За първи път в България Стопанският факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, заедно със своите партньори, стартира учебна програма ”E-commerce Success” с продължителност от два семестъра. Тя предоставя познания и практически умения за стартиране, маркетиране и устойчиво развитие на електронен бизнес. Лекциите и упражненията ще се водят от утвърдени преподаватели от СУ и доказали се практикуващи експерти с дългогодишен опит в електронната търговия. За инициативата OFFNews разговаря с Добри Митрев, главен секретар на БСК. Работодателската организация е един от партньорите в нея.
- Съвсем скоро в Стопанския факултет на Софийския университет ще стартира учебната програма за стартиране на електронен бизнес ”E-commerce Success”. БСК е един от партньорите в тази инициатива. Защо се ангажирахте с нея?
- Формалната страна на нещата е, че Българската е-комерс асоциация (БЕА) е един от най-новите членове на БСК, но макар и сравнително от скоро да работим съвместно, вече имаме добре изградени взаимоотношения и сме силно впечатлени от тази организация. Те са един чудесен пример за работеща браншова структура, която има конкретни, ясни цели, отлична експертиза и амбициозни проекти, които с удоволствие споделяме и подкрепяме.
От друга страна, електронната търговия изисква специфични, мултидисциплинарни знания, умения и компетенции, които трябва да бъдат изграждани структурирано, чрез целенасочени програми и методики, все още непознати за ортодоксалното университетско образование у нас. В този смисъл, инициативата на БЕА е силно иновативна и ценна, а това заслужава подкрепа.
- Сякаш малцина свързват стартирането на успешен бизнес в интернет с чисто академичната среда на обучение. Къде е пресечната точка?
- Като всеки бързо развиващ се сектор, електронната търговия има нужда от обучени кадри, вкл. за мениджърски позиции, а защо не и за предприемачи, стартиращи и развиващи такъв бизнес. Новата икономика изисква изцяло нови умения и компетенции, които трябва да се изграждат бързо и ефективно, защото точно толкова бързо и „ефективно“ остаряват и губят актуалност. Няма по-ефективен начин от това хората от практиката да предадат опит и знания. Убедени сме, че именно симбиозата между бизнеса и университетите е бъдещето на образованието – това е посоката, която трябва да следваме, ако искаме да обърнем негативната картина в сферата на квалификацията и уменията на работната сила у нас.
В съвместната инициатива “e-commerce success” на Софийския университет, БЕА, БСК и Фондация “E-commerce Success” ще се включат над 30 топ лектори-практици от е-комерс бранша, покриващи цялата е-комерс екосистема. Лекциите и упражненията ще се водят от утвърдени преподаватели от СУ и доказали се практикуващи експерти с дългогодишен опит в електронната търговия от компании, с реализирани успешни проекти в България и чужбина. Един от най-ценните моменти в инициативата е, че всеки обучаем ще бъде напътстван от персонален ментор, който ще се грижи персонално за него и ще разяснява всички възникнали по време на обучението въпроси.
- Към кого е насочена програмата ”E-commerce Success” и каква ще е практическата полза за хората, които я завършат?
- Обучението ”E-commerce Success” е насочено към студенти, предприемачи, които сега стартират или вече са в процес на реализация на собствен проект за онлайн магазин на локалния и международните пазари, и служители от компании, които отговарят или ще отговарят за развитието на е-бизнеса на компаниите.
Първото по рода си у нас обучение ще предостави на мотивираните участници познания и практически умения за стартиране, маркетиране и устойчиво развитие на електронен бизнес.
- Кои са важните умения, които тази програма ще се опита да развие в курсистите?
- Двусеместриалната програма е с хорариум от 120 часа в четири модула, фокусирани върху планирането, създаването, маркетирането и развитието на електронен магазин, като дава знания, умения, увереност и подкрепа, за осъществяване на практика на един истински работещ електронен бизнес. Акцентът е поставен върху практиката и разработването на малки проекти в екип. В края на обучението всеки обучаем ще трябва да защити пред комисия практически курсов проект за електронния му магазин.
Успешно преминалите ще получат Диплом за успешно завършено обучение “E-commerce Success” , издаден от СУ “Св. Климент Охридски”, и сертификат Български е-комерс стандарт (ниво експерт), издаден от БЕА. За най-добрите студенти съществува реалната възможност да бъдат изпратени на стаж в чужбина или да получат стипендия от Фондация „E-commerce Success”.
- Какъв е интересът към инициативата, която трябва да уточним, че е съвсем нова за България?
- Различният и практически насочен подход на програмата се радва на солиден интерес. Лимитираният брой места, който бяхме предвидили в началото, се изчерпа буквално за няколко дни и се наложи да увеличим с 20 места изданието. Към днешна дата все още свободните места са 11. Тук е моментът да кажем, че има предвидени безплатни места за лица в неравностойно положение, които все още не са запълнени.
- Стартът на двусеместриалното обучение в СУ съвпада с един доста разгорещен дебат сред професионалистите за текстовете на новата Наредба Н-18. Много специалисти са на мнение, че тя поставя в неблагоприятно положение българските дружества, осъществяващи електронна търговия, в сравнение както с традиционните търговци, така и с международните електронни магазини. Така ли е наистина?
- БСК много точно е изразила позицията си относно Наредба Н-18. Ние подкрепяме идеята и нуждата от такава регламентация, но не и във вида, който е в момента. Категорично има нужда от диалог и корекции на текстове, които ако останат в този си вид, със сигурност ще поставят в неблагоприятно положения бизнеса, осъществяващ електронна търговия.
- Друго изискване на наредбата е всяка продажба през виртуален POS (Point of sale) да се отчита и на фискално устройство. Не е ли доста абсурдно всяка сделка да се въвежда ръчно в касов апарат?
- Да, абсурдно е. Живеем във времена, в които има достатъчно технологии за решаване на този казус по модерен и приемлив за бизнеса, а и за държавата начин. Имаме и конкретни предложения, които сме споделяли публично и се надяваме да бъдат обмислени. Към момента обаче, готовността ни за диалог относно виртуалния POS и всички други предложения, които имаме, са по-скоро игнорирани.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара