Отправяме поглед към картината на Гюстав Курбе „Ателието на художника: истинска алегория, обобщаваща седем години от моя живот на художник и моралист, 1854 - 55“. Намира се в Музея Орсе в Париж и търсещият наблюдател би могъл да открие в нея разказ, революция и съпричастност (към образите, които авторът среща по пътя си).
И действително – творбата е изпълнена с герои, а в центъра самият художник, изобразен като такъв, е хванал четката и палитрата и работи върху голямо платно. Зад него, от дясната му страна, е изправена гола женска фигура, навярно символизираща академичните канони, срещу които Курбе се бунтува по онова време. До рисуващият има бяла котка и малко момче, запленено следящи работата на артиста. Любопитно е какво се случва и в лявата част на картината – там има руски евреи, кърмеща жена, музикален инструмент, работници, куче и други образи от живота във Франция в средата на XIX век.
"Ателието на художника"- Гюстав Курбе
Но най-интригуващият детайл в работата на художника остава фигурата на мистериозната муза, отправила сластен взор към изобразения Шарл Бодлер, който пише тихо в ъгъла. Коя е тя? Никой не може да бъде напълно сигурен, тъй като авторът е опитал да заличи фигурата на музата от картината си. Говори се, че направил това по молба на самия Бодлер, който бил отчаян и озверен след поредното скъсване с Жан.
Шарл Бодлер в ъгъла на картината "Ателието на художника"
Коя е Жан? Тъмнокожа, мулатка, жена от „смесена боя“ и „долнопробен“ произход. За нея в тези години се смятало, че носи в себе си – и дори че безцеремонно въплътява, ах, каква наглост! – добре познатите черти на имигрантите, на робите, на съществата „втора ръка“. А именно – спонтанност, необуздана емоционалност, ниска интелигентност, отсъствие на класа, подчертана празнота и дивашка готовност да се бори с лакти.
Жан Дювал
А всъщност Жан е момиче с шоколадов тен, наричан днес понякога дори „златист“. Опитвала да го прикрива с много грим, но под всички тези помади личала екзотичната жилка на дете от смесен брак между французин и хаитянка. При тези условия се мъчела да открие своето място на френската артистична сцена. Но вместо операта и балета, за които била създадена и които бленувала, се налагало да изнася съмнителни представления в кабаретата и да се грижи за доброто настроение на мъжете, които я възнаграждавали за това.
Впрочем тя живеела на улица в близост до Нотр Дам и на жилищната кооперация и до ден днешен пише „Улицата на жената без глава“. Този мизансцен – все по-високо издигащият се Париж, все повечето изчезващи стари къщи, но все така лепкавата кал пред бардаците – навява мисли за похот и наслади, за вино и хашиш – възпети от Бодлер в „Цветя на злото“, но и за мизерия, предразсъдъци и бедност.
Големият поет Шарл Бодлер също имал драматичен живот, докато срещне своята „любовница на всички любовници“, както ще нарече Жан по-късно. Едва шестгодишен, той губи своя баща. С появата на втория съпруг на майка му, той изпада в незавидна ревност, която по-късно ще го кара да проклина всички жени. Наистина, незаличима травма. Половината от наследството си Бодлер ще профука за наркотици и жени, и ще започне живота си на поет и писател – сред лошия дъх на разврата и мрачния упадък.
Шарл Бодлер
Ето защо майка му и вторият му баща ще го изпратят на пътешествие до Индия – за да се отърси от целия този мрак. Там Бодлер ще познае остров Мавриций и голяма част от чудесата на света, така необходими на един писател. Но бързо поисква да се върне. И се връща, заварвайки един Париж на разрухата. Всички бедни мъже и жени, които до този момент са работили на улицата – като метачи или като събирачи на вехтории, ще останат и без това скромно препитание. Бедните ще бъдат наказани, а Шарл вече вехне по своята Жан, която нарича с различни имена и която не пуска да излезе от дома им през светлата част на денонощието. От ревност.
Ревностно пазена, укривана и обичана до рани и болка – това е съдбата на Жан Дювал, когато тя застава до Бодлер. Ето един емблематичен за творчеството на поета и за тяхната любов откъс от поема:
Вампирът
О, ти, която като нож
в сърцето ми отвори рана;
Ти луда и красива, с мощ
на стадо демони, пияна,
Духа ми, дух на верен роб,
в алков превръщаш ти, в постилка;
навеки свързан с теб, до гроб –
като пияница с бутилка…
Преводът е на известния познавач на Шарл Бодлер и поет Кирил Кадийски. „Цветя на злото“ – поетичният сборник на френския поет и бохем – беше преиздаден през 2021-а година от издателство „Колибри“. Томът включва и илюстрации от Улрих Мертенс.
За Жан Дювал знаем много малко. Едно от най-ярките изследвания по темата е документалният филм „Безименната, историята на Жан и Бодлер“ на режисьора Режин Абадиа. Имахме възможност да го гледаме в рамките на фестивала ‘Master of Art’ 2022. Филмът показва нелепото расистко третиране на една жена с различен цвят на кожата и потребност от изкуство. Това, оказва се, може да стане повод за преследване, ограничаване и наказване.
Жан Дювал
И докато поетът забранява на своята любима да се показва и да говори, бихме могли да допуснем, че неговата ревност е плод на страст и привързаност. Неоправдана страст, но обяснима. Но когато френското правителство забранява няколко поеми на Бодлер да бъдат отпечатвани и четени – защото накърнявали морала и противоречели на религиозните ценности, тази също толкова жестока несправедливост нагнетява сърцето на поета и на малка част от неговите приятели. Репресията срещу Бодлер влошава още повече финансовото му състояние, а по това време вече двамата с Жан страдат от напредващия сифилис, който болезнено разрушава телата им.
От едно писмо до майка си, от друго до издателя си, от стиховете и рисунките на Бодлер научаваме, че е имал муза – една различна жена с трагична участ и опасна харизма. Жан, която го зарежда и убива.
Шарл Бодлер умира на 46-годишна възраст, в тежко физическо и ментално състояние след престой в болница, далеч от Жан и близките приятели от бохемските среди на Париж. До него е майка му. А дали Жан е починала преди това или след него, няма да узнаем скоро.
Ясно е обаче, че поетът получава своето призвание – вече повече от век и половина „Цветя на злото“ е четена и препрочитана книга. Изгнанието на Жан, с което живее приживе, остава и след смъртта ѝ. И вече толкова години тя е само сянка.
Сянка от любовта на поета.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)