на големите търговски вериги са антипода на празните, мръсни и олющени магазини от соца
- в големите търговски вериги се предлага голямо разнообразие от стоки и клиентите имат избор
- големите търговски вериги работят в условия на силна конкуренция
- големите търговски вериги са станали големи не заради политически протекции, а заради доверието на клиентите си
- големите търговски вериги нямат интерес да предлагат некачествени стоки, защото това автоматично праща потребителите при конкуренцията
- в резултат на свободната конкуренция големите търговски вериги предлагат много промоции и изгодни за потребителите оферти
- в големите търговски вериги винаги е чисто, подредено и приятно за пазаруване, а работното време е удобно за клиентите
10538
33
14.10 2016 в 10:28
зарзаватко, и кой е другия акаунт, от който АЗ пиша? Интересно ми е да споделиш.
77927
32
14.10 2016 в 08:54
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара