Quantcast

Защо едни статии в интернет са по-четени от други

Последна промяна на 15 септември 2013 в 17:18 4067 4

Авторът по време на трейнинга “Love Social Media. Deep Dive”
Авторът по време на трейнинга “Love Social Media. Deep Dive”

Този материал е публикуван в сайта marsmedia.org под заглавие "Как се прави вирусен маркетинг в новинарски сайтове (ноухау)".

Препечатваме го, не само защото OFFNews е цитиран като положителен пример, а и защото смятаме, че съветите в него ще са полезни или най-малкото любопитни.

Автор на текста е Георги Календеров. Самият той пише, че част от идеите в този материал е почерпил от курса на Марк Кампман “Social Media. Deep Dive“, който изкарал в началото на септември 2013 в Лондон. Друга част идва от собствените му експерименти и наблюдения на “конкуренцията” у нас и по света.

 

Как чрез вирусен маркетинг можеш да постигнеш десетки хиляди прочита на статията си за ден. Нека ви разкрия една тайна.

Под вирусен ефект в новинарските сайтове разбираме способността на една новина да бъде подета от мълвата и да предизвика стотици лайкове и шервания в социалните мрежи. Така тя може да се сдобие и с 10, и с 20, и с 50 хиляди прочита за един ден. А може и повече. За целта се взимат куп неща предвид, които биха могли да предизвикат читателския интерес и да подтикнат потребителите към споделяне. По-долу ще маркирам някои от тях.

ФАКТ: Статиите са като песните.

Вече не е достатъчно да напишеш уникална и хубава статия и да я метнеш на сайта си. Ако тя няма социални сигнали, ако хората не я четат с увлечение, не я коментират и не я споделят, то тази статия не съществува нито за Гугъл, нито за никого. Може да се направи аналогия с песните. Песен имаме тогава, когато целият народ или поне една забележителна част от него я знае и си я тананика. Ако даден човек е композирал нещо си и го е изпял под носа си, но никой освен него не го харесва, не го запява и не го знае, тогава, извиняваме се, песен няма. По същия начин и ти например сядаш и пишеш безсмъртната статия на живота си. Качваш я на сайта, а после и в профила си във Фейсбук и започваш да чакаш основите на света да се разклатят, камбаните да зазвънят, доброто веднъж завинаги да възтържествува, Местан и Пеевски да емигрират в Анадола… А то? Нито лайк, нито шер, нито цвят не ни казват героят къде е зарит, както би се изразил Шекспир. Да, в такъв случай спокойно можем да заявим, че написаната статия не съществува, щом тя не предизвиква никаква емоция или действие у своите читатели. Ако те я гледат с хладни и безизразни очи, тогава за вирусен маркетинг изобщо не може да се говори.

Правило №1: Вече копи-пейст не се прави

Доскоро беше достатъчно да копи-пейстнеш един прес релийз и да “имаш новина”, но днес трябва да се поразровиш, да анализираш и оценяваш, да правиш прогнози, изводи, да коментираш. С други думи да създадеш нов материал и то толкова добър, че всеки, който го прочете, да иска да го сподели. Ако например ти минава през ум да напишеш с три изречения нещо, което хората вече знаят, по-добре зарежи писането. Трябва винаги да се казва нещо ново, при това ново, което да впечатли аудиторията! А тя не е глупава и знае кой текст откъде е взет. Пък бил той и пренаписан.

Правило №2: И пренаписването не е добро решение

За да правиш посещения и сайтът ти да се класира на челни места в търсачките, трябва да има какво да кажеш на хората. С други думи – напълни статията си със съдържание, което да е интересно и полезно. Големите и успешни новинарски сайтове никога не си позволяват да пишат надве-натри. Например ако работиш по тема от вчера, която е получила 10 000 прочита, в никакъв случай не си позволявай просто да я преразказваш. Защото нея най-малко 10 000 души са я прочели на сайта, от който си я взел, и още пет пъти по толкова са я прочели на други сайтове, които са я копирали от него. Търсачката също познава кога един материал е просто пренаписан и кога е наистина полезен за читателите. Не се опитвай да излъжеш нито нея, нито тях.

