Ново олекотяване на учебните програми
Учебните програми по природни науки ще се олекотят. Това предвиждат проекти на МОМН, изготвени с финансиране по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“.
Резюмета на програмите бяха представени днес от авторите им в присъствието на министъра на образованието Сергей Игнатов, заместничката му с ресор „Средно образование“ Милена Дамянова и шефове на дирекции в МОМН пред учители от цялата страна.
Самите програми не бяха раздадени нито на педагозите, нито на журналистите.
Проектите са за нови програми по „Околен свят“ (2. клас), „Човекът и природата“ (3. и 4. клас), „Физика и астрономия“ (7. клас), „Биология и здравно образование“ (7. клас) и „Химия и опазване на околната среда“ (7. клас).
Според тях се засилва ролята на лабораторните експерименти. Новото съдържание ще бъде най-много 60%. Останалите 40% се разпределят за упражнения, контролни, лабораторни упражнения.
Ето какви са новите моменти в програмите така, както са дадени в резюметата, представени от МОМН:
„Човекът и природата“ (III клас):
Нови понятия: материали
Отпаднали очаквани резултати: за промени в телата
Отпаднали понятия: ядливи и отровни гъби; устна кухина
Преместване в друг клас: иглолистни и широколистни растения и билки - от 3. във 2. клас
"Човекът и природата“ (IV клас):
Нови очаквани резултати: разпознава основни замърсители на околната среда; прилага начини за пестене на енергия; обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват.
Нови понятия: микроби; бактерии; вируси.
Отпаднали очаквани резултати: описва (по схема) цикъла на развитие на многогодишно растение
Отпаднали понятия: дива природа; сетивни органи
Преместване в 5. клас: причината за смяна на сезоните
Човекът и природата (V и VI клас)
Отпадане на понятията тегло, сила на еластичност и реакция на опората, както и темата за успоредно и последователно свързване на консуматори.
Намаляване на обема на информация: (напр. обект на усвояване само на родови понятия - таксономично ниво – царство, тип);
Обединяване на теми: (напр. темите "Свойства на веществата. Химични реакции" и "Свойства на някои прости и сложни вещества" са обединени в една нова "Вещества и химични реакции")
Опростено се разглеждат напр. действието на силите и на топлинните явления или свойствата и химическите реакции на водорода, кислорода и желязото (но без химично заместване).
Преструктуриране на учебното съдържание: (напр. причини за смяна на сезоните се премества от 4. в 5. клас, а физични и химични промени вместо в 5. ще се учат в 6. клас)
Въвеждат се обобщителни теми с приложен характер (напр. безопасност на движението по пътищата; пестеливо и безопасно използване на електрическата енергия).
Засилено е практическото обучение и значението на експерименталния подход при изучаване на понятията и закономерностите чрез:
въвеждане на задължителни за всички ученици лабораторни работи;
разписване на примерни теми за лабораторни работи и практически дейности (напр. провеждане на нощно занимание на тема „Наблюдаване на нощното небе (фази на луната, най-известни съзвездия);
решаване на количествени, качествени и експериментални физични или химични задачи и работа по проекти.
Физика и астрономия (VII клас)
Намален е броят на темите за нови знания.
Отпада пресмятането на еквивалентно съпротивление на последователно и успоредно свързване на консуматори.
Отпадат темите за магнитно действие на тока, който тече по намотка и за електромотор (преминават в 10. клас).
Засилено е практическото обучение и експерименталния подход.
Биология и здравно образование (VII клас)
Въвежда се подтемата „Гръбначни животни“ в темата „Многоклетъчни организми“.
Въвежда се темата „Устойчиво развитие и здравословен начин на живот“.
Въвеждат се следните примерни теми за лабораторни работи и практически дейности:
"Наблюдения в природата и в учебната лаборатория на организми, структури и процеси, протичащи в тях";
"Здравословен живот (семинар, дискусия и др., свързани с проучване на форми и начини за здравословен живот)";
"Устойчиво развитие (семинар, дискусия и др., свързани с проучване и наблюдение на резултати от намеси на човека в природата)".
Химия и опазване на околната среда (VII клас)
Отпада темата “Вещества и процеси” (преговор); преструктурирано и намалено е учебното съдържание от тема 6 “Химични процеси в природата, в бита и в производството” (в 6. клас – на качествено равнище скорост на химичните реакции и разграничаване на химичните реакции по признака отделяне или поглъщане на топлина, значението на някои процеси и влиянието им върху околната среда и човека - имплицитно при алкалните и халогенните елементи); усвояването на основите на химичната символика - постепенно чрез подкрепа с описания и прости схеми до самостоятелно изразяване в края на учебната година.
- Въвежда се „Химично заместване“ (от 6. клас); пресмятане на масова част при разтвори на натриевата основа.