Срив по български в теста след IV клас
Сериозен спад в знанията по български език и литература на четвъртокласниците показват резултатите от тестовете от националното външно оценяване, представяни в момента на пресконференция в Министерството на образованието и науката.
През 2013 г. покрилите 80% от стандарта са едва 67.05%. Толкова нисък резултат не е имало нито една година досега от въвеждането на външното оценяване за четвъртокласниците. На практика това означава, че близо 33% от четвъртокласниците не са усвоили дори минимума от знания по предмета.
През 2012 г. процентът на покрилите 80% от държавния стандарт по предмета е бил 72.65, през 2011 - 70.5, през 2010 - 71.05, през 2009 - 74.7, през 2008 - 80.5 и през 2007 г. - 81.01.
Вижте ТУК самия тест.
Общите резултати (от тестовете по четирите изпитни предмета за четвъртокласниците) сочат, че 26% от учениците не покриват минимума от знания.
Просветният министър Анелия Клисарова коментира резултатите с думите: „Дори само един ученик да остане неграмотен е проблем, а какво остава за 26%. Трябва да се работи с тези деца и да им се даде ”втори шанс”, за да покрият този тест – това е индивидуалната работа с проблемните ученици.”
Все пак официалната позиция на министерството на образованието е, че причината за слабите резултати е смяната на формата на тестовете. От тази година в тях бяха включени и въпроси, предполагащи отворен отговор.
"Искам да припомня, че променихме формата на тестовете по всички предмети. Сложихме по всички предмети отворени въпроси. До миналата в теста имаше само въпроси с предварително зададени варианти за отговор", обясни Евгения Костадинова, директор на "Образователни програми и образователно съдържание" в МОН.
Тя поясни, че новият формат е съобразен с тестовете, които се дават при международното изследване PIRLS, на който българските постижения не са повод за гордост.
Резултатите по български са най-ниски и спрямо останалите предмети, по които имаше тестове от външното оценяване, сочи анализът на МОН. При два от 4-те изпитни предмета, въпреки добавените отворени въпроси, обаче има по-добри резултати от миналата година. Такива например са "Човекът и природата" и "Човекът и обществото".
81.25% са покрили стандарта през 2013 г. по "Човекът и природата", 80.2% - през 2012-а. При "Човекът и обществото" процентът през 2013 г. е 74.2, а през 2012 - 72.7.
Резултатите по математика са 69.8% успеваемост през 2013 г. и 70.9% - през 2012 г.
Най-високите резултати (среден успех, обобщени резултати по 4-те предмета) са постигнати в областите Смолян (82.2%), София-град (78.3%) и Благоевград (77.9%). Най-слаби са резултатите в Силистра (66.15%), Добрич (67.8%) и Сливен (68.55%).
Училището с най-високи резултати в страната по всички изпитни предмети е варненско. То е основното "П.Р. Славейков". В Топ 10 са училища от Варна (2), Ямбол (2), София (2), Добрич, Стара Загора, Бургас, Разград - по едно. Двете софийски училища са еврейското - 134-о "Димчо Дебелянов" и частното "Дорис Тенеди".
Най-ниските резултати са в софийското 113-о "Сава Филаретов". В училището, чийто слоган е "Не сме единствени, но сме от най-добрите" средният брой точки на учениците от теста е 6.77. Сред 10-те училища с най-нисък резултат от Велинград, Пловдив, София, Каменар (Варна), Садово (Пловдив), Голеш (Силистра), Асеновград, с. Левка (Хасково).
"Неправилно обучението се ориентира към решаване на тестове в определен формат. Децата очакват на конкретното място да се появи същия вид задача и ако това не е така, е настанала някаква драма. Като общество трябва да се обединим около това, че е важно учениците наистина да са придобили умения, а не да реагират адекватно на един тип задачи. Публикуването на много примерни тестове се оказа нож с две острието", коментира Костадинова.
Друг проблем и тази година е работата с текст. При диктовката само 2.95% са покрили 80% от стандарта за правопис на съществителните собствени имена, 16% - за условен правопис. 60.25% са покрили 80% стандарта за правописа на звучните съгласни пред беззвучни съгласни в края на думата. Най-лесен за децата е правописът на буква "я" след съгласни. Там 86.66% са се справили.
По математика геометрията продължава да е трудна за четвъртокласниците, констатира още експертът.
Отново в МОН констатират, че в училище децата са учени по-скоро да възпроизвеждат, а не да мислят.