Правило №3: Бъди ангажиран и в опозиция. Така се става голям

Най-четените и споделяни материали в света за 17 юни 2013 например принадлежат на New York Post, BBC и Guardian и два от тях са свързани с протестите в Бразилия – сериозна тема със световен отзвук. Като изключим статията, попадаща на пето място със заглавие „50 снимки на животни, които трябва да видите, преди да умрете“, всички останали в топ 10 са на политически и социални теми. Хората обичат да четат и споделят материали, свързани с протести, с ентусиасти, защитаващи гражданските си права. Защото са емоционални, защото обичат да следват сюжетната линия герой-злодей. И защото в интернет читателите търсят най-напред свободата. Историите за група граждани, които въстават срещу несправедливостта (в лицето на властта), предизвикват съпричастност и загриженост и така започва великото световно споделяне. Това донякъде обяснява успеха на сайтове като OFFNews у нас, които заеха позиция на страната на протестиращите. Докато на проправителствените сайтове посещенията им сезонно или закономерно падаха през юли и август, сайтове като споменатия и други, искащи оставката на Орешарски, направиха трафик. Няма как да станеш “вирусен” сайт, ако си в защита на властта, още по-малко на такава власт.

Правило №4: Събуди емоциите!

Емоционалното заглавие е решаващо за това, дали ще постигнеш вирусен ефект или статията ти ще си остане студена и бездиханна. (Ако съумееш да намериш баланса между изненада, загадъчност и доста полезна информация, ще си открил формулата.) Заглавията, предизвикващи емоция – независимо дали положителна или отрицателна, са добри заглавия. Страх, изненада, вдъхновение, гордост, надежда, отчаяние, кураж, доверие или пък смях – това са нещата, които привличат читателите. И в никакъв случай не казвай всичко в заглавието! Иначе писането на статия след това би било загуба на време. Да, доброто заглавие трябва да дава на читателите еднозначна информация за съдържащото се по-долу в статията. Но да оставя и малко място за любопитство.

Правило №5: Не обиждай читателя!

От друга страна подвеждащите заглавия са абсолютно забранени:

“ТРАГЕДИЯ: Иван Костов загина в катастрофа на магистралата” (когато става дума за друг Иван Костов, а не за известния пенсиониран политик);

“ФЕЙСБУК СЕ РАЗЦЕПИ заради новата визия на Преслава (ГАЛЕРИЯ)” – докога,

“ИНТЕРНЕТ ПЛАЧЕ: Вижте кой известен певец умря (УЖАС!)” – и като влезеш в статията, виждаш, че певецът не е известен нито на теб, нито на твоите близки, общо взето никой не го е чувал.

С такива заглавия няма да постигнеш нищо друго, освен читателите да те намразят. Остави тези заглавия за конкуренцията. Добрите вирусни заглавия не бива да подвеждат и да обиждат интелекта на хората, които са им се доверили.

Правило №6: Днешната статия може да бъде по-популярна от вчерашната

Темата трябва да се обогати и да казва нещо повече от оригинала си, което по възможност да събуди емоциите на читателите. Само ако новата статия е по-добра и по-задълбочена от оригинала, тя може да събере “вторичен трафик”, по-голям от този на оригинала. Ако днес “Вижте Живата Барби от Украйна” събере 10 000 прочита, утре “Живата Барби ПРЕДИ и СЕГА или за чудесата на пластичната хирургия” може да привлече двойно повече. Това, че по една тема някой някога е писал, не закрива темата завинаги. Просто от нас се иска от ден да ден да ставаме все по-добри. И така: Дообогати темата, дай нов, по-интересен акцент, кажи нещо ново и ценно, събери допълнителна информация, вземи мнението на засегнатата страна, извади няколко коментара изпод водещите публикации по тази тема, доразвий и тях с още информация и ще получиш една завършена статия, готова да поема по пътя из социалните мрежи и да ти донесе много лайк и шер.

Моля, споделете!

Ако тази статия ви е допаднала и ви е обогатила по някакъв начин, моля, коментирайте я във формата за коментари в Гугъл Плюс, Фейсбук и WordPress по-долу. Или я споделете в социалните мрежи, в които имате профили. Нека тя да достигне до повече хора и да помогне в това, всички да четем по-интересни и качествени новинарски сайтове.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15.09 2013 в 23:00

Щом те обиждат, защо ги четеш, че и дебнеш тука първи да си?

15.09 2013 в 20:42

№5 се употребява най вече червените медийни олигофрени.

15.09 2013 в 18:36

Ех, колко жалко, че форумните драскачи и платените клакьори няма как да ги накараш да си повторят №5...

15.09 2013 в 18:17

оффмедия да си повтори няколко пъти N:5