Имало едно време… Любов, силна като кръвта. Мъжът и жената не можели един без друг – и в добро, и в лошо; и в бедност, и в болест. Те вървели един до друг и когато били на върха, и когато падали в ниското. Тя била женското в него, а той – мъжкото в нея. Заедно откривали проявите на своята енергия. Но и на своите търсения в изкуството.
Винаги съм мечтала да напиша нещо за любов; но то да бъде голямо и пищно – като любовен роман, от който да „капе сироп“. Исках да напиша книга за любовта, като онази между Фрида Кало и Диего Ривера. Или за приятелството – като това между Пол Сезан и Емил Зола. Изобщо: за здравата връзка между двама души.
Вместо това, написах роман за невъзможната любов между поет и скулптор. И взех, че разказах за себе си. Дори се скрих зад псевдоним – защото ме хвана страх от всички онези моралисти, чиито разбирания за отношения се свеждат до прането на чорапите и поднасянето на салатата, когато той се върне след работа; до пошляпването и пощипването, когато децата не гледат. Не, нашата любов беше приказка. Леко нагарчаща, но все пак красива приказка. Повече за нея, както и откъс от книгата, може да прочетете тук
И ето че сега се сещам, че все още мога да разкажа за Фрида и Диего.
Защото те се обичат красиво, първично, пълно и цветно. Такива са и картините на двамата мексикански художници: изпълващи и цветни. Но не буквални, нито спокойни.
Писателят Льо Клезио – чиято националност е трудно да се определи; роден е в Ница, но след това е живял в Нигерия, Великобритания и САЩ – е написал документален роман за живота на Диего Ривера и Фрида Кало (издаден за пръв път през 1993 г.). Преведен е на български език от Огнян Стамболиев и е намерил своето местенце в един от по-старите броеве на сп. „Съвременник“. Там го откривам и аз, и докато го чета, в мен ту се трупа огорчение – като от сълзлива буца в гърлото, – ту се изпълвам с възхищение пред величието на тази голяма и дълбока обич между двамата артисти.
Всичко започва през 1923 г., когато Фрида се появява в амфитеатъра на Подготвителната школа по изкуства в Мексико-сити. И впива големите си, пълни с предизвикателство и сила очи в едрия като японски сумист, при това доста по-възрастен от нея, художник Диего, който в това време работи там.
В онези години – а и през по-голямата част от живота си – той е един кипящ от енергия грамаден мъж, който пуска гръмки шеги по свой адрес и се смее шумно, внезапно предизвикан от желанието да се изяви. Това най-често били врели-некипели – например, Диего пуснал мълва за себе си, че обичал да похапва, а и да предлага на околните, истинско човешко месо. На вид лекомислен и фриволен, той остава дълбоко докоснат от крехкото, но с добре оформени гърди, тяло на малката Фрида, както и от нейния магичен поглед, който по-късно ще увековечи в много платна.
Пет години по-късно Фрида вече има вид на по младежки зряла жена.
Съдбата отново ги среща. Тя вече е на осемнайсет (а малка подробност е, че през целия си живот Фрида твърди, че е родена три години по-късно, отколкото действително е). Едно от малкото общи неща между тях е, че и Фрида, и Диего са отгледани от дойка. Индианката Антония и козата, от която Диего сукал като малък, оказват огромно влияние в живота и идеите му на художник.
Да възроди народния фолклор, индианското културно богатство и блясъка на историята се превръща в революционерската цел на Диего, след като преминава и през сериозно увлечение по идеите на комунизма. По-късно тази идея ще докосне и Фрида – особено след като тя се разочарова от студения Париж, безличния Ню Йорк и безвкусния Детройт, където никой не говори на нейния език. Още нещо важно, което свързва Диего с индианското културно наследство – редом до ярките цветове и смелия наивизъм – се оказва великият храм на Слънцето, който е открит, докато Диего работи върху стенопис в Чапинго; всичко отвежда художниците до смисъла от възстановяването и съхраняването на мексиканската културна идентичност.
А и Мексико от онези години не е за подценяване.
През 1910 г. там започва първата за XX век социална революция. Целта ѝ е да бъде свален президентът Порфирио Диас (за когото в интерес на истината се смята, че в началото на кариерата си се грижел добре за хората на изкуството в страната). В рамките на десетте години война са убити близо два милиона души. Това е едно от най-кръвопролитните исторически явления, а освен това дори се случва преди Октомврийската революция от 1917 г.
Но да се върнем на Диего Ривера и Фрида Кало.
За връзката помежду им са изписани стотици страници и въпреки всичко тя си остава феномен от световната история. През 2002 г. е създаден впечатляващият филм „Фрида“, в който ролята на художничката е изиграна блестящо от Салма Хайек. Алфред Молина, Антонио Бандерас, Ашли Джъд, Диего Луна и други големи имена пресъздават живота и любовта на Ривера и Кало. Невинаги гален с перце и тих живот.
