Как митниците ще преборят контрабандата

Последна промяна на 23 октомври 2013 в 09:32 3262 6

Агенция
Агенция "Митници". Снимка: БГНЕС

Министерството на финансите (МФ) и Агенция „Митници“ (АМ) са предприели десет стъпки за повишаване на събираемостта на акцизите.

Това се каза в отговор на питане на OFFNews, след като стана ясно, че събираемостта на акцизи към август 2013 година бележи спад - данните в Месечния бюлетин за изпълнение на бюджета на МФ показват, че приходите са по-малки, сравнени с миналогодишните.

От отговора на Финансовото министерство става ясно, че въпреки неуредиците в Митниците, които няколко месеца бяха оставени на автопилот, администрацията има амбицията да събере планираните приходи.

От МФ посочват 10 приоритета за повишаване на събираемостта до края на годината:

1. Максимално интензифициране на използването на наличния административен и технически капацитет и на финансовите ресурси за извършване на проверки в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове и на територията на страната с приоритет контрол на тютюневи изделия.

2. Засилване на сътрудничеството с правоохранителните и правоприлагащи органи с оглед постигане на по-ефективни резултати в борбата срещу нарушенията с предмет тютюневи изделия и енергийни продукти.

3. Извършване на целеви проверки на лицата, които въвеждат смазочни и базови масла от други държави членки на ЕС с оглед предотвратяване на неправомерното им потребление като моторни масла.

4. По-добро използване на възможностите на мобилните екипи и мобилните групи чрез насочването им към важни цели с максимално използване на техниките на анализа и риска за по-добро таргетиране при набелязване на обектите за контрол.

5. Рационализиране и оптимизиране на контрола и контролните процедури чрез системен анализ на риска с оглед ефективната селекция на обектите на контрол.

6. Оптимално използване на технически средства при извършваните проверки с цел намаляване на времето за контрол.

7. Разширяване на обхвата на идентифицираните рискови събития в информационна система БАЦИС с цел селектиране на лица и/или обекти за проверка и предприемане на необходимите действия, с оглед повишаване събираемостта на акциз.

8. Следване на дългосрочни национални приоритети в областта на последващия контрол и извършване на ревизии и проверки от звената по последващ контрол по случаи, в които има голям ефект за бюджета.

9. Справедливо отношение към бизнеса, гражданите и другите институции, поддържане на високо ниво на прозрачност и достъпност до информация за работата на митническите администрация, проактивност към предоставяне на бизнеса на актуална информация и привличане на представители на бизнеса при обсъждане на въпроси със значим обществен интерес, свързани с дейността на митническата администрация.

10. Продължаване на политиката на нулева толерантност към непрофесионализма и безкомпромисност по отношение на корупционните практики.

Разглеждайки мерките, които МФ смята да предприеме, за да бъде изпълнен плана за събираемост от акцизи прави впечатление изцяло пожелателният и „оптимистичен” поглед, който министерството и правителството имат относно проблемите в работата на митниците. Такъв „бодряшки” тон на официален документ имаше във всички решения и постановления по време на позабравения развит социализъм, коментира за OFFNews Петър Якимов от Легия „Антимафия“.

Според него в рамките на вече 5-ти месец управление от официалните източници се вижда, че тези мерки не просто не работят, но дори събираемостта от акциз пада, сравнен със същия период на изминалата 2012 г.

Якимов коментира всяка една от мерките, предприети от МФ, така:

„1. Това не е мярка, а задължение на митническите служители. Може да се добави, че за периода 01.-10.2013 г. митническата администрация е успяла да залови едва около 3 камиона с цигари, предназначени за нелегално разпространение. Това означава, че митническата администрация не работи и не си изпълнява служебните задължения и мярката също не работи.

2. Странен текст, който показва незнание, че дори и в момента има създадени съвместни групи между МВР, Прокуратура и Митниците точно с такава цел. Друг е въпросът, ако те не са ефективни.

3. Тази мярка отдавна няма никакъв смисъл, защото пак от доста време тази дейност е регулирана по съсем друг начин. Само да напомним, че този вид далавера, за който става дума в мярката, бе по времето на управлението на Тройната коалиция, където г-н Орешарски бе финансов министър.

4. Краткият коментар може да бъде само един: Относно така нар. „анализ на риска” слушаме вече 10 години, но резултатите са плачевни. В другата си част относно „мобилните групи” ни се обяснява, че тези мобилни групи трябва да си вършат работата. А досега какво са правили?

5. Тази мярка, освен едно добро пожелание, е същата като т. 4, само че изразена с други думи.

6. Тази мярка ни казва, че скенерите са купени, за да работят. Явно закупените скенери не работят!

7. Тази точка е аватар на т. 4 и т. 5, отново изказана с различни думи. Резулатът е 100 млн. лв. приходи от акциз по-малко на годишна база.

8. За сведение на гражданите, в Агенция „Митници“ има цяла дирекция „Последващ контрол” от много години и тук ни описват задълженията на тази дирекция.

9. Прекрасни пожелания, но да припомним, че Агенция „Митници“ все още не е качила на собствения си сайт приходите от акцизи, ДДС и мита за 2013 г. Не става ясно как точно ще се поддържа „високото ниво на прозрачност и достъп до информация”, след като елементарни данни, като резултатите от дейността на митническата администрация, не могат да се намерят.

Можем да обърнем внимание и на факта, че вече е практиката, когато МВР и Агенция „Митници“ правят съвместни акции, заловените количества се отчитат и в двете статистики, т.е. двойно. Последното дори и правителството на ГЕРБ не си е позволявало.

10. По тази мярка коментарът е: Кадрова и административна реформа няма. Може би се чакат следващите години, но няма как да разберем заради „високото ниво на прозрачност”. Вместо това наблюдаваме политически назначения в ръководния състав на Агенция „Митници“, вкл. На хора с отнето право на допуск до квалифицирана информация. Няма никакви персонални промени на високо, средно и ниско управленско ниво, независимо от плачевните резултати от предишните години (което е доказано в поредица анализи). Вместо това има спорни кандидатури с компрометиран публичен имидж, които се обсъждат за поста заместник-директори на Агенция „Митници“. Относно широко рекламирания диалог с гражданското общество – такъв просто липсва.“

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1000

6

IvanOrb

03.04 2020 в 16:52

Тази фирма - https://oils.orbico.bg/ , контрабандира ли?

23.10 2013 в 23:16

а срешу Таньо Ванов колко сме говорили и сме критикували безумията му. Трябва ли да оневиняваме тия, щото ония са вършили дивотии??? Нали щеха да се борят срещу продължаващата и в момента контрабанда?

23.10 2013 в 12:54

Този анализ на Якимов може да се приложи със същия успех и на отчета за 100 - те дни.
Само пожелания и комсомолски лозунги.

23.10 2013 в 12:53

Ами времето в случая е безкрайна величина. Правителството нито е експертно, нито професионално. Това е сборище от марионетки на различни групировки. Когато групировките се разберат, ще "заработи" за едната или другата, но не и за държавата.

23.10 2013 в 10:56

Вальо Танов не беше политическо назначение и не изпълняваше поръчките на бившия премиер, даже само с телефонно обаждане, за което надявам се да бъде осъден. Между другото той май до преди месец беше все още шеф на Агенция "Митници". Всеки да си отговори сам на въпроса, кой е отговорен за контрабандата и ниската събираемост.

23.10 2013 в 10:45

Колко време е нужно на професионално и експертно правителство да запретне ръкави , да засуче мустаци, да се огледа на всички страни за да започне работа. В нашия случай сме още на етап - едни хора казаха: "Ще видим".