Да, той е провокатор. Наясно е. Библията на изкуството започва с думите: „В началото бе провокацията“. И видимо e неин апостол. Защото изкуство ли е изкуство, което безследно изтича през ситото на времето? Без да предизвика тук-там алергия? Без да уседне в живота? Без да приседне в гърлото? Без да заседне в сетивата…?
Мисията на Стефан Петрунов не е лека. Като всички възпитаници на Светлин Русев знае - художникът е надарен, не за да му е леко… И се хваща за гушата с времето. Отваря вечно залостени врати на илюзии, държащи в подчинение. Кани публиката да погледне през отворената врата. В кухнята на живота. Да види нагоните, творящи събития… Илюзии, превръщащи се в страсти. Страстите в зависимости. Зависимостите в подчинения. Подчиненията в игри на власт. Алгоритми на човешката съдба... Стефан Петрунов ги издава, за да прекъсне действието им от засада. Да спомогне за предвидимост в произвола на съществуването. Тренира бдителността на зрителя. Обиграва го. Прави го с разпознаваем стил, който майсторски балансира между сюрреализъм и попарт.
Стефан Петрунов живее и работи в София, където е и роден на 01.01.1964 г. През 1990 г. завършва НХА, специалност „Живопис”, в класа на академик Светлин Русев. В периода 1990 – 1993 г. участва в няколко общи изложби. През последвалите години работи като графичен дизайнер и дигитален илюстратор за български и чужди компании. През 1998 г. е част от екипа на New Vision Technology. По онова време канадската компания е един от най-големите производители на клип арт. Сред клиентите ѝ са Microsoft corp. и Getty Images. През 2000 г. художникът е номиниран за най-добра българска пощенска марка от Виенската международна изложба за пощенски марки - WIPA. В периода 2001-2007 г. е графичен дизайнер в английската Swan Multimedia Ltd. По-късно и нейн арт директор.
През 2007 г. отново преминава изцяло към изкуството. Зад гърба си има девет самостоятелни изложби. Участва и в петнайсет общи в страната и чужбина. На 27-и април 2013 г. журито на Изложението за съвременно изкуство в Барселона, организирано от GAA, му присъжда награда за най-добър артист -“Barcelona Showcase Best Artist Award 2013”. Участва в международни арт изложения като „Art Expo“ в Ню Йорк, „Spectrum Miami“ в Маями, “Anima Mundi” - арт фестивал, съпътстващ Венецианското биенале. През 2015 г. печели и наградата "Marco Polo - Art Ambassador International Prize", присъдена във Венеция, Палацо Марин. Понастоящем го представлява галерия в Германия и галерия в САЩ. Член е на СБХ и австрийското арт сдружение “Метеор”. Постоянни колекции на негови творби притежава Градска художествена галерия – Благоевград и българската част от колекцията на Лучано Бенетон “Imago Mundi”.
Ако потърсим дума, която най-точно описва творчеството му, то думата е откровение. Откровението на Стефан Петрунов е сблъсъкът с илюзията. Предизвиква я на дуел. Дразни я да се саморазкрие. Да се саморазобличи. Да издаде ревниво пазените си търговски тайни… Както става ясно от биографията му, художникът добре ги познава. Достатъчно дълго пребивава в света на комерсиалния образ. Познава лъстта му. Дуелът конфронтира зрителя с неочаквани развои. Често събира противоположности. Като в сън. На пръв поглед сюрреализъм. На втори, трети и всеки следващ все повече реализъм. Все повече това, което реално сполетява…
Абстракцията в творчеството на Стефан Петрунов е внимателно дозирана. Повече акцент. Деформация на тривиалното за експлификация на кардиналното. Предпочита да рисува света жив и пълнокръвен. Пулсиращ и дишащ. От натура. Без да отвлича вниманието с мумифицираща абстракция. Друг е отличителният белег в това творчество. Друга е запазената марка. В картините си художникът влиза в ролята на режисьор. Превръща композиция и сюжет в театрално представление. В психо драма. Режисьорът Стефан Петрунов раздава ролите. Разполага мизансцена. И пред очите на публиката започва да изследва. Човешкото, твърде човешко…
Като анатом - или може би деконструктивист? - започва да отнема камуфлажните пластове на психиката. Докато разголи „машинното отделение“. Докато нищо вече не крие от погледа на зрителя нагоните, които задвижват и обездвижват. Онова, което толкова дълбоко в себе си таим. Което ни е срам да признаем. Което не е за пред хорските очи. Творбите разказват уж познат, околен свят. А някак нишката се къса. Къса я режисьорът Стефан Петрунов. В котролиран експеримент. И действието поема в непредсказуема посока. Със своя динамика. Понякога е гальовно утешително. По-често садистично ексхибиционистично. Никога обаче банално. Никога профанно.
Основния жанр, в който Стефан Петрунов разполага творчеството си, очаквано е портретът. Индивидуален и групов. В него търси човещината, енигматично задвижвана с илюзии. Изследва изражения на лица като сигнал към околните. Изследва и взаимовръзки между персонажи. Каквато и да е първичната мотивация един към друг, развръзката е канибализация. Тук безкръвна. Там кръвожадна – до последна капка кръв... Колажът надгражда творческото търсене. Изрезки от вестници присъстват в картината като артефакти на съвремието. Като свидетели и алиби на декадентната илюзорност. От друга страна носят усещане за синхрон със събитията на деня. Сякаш картината е репортаж. Хладен. Хладнокръвен. Без характерните за деня намордници на политическа коректност.
В този смисъл Стефан Петрунов е и хронист на съвремието. Мотиви, сюжети, цветове, контрасти са взети директно от заобикалящия свят. От затиснатия с реклама. От илюзорния, погребал под себе си творението… Похвати на попарта стават част от израза. Символика и семантика, обсебила ум и душа на съвременника, изкрещява в ярки цветосъчетания. В състрадателни деконструкции на образа разчитаме и меланхолия. Идеята, че възможността за спасение, доколкото я има, е някава… поливалентност. Или с други думи – относителност… С още по-други – вятър и мъгла…
В илюзорността на опакованата дейтвителност провокацията на Стефан Петрунов е самозащита. Конвулсия или активна отбрана - оставя зрителят да реши. Едно е сигурно: Стефан Петрунов кани и зрителя в окопа... Защото, както вече пролича, подбудата му да разкрива е човеколюбива. А и е човек с благ нрав и усмивка на дете. Радетел за един по-добър свят – дори да е недостижима утопията. Дуела с илюзията води елегантно. С лайфстайл и чувство за хумор. Като да казва: всъщност, човек е оцелял, защото се е смял…
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)