Трамвайната отсечка по булевард „България“ в София бе ремонтирана преди две години за 7 млн. лева. Днес обаче това изобщо не прилича на обновеното място, което предлага сигурност и комфорт на гражданите. Напукано платно, изкривени релси, откъртени плочки. На този фон като значително по-малък проблем изглежда един пропуск – няколко десетки метра от трасето изобщо не са обновени. Останали за някой друг път.
Нека направим експеримент. Качвам се на трамвай 7 от бул. „Витоша“ в София, за да проверя как се движи след пълната реконструкция на трасето, за която платихме всички данъкоплатци. В модерния трамвай е уютно, но само минути по-късно вече сме на булевард „България”. Силен шум, люлеенето е извън контрол, усещането е като на яхта в бурно море. А това, което се случва, е преминаването през „малката” част от трасето, която изненадващо остана неремонтирана и никой няма отговор на въпроса кога точно ще бъде ремонтирана.
Поглед навън от прозорците на трамвая: разпаднали се тротоари и пропаднало трасе от миналия век. Спирки за пътници няма, само един знак издава, че това е трамвайна спирка „Иван Е. Гешов”. Чакащи уморени столичани са приседнали на земята като бездомници.
Това е трамвайното трасе по столичния бул. „България“. То е в окаяно състояние (1), но за сметка на това е ново. Беше открито след ремонт на 15 юли 2014 г. Отсечката между булевард „Витоша” и трамвайно ухо „Борово” е с дължина 3.7 км (двоен коловоз) и реконструкцията струва 7 млн. лв. без ДДС. Изграждането му е част от „Проекта за интегриран столичен градски транспорт” със средства на Оперативна програма „Регионално развитие” и доплатени от националния бюджет и Столична община (2). Изпълнител на строително-монтажните работи е фирма „СК-13 Трансстрой” АД, която бе санкционирана с 800 хиляди лева, защото довършителните работи са се забавили с 20 дни. Контролът е на общинското дружество „Софинвест” ЕООД (3).
ГОЛЕМИТЕ ОЧАКВАНИЯ
Очакванията към този проект бяха големи и поради факта, че трамвайната отсечка по бул. „България“ не е била ремонтирана повече от 30 години. Морално и технически остарелите релси бяха сменени с нови, с еластично укрепление по европейски стандарт с цел намаляване на звука от мотрисите, а по тях запрепускаха нови безшумни трамваи.
„Ползите от проекта като цяло показват над 4.5 млн. пътници, които може да бъдат превозени в повече, от гледна точка на повишената ефективност на трасето на годишна база”, похвали се тогава Любомир Христов все още зам.-кмет по транспорта.
Тогавашният главен архитект на София Петър Диков пък обеща „зелени“ релси по обновения бул. „България“, подобно на европейските трамвайни трасета.
Закупени бяха и 20 нови мотриси, с нисък под и климатик. Изборът беше за полските PESA, които струваха 33.5 милиона евро, усвоени по друга оперативна програма – „Околна среда”.
ПРОПУСНАТАТА ОТСЕЧКА
На тържественото откриване на новото трасе обаче се оказа, че една част от тази отсечка всъщност е останала неремонтирана – това е кръстовището на булевардите „България” и „Акад. Иван Е. Гешов”. Причината била, че предстои изграждане на кръстовище на две нива с предвидена инвестиция от 25 млн. лв. – това е почти колкото цената на един километър метро. На откриването прави впечатление и друго – релсите са сиви, а не „зелени”, просто защото изпълнителите не са и чули за решението на главния архитект, нито в проекта на обновяващото се трасе е било заложено междурелсово озеленяване.
Така трасето се оказва ремонтирано, но само на първия етап. Вторият предстои някой ден. Остават едни 500 м крайно амортизирани и опасни релси, които ежедневно излагат на опасност новите трамваи, които бяха купени, за да се използват десетилетия напред.
А моят експеримент по трасето продължава: пристига следващата мотриса. Отново се връща усещането за яхта в бурно море. След няколко метра излишен адреналин всичко затихва и „влиза в релси”. Следващата спирка е „Тодор Каблешков”. Само две години след ремонта пътното платно е напукано, релсите за изкривени, шахтите са видимо опасни, има откъртени плочки, живият плет е изсъхнал.
Това е резултатът от усвояването на европейските средства на един столичен булевард – казва се „България“. Предвиденият срок на експлоатация на новоизградената транспортна инфраструктура е над 25 години. Не е минала и една пета от това време.
1 „Проект за интегриран столичен градски транспорт”, https://goo.gl/Kbff2X
Градът, „Отварят офертите за ремонта на трамвай №7 по бул. „България” на 30 април“, https://goo.gl/Y5SS7T
2 Спаси София, „София разбива новите трамваи за милиони“, https://goo.gl/po47Qy
Спаси София, „Стряскаща разруха – Трамвай Безумие една година по-късно“, https://goo.gl/2hiwR4
3 Реконструкция на трамваен релсов път, контактна и кабелна мрежа по бул. „България” от бул. „Витоша” до ухо „Борово” – І етап, https://goo.gl/3d0zM2
________
Този текст е от "Черна книга на правителственото разхищение в България 2016", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман" със съдействието на Института за пазарна икономика. Всички публикации в книгата са напълно свободни за препубликуване като идеята е да достигнат до възможно най-широк кръг читатели.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург