Николай Гюров: Кандидатирам се за кмет на район Панчарево, защото съм непримирим

Ако човек има достатъчно енергия, опит и натрупан авторитет, няма пречка да провежда успешни политики

Владимир Йончев 01 ноември 2019 в 22:45 9863 0

Един от най-интересните балотажи е в район Панчарево в София, до който стигнаха досегашният кмет на с. Бистрица Николай Гюров и досегашният кмет на района Димитър Сичанов.

Гюров, който 3 мандата печели надпреварата за кмет на Бистрица от първи тур, беше звездата на ГЕРБ. ГЕРБ обаче предпочете да заложи на Сичанов, а Николай Гюров се яви като независим кандидат. Въпреки липсата на партия зад гърба си, той поведе на първия тур с 34,6%, изпреварвайки с 5% кандидата на ГЕРБ. Това е единственият независим кандидат за кмет на район в София, който отива на балотаж като водач пред кандидата на ГЕРБ.

Между двата тура получи подкрепата на останалия четвърти на изборите в София кандидат Борис Бонев от "Спаси София".

Г-н Гюров, в неделя в София ще има балотаж в 22 от всичките 24 района. Вие се кандидатирате за кмет на район Панчарево. Бяхте кмет на Бистрица от ГЕРБ, а сега сте конкурент на кмета на ГЕРБ в район Панчарево. Защо?

Хората, които добре ме познават, знаят, че съм еманципиран човек. Винаги съм вярвал, че мажоритарният избор дава точно това право. Имам подкрепата и се ползвам с доверието на хората и това на първия тур се потвърди.

За какво най-много Ви питаха хората на предизборните срещи?

Обиколих всички 10 села в район Панчарево. Проблемите до голяма степен са идентични. Основно се говори за инженерно-транспортна инфраструктура. Това всъщност измества важните въпроси, а те са здравната, образователната и културната инфраструктура. В това отношение селата около София изостават значително от града. Точно това ни амбицира да не се съгласяваме с лошото състояние на инженерната инфраструктура, където канализацията винаги е на преден план.

През тези 12 години, в които бях кмет на Бистрица, всеки който идваше като районен кмет, обещаваше на хората канализация. Аз обаче не съм го направил нито веднъж, защото съм прагматичен човек, достатъчно добре информиран съм. Към момента агломерациите, които са в район Панчарево, не са допустими за финансиране по европейските програми.
Селата около София не участват в Програмата за развитие на селските райони, не сме част от Интегрирания план за развитие на градската среда, а сега виждаме, че и по програмата "Региони в растеж" не бихме могли да получим финансиране. В селата от района са допустими като съпътстваща мярка - например при ремонт на една пътна отсечка би могло да се изгради и канал. Например, ако с европейски средства се финансира рехабилитацията на пътя между София и Самоков, като съпътстваща мярка бихме могли да изградим основен колектор, който да обслужва Панчарево и Кокаляне.
Може да се кандидатства и по програма ПУДООС. С уговорката - ако има средства. Разбира се, канализация може да се изгражда и със средства от бюджета. Въпросът е дали ще бъдат отделени такива за "крайните зони” като район Панчарево.
Затова едно от основните неща, което предлагам е, район Панчарево да има същия статут, с който се ползват централните градски райони при отпускането на средства.

Сега район Панчарево е с по-нисък статут, така ли?

От години се чуват коментари в кулоарите на Столичната община:”Плащате по-малки данъци, затова получавате по-малко средства”. Но никой не поема ангажимент публично да го заяви пред жителите на тези 10 села. Досега не съм получил анализ какъв е делът на налозите, плащани от населението в района, и какъв е делът на издръжката за всяко едно от селата. Не само, че не го знаят. Оказва се, че подобна статистика на територията на Столичната община не се води.

А защо данъците в Панчарево са толкова ниски?

Всеки, който тръгне в посока да прави промяна в данъчната ставка, ще си иде от властта. Т.е. продължаваме да бъдем популисти, да казваме, че данъците са ниски, от друга страна нямаме достатъчно средства за изпълнение на капиталовата програма. Винаги давам за пример Будапеща. Не сравнявам с Виена, сравнявам с Будапеща, която е близка по размери до София. Бюджетът й обаче е 7 пъти по-висок. Т.е. ние трябва да имаме отговорни и смели фискални политики и това е въпрос, пред който ще бъде изправен новоизбраният кмет и респективно общинският съвет.

Хората питат: "Г-н Гюров, бихте работил с г-жа Фандъкова?" Това означава ли, че трябва да познаваш някого, който е във властта, за да получаваш порции? Ако някой не харесва Николай Гюров, това означава ли, че не трябва да харесва хората от десетте села?

Аз бях на една от Вашите предизборни срещи и ми направи впечатление, че хората масово искаха адресна регистрация. Каква е тая драма - на 10 км от центъра на София хората да нямат адресна регистрация?

Да, така е. Защото около София се намират най-големите вилни зони. Вилна зона Беликата е най-голямата вилна зона в България. Там са още вилна зона Бункера, Калфин дол, Косанин дол, Малинова долина 2Б. Това са територии, които допреди няколко години Законът за устройство на територията разглеждаше в друг контекст. Според него развитието на инженерната инфраструктура ставаше на стопански начала. Т.е. за сметка на живущите. Тези текстове вече не съществуват. Но общината сякаш се страхува да влезе трайно в тези зони, защото там почти нищо не е наред.

Аз не искам някой да се примирява с това, че ще живее по-лошо, защото плаща по-малко. Ако всичко това се урегулира, нуждите вече няма да са "специфични" - ще станат такива, каквито са в централната градска част.

Казахте, че най-важна е образователната, социалната и културната инфраструктура. Какво ще рече това?

Винаги съм бил на позиция, че в момента, в който закриеш училището в едно село, закриваш и селото. Има зависимост: пълна детска градина - пълно училище. В район Панчарево идват все повече млади хора, които планират собственото и бъдещето на децата си тук, търсейки по-чиста и здравословна среда. Бистрица, например е едно от най-предпочитаните места за живеене в страната. Но идвайки да живеят в Бистрица, младите хора продължават да водят децата си в столични учебни заведения. Т.е. пълним шосетата. Създаваме трафик.

А защо не се строят детски градини?

Това не е съвсем вярно. Бяха направени в Казичене, в Лозен, в Герман, в Панчарево и в Бистрица. Но те към днешна дата са с изчерпан капацитет. Защото няма анализи за раждаемостта, за процента на издадените нови строителни разрешения, за това как нараства населението? На територията на Район Панчарево са две от трите села в държавата, които са с естествен демографски прираст - село Герман и село Бистрица. Заедно с Бусманци, което е извън района, това са единствените населени места в държавата с естествен демографски прираст. И това, ако не трябва да ни прави горди...

Но какво наблюдаваме днес в Герман? Изчерпан капацитет при новопостроена сграда на училището. Какво наблюдаваме в Бистрица? Изчерпан капацитет при новопостроена сграда. Когато се проектираше нова детска градина, отправих въпроси към Столичната община, включитено към заместник-кмета по образованието: Защо в тази детска градина не разкрием и две яслени групи? Получих категоричен отказ. Казаха, че приоритетите са насочени към изграждането на нови детски градини. Толерирало се отглеждането на деца до 3-годишна възраст в домашни условия.

Т.е. опитваме се да привлечем млади хора, а ги караме да участват в едно безумно състезание, в което нямаш къде да заведеш детето си.

Досега сте бил кмет на кметство, но над вас е бил кметът на района. Сега сте кандидат за кмет на район, но над Вас ще е кметът на София. От всички тези неща, за които си говорим, какво зависи от кмета на селото, какво от кмета на района и какво от кмета на София?

От 8 години в качеството си на лектор в Националното сдружение на общините говоря по тези въпроси. Кметът на района е второстепенен разпоредител с бюджетни средства. На хартия - да, но на практика е нещо съвсем различно. Затова непрекъснато настоявам за прилагането на европейската директива за децентрализация, която е в основата на Европейската харта за местно самоуправление.

Защо тогава се кандидатирате за районен кмет?

Защото съм непримирим човек. Правомощията са ограничени. Много ограничени при селския кмет, не толкова при кмета на района. Ако един човек има достатъчно качества, опит, и натрупан авторитет, няма пречка, която да го спре да провежда успешни политики. През последните 12 години доказах точно това. Разботейки с гражданския сектор, с жителите, ние променихме представите и стандартите за кмет на кметство. Всичко това ми дава самочувствието, че качвайки нивото, ще направя още повече.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови