Голъп прави първата си видео игра едва на 17-годишна възраст, през 1983. Десетина години по-късно той пуска UFO: Enemy Unknown, считана от днешните критици за една от най-добрите игри на всички времена. Неслучайно Джулиън е считан за легенда в бранша - работата му през годините води до създаването и еволюцията на нови жанрове за игри. Днес Голъп е изпълнителен директор на Snapshot Games, водеща компания за разработка на игри със седалище в София, която вече пусна 2 признати от критиката заглавия - Chaos Reborn и Phoenix Point. Джулиън е лектор на образователния модул на най-голямото събитие за гейминг у нас – Sofia Game Jam Week 2020. С лекцията си той обясни на стотици младежи най-интересните страни на професията си и начините, по които те могат да превърнат хобито си в кариера.
Защо, по дяволите, реши да основеш гейминг-компания точно у нас? С всичкия ли си? (смях)
Ами защо: заживях в България, защото се ожених за българка, пък и далеч преди това исках да сменя средата. Работих за Ubisoft в София 6 години, и така се започнах с хора, които разработват игри. И когато краудфъндинг-ът за видеоигри стана нещо модерно, реших да основа и собствено студио. А и, освен всичко друго, животът тук ми харесва.
Найс. Каква беше тая работа с онези “generated” извънземни? Разкажи как се стигна до това.
Идеята беше, че „врагът“ ще мутира така, че да се адаптира към тактиката на играещия – и също така да използва чисто човешкия страх от вируси и мутациите им, в условията на бойно поле. А и други човешки страхове – че мутациите ще създадат чудовища (особено ако говорим за извънземен вирус). Това препраща към един от прото-авторите на хоръри - Х.П. Лъвкрафт. В неговото творчество една от темите е заразяването на човешки гени с извънземни такива.
Казват, че особено страгетическите игри ще се развиват най-бързо. Как точно, според теб? Чрез любимата ти randomness (напосоки) в развитието на игрите, или?
Това развитие напосоки си е тенденция. Някой някъде експериментира с някаква идея и изведнъж тя става важна, като влече след себе си сума ти имитатори. Хубаво е да се знае, че тече и някакъв постепенен процес, при който авторите на игри създават нови неща, развивайки самия бизнес. Но и да знаем, че винаги има революционни открития – като MOBA (Multiplayer online battle arenas – б.а.) или auto battle-игрите.
Всички, с които говорих преди това интервю, твърдят, че си легенда. Легенда ли си? (смях)
Не, просто съм доста отдавна в този бизнес. Създадох първата си компютърна игра преди цели 36 години. Тогава имах късмет – попаднах в точното време и на точното място, - и направих първата X-COM игра. И да, без съмнение, тя е легендарна.
Какво ще кажеш на по-младите, които влизат в този донякъде „вълчи“ бизнес – създаването на игри?
Само едно – действайте! Има много начини да влезете в гейминг-индустрията, но най-добре е за начало да ползвате свободните начини. Да mod-вате игрите, т.е. да ги развивате като играещи, да ползвате Blender (open-source 3D modeling package – б.а.). Събирайте се, мислете заедно – и така ще научите повече.
Как започна всичко при теб? С “Warlock” (смях)? Разкажи за най-важните моменти в изумителната си кариера.
Да, наистина почнах с борд-игри като “Warlock” и RPGs (“role-playing games” – б.а.) като „Dungeons & Dragons“. Помня и първия си компютър, Sinclair ZX81 – тогава почнах да разбирам потенциала на компютрите. Големият ми пробив беше с X-COM: UFO Defense (или UFO Enemy Unknown), пусната от Майкропроуз през 1994. Бях страшен фен на игрите на Сид Майер по онова време; повлия ми и “Civilization”. Друг важен момент беше, когато направих Snapshot Games. Първата ни игра беше Chaos Reborn, продължение на игра, която създадох още през 1984.
Кажи ни нещо за българите в този бизнес. Чувам, че те били сред най-добрите. Тук намери ли свои последователи?
Българите наистина сте добри – особено по математика.
Аз – не. (смях)
Ти може би не, но проблемът не е в теб, а във факта, че няма много създатели на игри. Иначе ние търсим таланти през цялото време, таланти с голям потенциал – и това е важно за самата гейминг-индустрия в България.
Аз винаги ще те помня с онази препратка от Rebelstar Raiders към Phoenix Point. Кое, по твоему, е най-голямото ти постижение?
Това е чудесно напомняне. Но: най-голямото ми постижение е Snapshot Games – великолепно студио за създаване на игри, пълно с талантливи и креативни хора, с които се работи чудесно. И най-важното – че оставаме напълно независими.
Хайде и за изкуствения интелект: какво ще се случи там в следващите, да речем, 30 години? Предположи.
Ще си включваш нещо в мозъка, за да се пренесеш в паралелни реалности; и ще си включен в гигантска световна матрица на мисловно свързани хора. Нещо такова.
Randomness, според Хюм, означава да отхвърлим рациото и да се предадем на мета-рационалното. Това не ти ли прилича на Chaos Reborn? Ако позволиш подобен сарказъм?
Виж, хаосът винаги е част от креативността – но ако доминира, би било обезкуражаващо. Първичната ми концепция за Chaos Reborn, знаеш, е балансът между Chaos и Law.
Работил си за Ubisoft, ясно. И – по моему - Shadow Wars беше изумителна концепция. Разкажи малко какво и как беше да работиш за тях.
Чудесно беше. Научих много за това как големите компании за игри функционират. В творчески смисъл, малко ме ограничаваха, но не съжалявам за престоя си там. Shadow Wars беше един от любимите ми проекти – вторият най-популярен 3DS ("three dimensional dual-screens" – б.а.), още като го пуснахме.
И за финал: какво, по твоему, е най-хубавото и най-лошото в България?
Най-хубавото е времето и красотата на природата – плюс факта, че българите все още имат връзка с тази чудесна природа. Най-лошото, специално в София, е трафикът и мръсотията. Чакам с нетърпение ерата на електрическите автомобили, и автомобилите без шофьор.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)