Задачата в теста за VII клас доказано грешна. МОН отказва да я анулира

Александра Маркарян 01 юни 2013 в 16:35 8001 19

Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова Снимка: Сергей Антонов
Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова Снимка: Сергей Антонов

Задачата по български език и литература от теста на седмокласниците наистина е грешна и нито един от дадените четири варианта за отговор не може да бъде посочен като правилен. Въпреки това от Министерството на образованието и науката няма да анулират задачата, нито да оценят с еднакъв брой точки всички явили се на изпита.

От МОН публикуваха на сайта си вчера становище, в което дори вече не се признава, че е допусната техническа грешка в графиката към въпрос №3, заради която той няма верен отговор. Вместо това пишат, че няма да анулират задачата, нито да дадат на всички ученици равен брой точки за нея, защото цели 74.54% от тях били налучкали верния отговор.

Въпрос №3 гласи:

велосипеди-графика

Кое твърдение е вярно, като имате предвид информацията от графиката?

През 2000 г. производството на велосипеди ………….спада.
А) бегло
Б) рязко
В) плавно
Г) слабо

Според графиката в теста за VII клас, качен на сайта на министерството, точно през 2000 г. няма спад, а ръст.

 

След като родители сигнализираха за грешката в задачата, служебният министър на образованието проф. Николай Милошев обеща да се прегледа оригиналната графика, дадена на децата, тя да бъде сравнена с качената на сайта на ведомството и ако и в оригинала има разместване, задачата да се преразгледа.

Явно нищо такова не се е случило, защото и оригиналната графика не сочи спад през 2000 г. - напротив. Оригиналната графика не беше публикувана от министерството. Тя обаче ни беше изпратена от читателка. Ето я:

графика-оригинал

Оригиналните данни може да видите и ТУК.

"По повод обявената техническа грешка (изместване), искам да насоча вниманието ви към това, че твърдението е неистина (повтаряна многократно), защото графиката, по която са работили седмокласниците е идентична с тази на първоизточника, ползван от МОМН при създаване на теста", пише до OFFNews читателката ни и пита: "Наистина ли работещите в МОМН вярват, че на грешен въпрос има верен отговор?".

И в двете графики е очевидно, че за "изместване" не може да става - спадът е през 1998 г., а през 2000 г. има ръст.

"Грешката е елементарна, произлязла от това, че годината, към която е зададен въпросът в теста е 2000 г., а графиката би отговорила вярно на въпрос, зададен към 1998 г.", пише още читателката ни.

Според нея точно това движение на кривата нагоре, съчетано с думата "спад", е внесло недоверие в част от децата (по данни, изнесени от министерството неотговорилите правилно са около 1/4). Объркани от противоречащите данни, те са отбелязали най-нищожното според тях в случая - "бегло" или "слабо". Други деца вероятно са се досетили, че от министерството пак са объркали нещо и са отбелязали "верния" отговор.

Още при откриването на грешката, министър Милошев заяви, че "децата няма да бъдат ощетени". Очевидно това няма да се случи - децата, които не са отговорили, че в производството на велосипеди има рязък спад през 2000 г. (отговор Б), ще получат 2 точки по-малко на теста и съответно по-ниска оценка.

"Недоумение буди фактът, че от министерството не само нямат доблестта да признаят грешката, но и изсмукват от пръстите си някакви несъстоятелни обяснения, че верният отговор на грешно зададен въпрос зависи от това какъв процент деца кой отговор за оградили като верен. Това, освен че е абсурдно, издава всякаква липса на отговорност", коментира читателката, изпратила ни оригиналната графика.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Защо най-тъмното време на годината не е и най-студеното?