Станислав Христов, образователен експерт: Моделът 1:1 повишава успеха на учениците

Теодор Спасов Последна промяна на 20 април 2021 в 18:07 3954 0

На 22 април от 17:00 ч. ще се проведе поредният уебинар от кампанията “Дни на медийна грамотност 2021 г.” Той е посветен на иновативния преподавателски метод 1:1 (устройство за всеки ученик) и е озаглавен “Учене в безопасна среда с модела 1:1“.

Какво представлява моделът 1:1 (устройство за всеки ученик)? Какво е необходимо за внедряването му в едно училище? По какъв начин чрез модела 1:1 се развиват ключови за XXI век способности на учениците като дигитални компетентности, междуличностни умения и екипна работа, компетентности, свързани с инициативност и предприемачество, културни компетентности? Какво казват експертите и тези, които го прилагат в учебния процес?

Отговорите на тези и други не по-малко важни въпроси ще представят участниците в уебинара, организиран съвместно от Центъра за творческо обучение и Коалицията за медийна грамотност.

Събитието ще се проведе на 22 април от 17:00 часа в Zoom и ще бъде излъчено на живо във Facebook страниците на организаторите. За желаещите да се включат в Zoom е необходима регистрация.

Модераторът на уебинара, образователният експерт Станислав Христов, даде специално интервю за OFFNews, в което даде подробности за това какво представлява моделът 1:1.

Г-н Христов, какво представлява моделът 1:1 накратко?

- Най-общо казано - при модела 1:1 (устройство за всеки ученик), всеки един ученик и преподавател в паралелката разполага със собствено устройство за учене. Обучението е проектно базирано и учениците работят върху задачите си по групи. Променя се и ролята на учителя, той вече става по-скоро ментор и напътства децата в работата им, а не е само в ролята на човек, който предава знанието. Обучението се извършва в класната стая.

Приложим ли е моделът 1:1 при дистанционно обучение?

- Абсолютно. При него ученето може да се осъществява навсякъде и по всяко време. Учениците и учителите имат възможност да работят едновременно в един и същ документ, презентация, таблица... Работата по проектите, на практика, може да не спира, а преподавателят спокойно може да комуникира с учениците. Единствената разлика е, че те няма да са физически на едно и също място - в класната стая. Всичко друго остава непроменено.

Правени ли са изследвания на приложимостта на модела в страната?

- Да, съвсем наскоро - през миналата година. Тогава, по поръчка на Министерството на образованието и науката, екипът, воден от проф. Галин Цоков от Педагогически факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, анкетира общо 854 участника в 7 училища, работещи по модела. Изследването показа, че с прилагането на модела 1:1 (устройство за всеки ученик) се развиват ключови компетентности у учениците - дигитални, за работа в екип, уменията за учене – екипно учене и учене чрез правене, както и уменията за общуване и сътрудничество.

Увеличава ли се успехът на учениците по този модел?

- Краткият отговор на този въпрос е: “Да”. Над 75% от учителите, участвали в изследването, смятат, че успехът на учениците се е повишил след въвеждането на модела. Приблизително същият е и резултатът при допитването до учениците - 68% смятат, че успехът им се е повишил. При родителите на ученици от паралелки 1:1 (устройство за всеки ученик), почти половината са на това мнение.

А методът на оценяване различен ли е?

- Сигурно всички си спомнят как в училище са били изпитвани на урок по даден предмет. При 1:1 (устройство за всеки ученик) не се търси конкретно знание в конкретен момент, както например в традиционните паралелки. Търсят се умения и знания за създаване на продукт, който да бъде оценен. Това е и един от основните изводи на изследването - че оценяването вече става формиращо. Самото оценяване пък се прави с т. нар. “рубрики” - таблици с изисквания, които трябва да бъдат попълнени от учениците с необходимата информация.

Как учениците и учителите приемат модела 1:1?

- В голямата си част учители и ученици приемат модела като нещо вълнуващо. 1:1 (устройство за всеки ученик) им дава възможност да вървят наравно с някои от най-иновативните страни в сферата на образованието - тези от Скандинавския полуостров, САЩ, Великобритания, Нидерландия. За тях моделът е шанс да придобият знания и умения за XXI век в училище: едните - за да се реализират професионално след завършването си; другите - за да преподават по най-съвременните методи.

Защо медийната грамотност в дигиталната среда сред учениците е важна?

- Това е въпрос, който ме вълнува от няколко години. Като цяло, медийната грамотност е изключително важна за всички в обществото, не само за учениците. Информацията вече е достъпна навсякъде и по всяко време. Човек може да намери информация за тема, която го вълнува, съвсем лесно и бързо. И ако тази информация съвпада с неговото мнение, ще я приеме за вярна. Обаче не е достатъчно да намираме информация, по-важно е да знаем къде да я търсим, да знаем кои източници са достоверни и да не се предоверяваме. При учениците това е критичен момент, защото те изграждат визията си за света около тях на база информацията, която получават. Ако не изградят навреме “навици” за търсене на информация; ако не развият медийната си грамотност, това може да има сериозни последствия.

Освен модераторът на дискусията Станислав Христов, в нея ще вземат участие учители, ученици и родители, които са работили по модела 1:1. За участие в събитието е нужна предварителна регистрация.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови