Премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски призова гражданите и политиците в страната да не попадат в капана на българската предизборна реторика, предаде МИА, цитирана от БТА.
"В периода, който предстои, страната ще се изправи пред две големи предизвикателства – опит на вътрешните структури за създаване на нестабилност и опит на нашата източна съседка (България) да ни вкара в предизборната си реторика. Оттук в Загреб моето послание е – моля ви, да се стремим към това, което е в наш интерес, нека не попадаме в капана да бъдем въвлечени в предизборната кампания и реторика на нашата източна съседка", заяви Мицкоски.
Той е на официално посещение в Хърватия.
"Знаем какво трябва да направим, знаем какво очакват гражданите от нас и трябва да изпълним това, което очакват от нас. Затова трябва да работим всеки ден – ожесточено, усилено и ангажирано, и най-вече честно", отбеляза Мицкоски.
Македонския премиер коментира и реакцията на българското външно министерство, което посочи, че Мицкоски поставя под въпрос европейската перспектива на страната си с изказването си, че иска деблокиране на процеса на евроинтеграция и ще работи ангажирано по този дневен ред, но "отсреща трябва да има партньор, с който да комуникира". По думите му България се опитва да предизвика реакцията на Северна Македония, "за да бъдем ние лошите".
"Знаете, че след много перипетии там (в България) са насрочени седмите поред избори в последните 3 г., мисля на 29 октомври, и политиците там правят всичко, за да ни включат в предизборната реторика и така да предизвикат реакция от наша страна и ще се опитат да ни представят на нашите приятели от международната общност като лошите, докато те са добрите и по този начин практически ние създаваме спорове и т.н.", подчерта още Мицкоски.
От изказване на вицепремиера и министър на транспорта Александър Николоски пък се разбра и кой е подкупвал Мицкоски за Коридор 8, както обяви преди дни.
В търга за изграждането на железопътната линия по Коридор 8, която трябва да свърже България и Северна Македония, са участвали 7 турски фирми, което означава, че опитът за подкуп е направен от една от тях, обяви Николоски, цитиран от изданието МКД.
След изявленията на премиера Християн Мицкоски от вторник, в които той заяви, че е направен опит за да бъде подкупен във връзка с Коридор 8, процедурата за избор на изпълнител на работите беше спряна.
След обвиненията в подкупи и усложнения на проекта Министерството на транспорта и железниците изтегли своите екипи за оценка на железопътния проект до България. Правителството не се отказва от този проект, но плановете за него ще бъдат преразгледани и ще се търси решение съвместно с ЕС и България, посочва изданието.
Проектът се оценява на 560 милиона евро. Николоски разкри, че нито една компания от страни членки на ЕС не е подала заявка за търга.
"Кандидатстваха седем фирми, но нито една не беше от реномирани страни членки на ЕС. Някои се опитаха да подкупят мен и други служители. Поради тези проблеми и компрометирания проект решихме да оттеглим екипите за оценка. Това действие подчертава нашия ангажимент към почтеността (при изпълнението) на проекта", декларира Николоски.
Железопътният проект е изправен пред значителни предизвикателства, включително изграждането на 22 тунела и 56 моста на отсечка с дължина 23 километра. Прогнозната цена е около 20 милиона евро на километър. В момента остават да бъдат изградени 23 километра жп линия от Крива паланка до българската граница.
Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
Официалният старт на строителните работи по железопътната част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г. край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на РСМ Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.
На 22 декември 2023 г. беше обявена обществена поръчка за изпълнител на третия участък от жп линия от Коридор 8 на територията на Северна Македония – от Крива паланка до границата с България. По думите на тогавашния директор на железопътната инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски строителството на този участък от жп линията трябваше да започне през 2025 г.
Общата дължина на източния край на жп Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце – Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства.
За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани" и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде жп линията съвместима с железопътните линии в Европа.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)