„Властен, солиден, чувствен“ – това е същността на Диего, изказана в три думи. И макар да е баща на четири деца от различни жени, той бързо се превръща в „моята жаба“ за Фрида. А за него тя винаги и във всяка ситуация си остава „зеницата на моите очи“. Ето това е любов, нали? Да направиш точен и сърдечен портрет с бои, но и с думи, на своя любим.
Преди „Слонът“ и „Гълъбицата“, както статия на Google Arts & Culture ги нарича (позовавайки се на различни източници), да сключат своя свещен съюз – забележете, за първи път! – се случва нещо почти непоправимо.
Ако досега Фрида е страдала от едно леко, но осезаемо накуцване, причинено от полиомиелита, който прекарва като малка, и това, както и строгата ѝ, вечно заета майка, са били най-големият проблем на момичето, то от един септемврийски ден през 1925 г. нататък нещата загрубяват.
Всъщност Фрида преживява жестока катастрофа, докато пътува в автобус, в който се врязва трамвай и изпомачква, разсича и начупва почти цялото ѝ тяло. След множество операции и сериозна загуба на кръв Фрида като по чудо оцелява. След време дори прохожда отново. Но цялото мъчение на дните, в които е прикована за леглото – безпомощна и страдаща, оставя следа у нея завинаги.
Може би тъкмо тогава Фрида добива житейската мъдрост и смиреност, които я правят… мъдра и себеопрощаваща. В този период тя рисува предимно себе си, оглеждайки се в огледалото над леглото.
Но, както знаем, съдбата на живите не е нито изцяло лоша, нито само щадяща. Ще дойде денят, в който Кало и Ривера ще сключат брак, а сватбата им ще се помни и разказва от уста на уста. Булката е облечена с пъстри индиански дрехи, а скромното тържество е придружено от сцена на ревност – от бившата жена на Диего Лупе Марин, която влетяла насред хаоса и конфетите. Говори се, че самият Диего се напил и открил стрелба напосоки, ранявайки един от гостите си. А Фрида избягала от първата брачна нощ и три дни се крила при родителите си.
Когато лекарите обясняват последиците от катастрофата на Фрида, те ѝ заявяват, че не е препоръчително да забременява и да ражда. Но чудото на живота – резултат от любовта между двамата – не я пропуска. Фрида забременява. И за съжаление губи детето. Животът отново я посича с меч.
С времето Диего също преживява промени – както трудности, така и успехи. За дълъг период от време той се радва на големи поръчки за изрисуване на стенописи – на различни места в САЩ, в Мексико и на други места по света. Но не успява да избяга от характера си на любовчия. И идва моментът, в който той прескача границата на търпението на съпругата си, изневерявайки ѝ със сестра ѝ.
Фрида обича Диего повече от себе си. Но болката не отшумява и той се оказва принуден да поиска развод. Това е урок и за нея, и за него: те откриват, че човешкото същество не принадлежи на никого, освен на себе си.
Обединени от изкуството и любовта, през 1941 г. те отново се женят. Но този път Фрида е приготвила изискване към своя съпруг: никаква плътска любов и пълна еманципация за нея като художник и жена.
Времето, знаем, има съзидателни, но и разрушаващи способности.
За Фрида и Диего времето е ту ясно и споделено, ту остро и опасно. Бурната им връзка е пример от световната история за устойчивостта на духа, сърцето и таланта. С годините Диего открива, че силата на чувствата е това, което го води в работата и живота. А Фрида не спира да бъде неговата „зеница“, през която вижда света.
Но ето че с времето здравето на художничката се влошава и като последствие от инцидента се налага да ампутират крака ѝ. Духът на Фрида остава висок, но през 1954 г. тя участва в една манифестация и получава възпаление на белите дробове. Умира седмица след 42-ия си рожден ден.
Диего продължава да работи активно. Не остава задълго сам – скоро среща нова жена и сключва брак с нея. През 1957 г. умира от инсулт.
Две половини от едно цяло или двама гения – благодарна съм, че днес виждаме и едното, и другото в тяхната история и в творбите, които оставят след себе си. Времето, в което Фрида Кало и Диего Ривера живеят и творят, не е мирно, а и собствената им съдба е сложна.
Но като че ли днес – когато доскоро беше тихо и сравнително спокойно – такава любов почти не съществува. Защото, да си го признаем, ставаме все по-егоистични и меркантилни.
Или греша?
При интерес към новата книга на Диана Маркова – романа „…Три, четири“ – свържете се с автора на адрес: diana.markova@gmail.com.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)