Ремонтът на Света Неделя ще е по-скандален от Графа

Владимир Йончев 29 ноември 2019 в 18:29 37542 23

Ремонтът на площад Света Неделя ще е по-скандален от ремонта на Графа. След 3-4 години Столичната община пак ще се оправдава, че едно е било на картинка, друго е станало на практика. Затова държа още отсега да го кажа - този проект, който днес спечели конкурса, е сбъркан.

Избран е, само защото е най-скъп и има най-голям потенциал да се краде от него. Всичко останало му е грешно.

1. Може Масимилиано Фуксас да е велик архитект. Това, което предлага обаче, не е София. Стъкленият площад с пластмасови чаши-фонтани, усещането за празнота и пустота, подсилено от белите плочи (вероятно мраморни), липсата на зеленина, компенсирана с някакви клети кашпи с трева, са в силен дисонанс с околните сгради. Проектът вероятно е страхотен за някакъв Сити център, вероятно би се вписал добре между гора от небостъргачи и би дал простор между тях. Но по никакъв начин не прелива нито към старите сгради по Мария Луиза, нито към Халите, Банята и Джамията, нито към сталинската архутектура на ЦУМ, Партийния дом и Шератон, нито към провинциалните жълто-червени плочки на Витошка, останали ни от предишния неуспешен експеримент.

А най-много не се вписва към мрачната архитектура на самата църква "Света Неделя", която стои като пъпка върху това плоско и безрадостно пространство.

2. В този проект се запушва единствената проходима пътна артерия в центъра - бул. "Стамболийски". Заради 100 метра плочки, които ще се лепнат на булеварда, цялото движение от западните квартали към центъра ще се изсипва в задръстването на бул. "Христо Ботев", което и сега сред най-проблемните, и то без да има нужда да се прави ляв завой към "Тодор Александров".

Блокира се естественият достъп при влизане от Запад до всички улички в центъра. Това ще причини излишен кръг с дължина близо километър, за да се влезе през и без това проблемните "Гарибалди" и "Денкоглу" и да се пресече "Витошка", или ще принуди шофьорите за ляв завой по "Солунска" и минаване през "Славейков".

3. Площадът е неуютен. Няма дървета, няма пейки, не е като място за социално общуване. Прилича на чакалнята на Централна гара. Сравнете го само с градинката пред Народния театър, където винаги ври от народ. Вместо този уют, напомнящ Стара София, ни се предлага пуст площад с трамвай по средата. Вероятно и там ще възникне изискване на КАТ да има перки на акули покрай релсите.

4. Идеята руините на Антична Сердика да се покрият със стъкло и да ходиш върху тях е отблъскваща. Сердика е част от София, тя би трябвало да живее в нея, а не да бъде тъпкана. Отделен въпрос е колко неприятно е да ходиш по стъклени мостове.

Отделно от това - малцина знаят, че в ъгъла на площада, между Семинарията и Митрополията са най-интересните руини в цяла София, вероятно някоя от тях е била резиденцията на Константин Велики. Да, оня, дето е казал "София е моят Рим", но впоследствие преместил столицата на Света в Константинопол. Те отново ще бъдат зазидани с плочки, ще бъде експонирана само вилата пред Шератон.

5. Този проект е скъп. Скъп е както за изработка, така и за поддръжка. Отсега мога да се хвана на бас, че малко след построяването му ще започне да изглежда занемарен. Преди това обаче ще бъде окраден. Както на Гарибалди ще се насладим на пейки за по 10 бона (простете! композиция от пейки), които изглеждат по-зле от тия за 300 лева, както на Седмочислениците ще се окаже, че плочките не са точно тези, както на Ларгото ще се окаже, че е вложено друго желязо и затова покривът пропада. И пак не е виновен Масимилиано Фуксас - просто такава е човешката психика. Човек като гледа очевидно изхвърлени пари за нещо грозно и излишно, някак си от само себе си му идва да подмени материалите, или поне да не критикува толкова остро общината, че го е направила.

6. Дано е само недоглеждане във визуализацията, но ако тя отговаря на истината, значи с този проект се премахват и жълтите павета по бул. "Цар  Освободител" между "Мария Луиза" и Партийния дом. А вместо тях се опъва един приказен асфалт като за магистрала.

Когато г-жа Фандъкова отбиваше атаките около ремонта на "Графа", тя каза нещо, което много ме впечатли, ще го цитирам по памет: "Преди говорехме дали нещо изобщо може да се ремонтира, а сега спорим за естетика".

Не, не спорим за естетика. Въпросът е дали това е София или някакъв друг град. София никога не е била най-красивият град на света и никога няма да стане. Но има своя софийски уют, който софиянци обичат, с който са свикнали, в който имат общи спомени. Естествено е, че градът трябва да се променя. Но не трябва да се превърне в друг, чужд и непознат нам град.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    4000

    23

    martray

    02.12 2019 в 10:58

    Моля , ако използвате думи като оценя,намаля,евтини цени,него ден-не коментирайте градската среда в столицата.Не сте родени тук и не разбирате града.Пишете за родните си места и ние с удоволствие ще ви четем коментарите.А иначе,по-старите софиянци бихме искали да се запази нещо от стара София.Не е много красива , но си е наша.Бихме искали и кмета да е роден тук , но новодомците и гетата имат по-голяма тежест от нас.

    3200

    22

    опетков

    02.12 2019 в 09:45

    С автора съм съгласен единствено с твърдението му, че мястото ще изглежда като "занемарено", защото така изглеждат всички новоремонтирани или новопостроени неща в България навсякъде, без изключение. Българинът не уважава труда на другите, вандализмът е един вид национален спорт. Не се отделят средства за поддръжка(защото от тях не може да се краде на едро). Като чета и коментарите стигам до извода, че софиянци не са дорасли до това световни архитекти да им налагат своя "кич", те си имат безупречен вкус, наследен от Колю Фичето. Те просто не го заслужават този проект. Предлагам да го направим у наше село и кравите и овцете ще го оцЕнят както подобава.

    23293

    21

    Стефан

    01.12 2019 в 20:36

    Естествено, че няма да я "изгледаме". Нито се интересуваме от съвети и сравнения, написани на безумен чиновнически език.
    Толкова повече, че се опитваме да живеем както можем не в "презентации", а град. Не в чалга пустиня.

    4000

    20

    Бейкър

    30.11 2019 в 14:37

    Изгледайте видеопрезентацията на проекта на Фуксас и наистина ще се убедите, че не сте отделили достатъчно време да вникнете по-надълбоко в това което е показал екипа на италианското студио.
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=235&v=DFCd1GNEygM&feature=emb_logo
    Нивото на проекта и на презентирането е високо, и се радвам, че ще имаме шанс да се радваме на подобно пространство в центъра на София. Вярно е, че в Полша, Естония или Словения обект от подобен ранг би се изпълнил много по-лесно, защото архитектурата и строителството са години напред. Но това може да се случи и в България, стига да имаме воля и оценяме стойностното от "набързо нахвърляното" и пошлото. Както и да правим разлика между парк в Сингапур и площад в историческия център. Хора, ходете из Европа и гледайте улици, площади и сгради, а не само магазини, хотели и марини.

    12139

    19

    iliyapopov

    30.11 2019 в 14:33

    Това софиянците сте неблагодарно племе! Всичките пари не държавата се изсипват при вас и все сте недоволни! Има дайте малко и за провинцията, за малките градове, дето улиците без дупки са само в центъра!

    4000

    18

    Бейкър

    30.11 2019 в 11:43

    Защо винаги трябва да сме толкова крайни в мненията си. Нито в статията нито в коментарите виждам и една обективна оценка на проекта. Според мен е хубаво да се казва това ми харесва, това не ми харесва, но е редно да се уважават мненията и на другите. Аз лично виждам много добри страни на това решение. Първо превръщането на цялата зона в пешеходна е супер. За трафика винаги ще се намери решение и автомобилите не трябва да имат думата в решението на специално този площад. Зеленината никак, ама никак не е малко, авторът на статията не се е вгледал достатъчно в проекта. Зелените площи са най малко пет пъти повече от сега. Пейки от 300 лв може да си сложите в задния двор на вилата, но за такива знакови пространства да се пести от пейки е смешно. И не на последно място трябва да подхождаме с уважение към решението на архитект от ранга на Фулкас. Разгледайте проекта му, вникнете, разгледайте и други подобни проекти и тогава коментирайте. Посочете с примери, така се ражда интересна дискусия

    3943

    17

    OtSofia

    30.11 2019 в 10:26

    Видях гъбките в Сингапур, прав си, квазимодо. Но журито не вижда по-далеч от носа си, камо ли Сингапур. Все пак можеше да забележи далекоизточната чалга, сигурно сътворена и тя от някой https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%83%D0%BA%D1%81%D0%B0%D1%81,_%D0%9C%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D0%BB%D0% B8%D0%B0%D0%BD%D0%BE. Всъщност, кой беше на обявяването на наградите? Не беше фуксас, нали?

    5300

    16

    квазимодо

    30.11 2019 в 10:05

    Тия пластмасови гъбки съм ги виждал в Сингапур. Но тези са по-малки , без цветя и са невероятно неуместни за старинен площад с Църква , синодална палата , съдебна палата и прочие. Потърсете в гугъл и ще видите от къде е преписано - зад марина бей в Сингапур, - страхотно място . Всяка вечер събира стотици туристи за едно светлинно-музикално представление. Това е огромна гъзария , кич. И наистина химичката ако е шеф на комисията дето го е одобрила единодушно , е такова възмущение не мога и да го изразя в писмен вид.

    23293

    15

    Стефан

    29.11 2019 в 22:26

    Няма да го понесе никак. Превръщането на деловия център на милионен град в пустиня, може и да е "естетично" за група хипстъри, или за селска даскалица. А виж, за обитателите му - едва ли.

    12860

    14

    newfoundland

    29.11 2019 в 21:17

    София трудно ще понесе и това!
     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите