OffNews.bg

Нов опит за туристическо лого на България

Пореден опит за избор на туристическо лого на България ще направи ресорното министерство.

Ведомството на Николина Ангелкова обяви национален конкурс за проект за нова концепция за графична визия на туристическото лого на България със съдействието на Националната художествена академия и Съюза на българските художници.

Проекти се приемат от днес до 4 април.

Максималната стойност, която министерството ще плати за бъдещия проект е 10 000 лева без ДДС, става ясно от документацията за участие.

Кандидатите трябва да представят два варианта на логотип – с латински и български букви. В предложенията трябва задължително да се съдържа думата „България“ за варианта на български и „Bulgaria“ за варианта на английски език. Графичните предложения трябва да са съобразени със слогана „Открий и сподели“ за варианта на български и „A discovery to share“ за варианта на английски език.

Слоганът не е задължителен елемент от визуализацията, уточняват от Министерството на туризма.

Използването на авторски шрифт за думата „България“/„Bulgaria“ е задължително, а на слогана - по преценка на автора.

Всяко предложение трябва да се предостави в цветен и черно-бял вариант.

"Графичният образ трябва да се характеризира с лаконичност и яснота", пише още в документацията. Според условията "Логото трябва да може да бъда разработено в цялостна система за визуална идентичност".

"Общонационалният конкурс цели да доразвие бранд стратегията на България и да реализира необходимата устойчивост при изпълнение на европейския проект за разработване на стратегия за бранд България, приключил през 2013 г. - се казва в прессъобщение на Министерството на туризма. - Този проект включваше и разработването на туристическо лого на страната ни. Предложената финална графична визия обаче не получи обществена подкрепа и не беше възприета като официален туристически символ на България. Въпреки това останалите дейности, които са били одобрени, се използват и към момента – бранд стратегията, извършените анализи, авторската музика, слоганът - „Открий и сподели“ на български и „A discovery to share“ на английски език. Именно за да се гарантира устойчивост по европейския проект, Министерството на туризма инициира националния конкурс за нова концепция за национално туристическо лого. Така ще се отговори не само на художествените и професионалните критерии за такъв продукт, но и на обществените нагласи."

Въпросният конкурс от 2013 г. приключи с печална равносметка - 1.348 млн. лв., платени от държавата за лого, което подозрително прилича на туристическото лого на Киргизстан, направено за малко повече от 500 евро. Освен подозренията в плагиатство, визията на скъпото българско лого съвсем не бе посрещната радушно.

Професионалното жури, което ще направи първото отсяване на петте най-добри проекта, е в състав:

1. Проф. Божидар Йонов, Национална художествена академия, „Рекламен дизайн“ - председател;
2. Доц. д-р Кристина Борисова, Национална художествена академия, „Шрифт и калиграфия“;
3. Любен Генов, председател на Съюза на българските художници;
4. Теодор Лулчев, Национална художествена академия, „Индустриален дизайн“;
5. Проф. д-р Николай Младенов, ръководител на рекламно-информационната дейност на Национална художествена академия;
6. Проф. Екатерина Русинова, Нов български университет, „Графичен дизайн“;
7. Доц. д-р Стефан Серезлиев, зам.-председател на Българската академична асоциация по комуникации (БААК), Брандинг и интегрирани маркетингови комуникации, дизайн;
8. Димитър Трайчев, член на Съюза на българските художници, „Графичен дизайн“
9. Проф. Георги Янков, „Плакат и визуална комуникация“, Национална художествена академия.

След изтичането на срока за приемане на проекти журито ще има 10-дневен срок за оценяване на проектите. Петимата финалисти ще бъдат представени 5 дни след приключване работата на журито. 

Кой от петте проекта да бъде избран ще реши т. нар. широко жури в срок от 10 дена след публичното представяне на финалистите.

Т. нар. широко жури - до 15 души - включва представители на туристическия бизнес (трима представители от Националния съвет по туризъм), на медиите (по един от телевизия, радио, преса и онлайн медия), ако има заявено желание, на PR агенции, специалисти по маркетинг. Представител на Министерството на туризма и министър Ангелкова също ще са в широкото жури.