Развитието на паметта при децата се осъществява посредством влиянието на комуникацията и съвместните дейности с възрастните. Без участието на паметта в цялостния процес на психично развитие, детето няма да има способността да играе, нито да говори, нито да взаимодейства с околните предмети. Изследванията в тази насока показват, че децата със слаба памет най-често са деца, на които възрастните не обръщат необходимото внимание.
Често паметта да страда в една или в друга степен и при деца с увреждания във физическото и психическото развитие. Тя нерядко се различава в качествените показатели, а именно: обемът ѝ е редуциран, запаметяването е ограничено, наблюдава се неточност във възпроизвеждането и бърза загуба на информация.
Най-важното условие за развиването на паметта са положените усилия от страна на детето, т.е. то да запомни нещо, което да може да си спомни по-късно. Формирането у децата на готовност за такива умствени усилия развива способността за целенасочено (преднамерено) запомняне.
Процесът на запаметяване протича ефективно тогава, когато двигателните и емоционалните усещания се включват в създаването на образа (напр. за кукла, вятър и т.н.). Това се случва тогава, когато възрастните помагат на децата да овладеят средствата и рационалните методи за запаметяване. По този начин децата запазват дадена информация в паметта си и я възпроизведат впоследствие, когато им се наложи.
В зависимост от това, колко дълго се съхранява информацията в паметта, говорим за кратковременна и дълговременна памет. Разграничават се и различни свойства на паметта, като количеството на запаметената информация (обем), скоростта на запаметяване, скоростта на забравяне, продължителността на съхранението на информацията, точността на запаметяването.
С други думи, паметта е резултат от целенасочени дейности, от страна на възрастните, за развиването на този процес.
Игри за развиване на паметта за деца (от 3 до 5 години)
Игра "Цветя и пеперуди"
Цел. Развива зрителната и слуховата памет, учи децата да запомнят последователността на действията в задачата.
Необходими пособия. Изрязани големи цветя от кадастрон в червено, синьо, бяло и жълто. Цветята се разполагат на пода в помещението на различни места.
Ход на играта. Преди играта, децата получават указания (от родителите, от педагога) да извършват следните последователни действия: възрастният импровизира, разказвайки на децата приказка за пеперудите. През това време те се движат хаотично, като имитират летящи пеперуди. В края на всяко свое изречение, възрастният трябва да спомене думата „пеперуди“. Тогава децата сядат в предварително указаната от възрастния последователност, например: първо върху червеното цвете, в края на второто изречение – върху жълтото, в края на третото – върху синьото, в края на четвъртото – върху бялото.
Играта се повтаря няколко пъти. Би било добре родителят/педагогът да променя последователността на действията, за да активира и вниманието.
Игра „Къде беше куклата?“
Цел. Учи децата да се ориентират в пространството (визуална памет), да развиват своето наблюдение.
Необходими пособия. Кукла.
Ход на играта. Възрастният държи кукла в ръцете си и указва на децата да запомнят мястото, от което ще започне играта. Звучи хубава детска песен. Децата (и възрастният) се разпръсват в помещението и обикалят хаотично, но със спокойна крачка. С края на музиката те трябва да спрат и веднага да се обърнат в посоката, в която е била куклата, без да шумят и без да говорят.
Всеки път играта започва от ново място, за да може да се активира визуалната им памет, както и да се развива наблюдението. Децата, които посочват или назовават изходната позиция на куклата, „изгарят“ от следващите кръгове на играта.
Игра за развиване на паметта за деца в предучилищна възраст (от 5 до 7 години)
„Кажи, какво се промени?“
Цел. Да развива и активира визуалната памет.
Необходими пособия: маса, играчки по избор.
Ход на играта. Децата седят в полукръг на масата. Възрастният дава указания за правилата на играта: „В тази интересна игра за развиване на паметта, аз ще играя с вас. Ще пускам музика, а през това време вие няма да знаете какво ще правя с играчките върху масата. Когато спирам музиката ще ми казвате какво ново се е случило на масата, като ми показвате настъпилите промени!“
На масата трябва да има осем играчки. Всеки път, докато звучи музиката, възрастният размества играчките в дадена последователност. Децата затварят очи (или се обръщат с гръб), докато играчките се пренареждат. Когато музиката спре, те отварят очи и наблюдават какво се е променило в подредбата на предметите.
Започнете да играете с пренареждането на една играчка и постепенно увеличавайте броя на промените.
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детската психология. Работил е като журналист във вестниците „Софийски университет“ и „Аз Буки“. Има 13-годишен опит като детски и училищен психолог. Бил е научен редактор на методическите списания „Философия“, „Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“. Работил е като PR на държавна институция. Преподавател е във Философския факултет на Софийския университет – „Детско-юношеска и училищна психология“. Психолог е в МКБППМН на два столични района, експерт е в СГС, лектор в НЦПКПС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)