Референдум ще има. Депутатите казаха "да"

Въпросите остават непроменени

Симона Костадинова 12 май 2016 в 11:17 13833 11

Снимка от внасянето на подписите за референдума на "Шоуто на Слави"

Депутатите приеха предложението за провеждане на национален референдум, внесено от "Шоуто на Слави". 

Инициативата беше подкрепена със 131 гласа "за", 18 "против" и 1 "въздържал се". 

Въпросите остават непроменени и гласят: 

1. Подкрепяте ли народните представители да се избират с мажоритарна избирателна система с абсолютно мнозинство в два тура?

2. Подкрепяте ли броят на народните представители да бъде намален на 120?

3. Подкрепяте ли въвеждането на задължително гласуване на изборите и референдумите?

4. Подкрепяте ли да може да се гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на изборите и референдумите?

5. Подкрепяте ли годишната държавна субсидия, отпускана за финансиране на политическите партии и коалициите, да бъде един лев за един получен действителен глас на последните парламентарни избори?

6. Подкрепяте ли директорите на областните дирекции на Министерството на вътрешните работи и началниците на районните управления в областните дирекции на Министерството на вътрешните работи да се избират с мажоритарна избирателна система с абсолютно мнозинство в два тура?

В края на миналия месец депутатите все пак решиха националното допитване на предаването, да се проведе заедно с президентските избори в края на годината. Първоначалната идея на управляващите от ГЕРБ беше в Изборния кодекс да се запише, че референдуми, инициирани от граждани (какъвто е на Слави Трифонов), не могат да се правят в един и същи ден с национални избори.

Днес зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви още в началото на дебатите заяви, че депутатите от партията ще подкрепят и шестте въпроса. Той каза още, че ГЕРБ няма да се възползва от времето си на дебат. 

По време на дебатите от БСП ту повтаряха, че подкрепят всяка инициатива за референдум, ту обясняваха колко предложенията на "Шоуто на Слави" са противоконституционни.

Реформаторът Корман Исмаилов пък призна, че се е се е подписал под инициативата за референдума. "Аз може да не съм съгласен с много от върпсите и няма да ги подкрепя на неговия референдум, но демократично правило е едно малцинство да може да стане мнозинство, Аз може да не съм съгласен с вас, но трябва да имате право да се изказвате", каза той.

Хамид Хамид от ДПС заяви, че партията на Доган ще гласува против референдума, защото част от въпросите биха нанесли вреди на българската демокрация. Той заяви, че има юридическа пречка референдумът да се проведе в сегашния му вид. В закона за референдумите е записано, че не може да има национални допитвания по въпроси от компетентността на Великото Народно събрание, а според ДПС в предложението на "Шоуто на Слави" има такива.

Лидерът на ДСБ Радан Кънев пък подчерта, че депутатите са задължени да подкрепят референдума и дебатите в зала "са чиста проба словоблудство". Той подчерта, че не депутатите, а Конституцонния съд трябва да тълкува кой от въпросите е от компетенцията на Велико Народно събрание

От Атака пък били шокирани, защото се обсъждал един свод от 6 въпроса, които са непротивоконстиуционни. Магдален Ташева също реши да тълкува Конституцията и заяви, че 3 от въпросите не могат да са предмет на референдум, защото са от компетенцията на Велико Народно събрание. Тя подчерта, че офшорния милиардер и чалгаджия инициира този референдум. Ташева нарече Слави Трифонов "учиндолския шут" и заяви, че парите му са натрупани от поръчкови интервюта.

"Превърнахте парламента в такъв цирк, така че само диванчета ни липсват. Няма никакво значение кой инициира референдума. От значение са само събраните подписи. Трябва да се научим, че референдумите не са лошо нещо", каза независимият депутат Георги Кадиев на Ташева.

Атакистката пък отвърна, че Кадиев в "търговец на ток и хазарт".

