Думата „лаконично” идва от древногръцкия регион Лакония. Там се е намирал и град Спарта, жителите на който се отличавали с краткостта на израза. Пример за това е отговорът на писмото на Филип Македонски. В него той предлагал на спартанците да се предадат, защото:
"Ако завладея Спарта със сила, ще унищожа без пощада цялото население и ще изравня града със земята."
На което спартанците отговорили с една дума:
"Ако".
Така че започвам в името на уважаемия Данъкоплатец, който трябва да знае докога и как „ако”-то ще харчи неговите пари.
Ако има икономически ръст от 1,8 % през следващата година, ще съществува и образованието като национален приоритет на правителството. Ако дойдат навреме плащанията от европейските фондове, ще бъдат захранени националните програми. Ако МФ реши, ще разпредели на МОН и може би на МК стоте милиона за училища и университети. Ако ВУЗ-овете създадат бордове за управление и те са послушни в рамките на академичната автономия, ще могат да мислят за финансиране от новия европейски програмен период 2014-2020 г. Ако БСП-ДПС изработят новия проектозакон за училищното образование, той ще влезе в сила от уч.2014/15 г. Ако Стратегията за висше образование бъде изкарана на „бис” от академичното тяло и студентите, ще има ориентирано към пазара висше образование.
Ако... Е, стига вече!
Дойде ред на тъжната конкретика. Процентът за образование от БВП /брутен вътрешен продукт/ трайно и скандално спада от 2009 г . насам – тогава е бил 4,2%, през 2012 – 3,5%, а догодина щял да бъде 3,8%. Скандално е, защото и миналото, и сегашното правителство твърдят, че образованието е политически приоритет. Т.е. ценно е, важно е! В същото време ЕРС, парите за един ученик, нараства с 1,8 %, което са средно само 20 лв. годишно! Прочутите стратегии на МОН са само за 3 години в потвърждение на усещането за това как министерствата са си стегнали багажа и са го сложили до вратата. МФ щяло да преразпределя 143 милиона за средни и висши училища, но по какви правила никой не казва. Финансирането на средищните и защитените училища е свързано най-вече с европейски пари, а не с пари от националния бюджет. В ЗНП е задължително обучението на петгодишните, а рязко увеличение на парите за материално-техническата база в делегирания бюджет няма. Летаргичната и чиновническа система поддържа конфликтни отношенията между министерства, общини, родители. Общинският съвет в еди кой си град преди дни заседаваше под ключ, защото семействата протестират срещу увеличаване на таксите за детска градина.
Студентския празник и...още нещо
Началото на декември винаги е свързан с 8-ми декември. Туристически фирми се надпреварват да редят оферти за купона, където българите нямаме равни...Но през 2013-та студентите показаха, че могат да бъдат истинската съвест на обществото и отхвърлиха поканата на министър Клисарова за поредното обсъждане в стил „Еди кой си конгрес на Партията”. И както повелява нашенската традиция по празници за проблемите на висшето образование „или добро, или нищо”. Сякаш проблемите ги няма. Сякаш академизмът е умрял... „Нищо подобно” – ще отговорят от МОН. То е сътворило поредната Стратегия. Не само това – в нея с курсив има още План за действие, Пътна карта, Визия , Мисия. Свят ти се завива, особено когато видиш Конкретните цели. Защото те са малко на брой, но за сметка на това подредбата им е конюнктурна и издава повърхностно отношение към всички финансови, академични и управленски болежки на висшето образование.
Първата цел трябвало да бъде стимулирането на интереса към висшите училища и разширяване на достъпа до тях, за да се достигнат еди какви си проценти вишисти в еди коя си възраст. Такова било искането на ЕС. Но по-надолу в проекта на Стратегия е написано, че 63045 са приетите студенти през 2013/14, което е с 8 000 по-малко от предвиденото. Дипломиралите се гимназисти това лято са малко повече от 62 000. Повече от 2 години в Алма Матер – Софийския университет има две / !!!/ кандидат-студентски кампании, именно защото има много свободни места и ако не си придирчив, можеш да станеш студент в България само с взети матури. Проблемът е не само в демографската криза в страната нито в големия брой ВУ. Още по-малък фактор е отпадането на ученици от средното образование и то поради бедност. Качеството на висшето образование и реализацията на завършилите бакалаври и магистри са дълбоките корени на кризата. Те са фиксирани като втора и трета цел в Стратегията. БСК вече повече от три години ясно показва, че България има нужда от средни технически кадри, от инженери, лекари и учители. Че се изисква политическа воля, т.е. желание за коренна реформа, която ще е болезнена и не с незабавен ефект, но пък средносрочно ще излекува висшето обраование. Че заради качеството на висшето образование извън България, не просто най-талантливите ще учат в чужбина, но и ще остават да живеят там. Крайно време е МОН да осъзнае академичната автономия и да остави преподавателите и управленските тела на ВУ да преценят мястото си в живота на страната. Крайно време е именно научните центрове, БАН и НПО-тата да обединят усилия и сътворят обща визия и действия, а не да се шири чиновнически произвол. Той създава в повечето случаи корупция, неусвояване на и без това малкото национални средства, както и незащитен публичен интерес. А той е свързан с непрекъсната връзка между бизнеса, пазара на труда и съответните професионални направления. Свързан е и с нова система на стажове. Свързан е и с проумяването, че модернизацията на висшето образование е истинска децентрализация на системата и като управление, и като финансиране. Но това е едва пета, почти последна Конкретна цел в министерската Стратегия.
Стратегии и национални програми – бол, но никакво желание за истински реформи, които в средносрочна перспектива да доведат до прагматично и ориентирано към пазара на труда образование. Нищо, че всички ясно написани евродокументи / за разлика от снобската по стил българска нормативна база/ акцентуват върху знания и умения, които да създават лично, професионално и гражданско самочувствие на зрелостника и вишиста. Именно такива хора искаме да станат децата ни, такива хора да ни лекуват, да учат внуците ни, да управляват държавата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
ob1
Ким Чен-ун нареди масово производство на дронове камикадзе
Zmee
Серия от нападения над жени в централния столичен район 'Оборище'
4I4ATA
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
Джендо Джедев
Ким Чен-ун нареди масово производство на дронове камикадзе