"Одобрението на парламента е 9% и позволявате цирк. Не, не циркът е хубаво нещо, а това тук е друго. Госпожо председател, позволихте много публични личности да бъдат обидени, а те не са тук", каза депутатът от РБ Настимир Ананиев (ДБГ) по повод дебатите.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    20699

    11

    Новак

    13.05 2016 в 05:28

    Колкото и да ми е неприятно да си призная, Плевнелиев е прав за безсмислието на този референдум. За електронното гласуване народа се изказа явно - защо пак? Задължително гласуване - след промените в Иборния кодекс и простотиите на В. Симеонов най-вероятно болшинството ще гласува против. С този нов кодекс тъпанарите в НС компрометираха тотално идеята за задължителното гласуване и неутрализирането на етническия вот. Избор на шериф - това го няма в нашата традиция и в организацията на тези органи. При нашенското организиране на избори една сурия мангали може да избере шеф на РПУ. Та въпросната сурия ли знае кой е компетентен и кой не?
    Единственият смислен въпрос изглежда този за субсидията.
    Герберастията прие на пук въпросите без дебати. Така изражда и компрометира всяка идея за промяна. Това е начинът на управление на България в последните 10 години. Е така ще харчим пари за лудо само защото Боко има да урежда сметки със Слави и обратно. Станахме заложници на едни откровени тъпанари, но и това сами си го причиняваме.

    16008

    10

    Nik68

    12.05 2016 в 16:39

    Отговор на задачата за трети клас: 0. Независимо от броя на депутатите. И вероятността за подобно хипотеза е огромна при задължително гласуване.

    29217

    9

    Лопе де Вега

    12.05 2016 в 14:26

    И сега кво? Избори и референдум две в едно. Браво! Ама изборите са задължителни и има наказание за негласувалите. Та питам аз. Отивам на избор. Не искам да гласувам за президент, а само за референдума. За президент се водя негласувал, сиреч получавам наказание да не гласувам вече, освен ако не отида да се регистрирам отново. Нема кога да се регистрирам отново, щото съм в кабинката, а там никой не влиза докато не изляза аз. Демек и да искам не мога да извикам регистратор. Сега питам при този казус. Изгубил ли съм правото да гласувам по референдума? Обърнете внимание, че въпросът може да се постави и обратно.

    Поздрав!

    63994

    8

    Red or Dead

    12.05 2016 в 13:23

    Абе мани го ти “развалени руски“...и другите булшит дето си изредил, видимо си ми разбрал интимната мисъл........що не реднеш кое точно е...“обидно“......бутиковият характер на радкиния будоар или финикийската подкрепа на Диди Панамски...нали се сещаш, че сте един файтон хора, ако пък те заблуждава ГОРЕЩАТА подкрепа от сайта, то това си е само твой проблем.....бъди сигурен, че “разваленият ми руски“ ти е най-малкият проблем.....поживьом увидем(опс..забравих за разваления руски)...плийз форгив ми:)))

    13859

    7

    Daering

    12.05 2016 в 12:43

    Ред, разваленият руски трудно се съчетава със слаб български и тук, там македонски диалект. Мани резултата, самата идея е някак обидна. ;)

    63994

    6

    Red or Dead

    12.05 2016 в 12:28

    “““““....Партийка/движенийце с агресивно име е получила малко над 4%....““““““““


    Тази задачка няма никакво значение, виж друго въпросче ме интересепа лично меня.....

    Колко гласа ке получи БУТИКОВИЯ кръжец на Радка Селфиту - обгрижван горещо от Диди Дънката известен придобил още и ...ПАНАМСКА...слава:)))))

    13859

    4

    Daering

    12.05 2016 в 11:43

    Човек, говорим за Магдалена Ташева, Атака, парламент, такива ми ти неща. Тия са специално отгледана и селектирана порода, иначе няма шанс да стигне и до метач на офисите на Атака, ако не е такава.

    Ленка е единственият интелигентен и здравомислещ човек в редиците им, мисля, единствената, която може да върне тази партия на политическата сцена. Другите са клоуни.
     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите