Читател на OFFNews: Трябва ли и Габрово да излезе на улицата, за да ни махнат винетките

Последна промяна на 20 февруари 2020 в 12:21 6256 5

За казус много сходен до този, в който се оказаха софийските квартали Панчарево, Нови Искър и Банкя, алармира читателят ни Светлозар Стефанов от Габрово. Оказва се, че в обхвата на винетните такси попадат подходите от и към Габрово, кокто и съществуващите и новостроящите се отсечки на околовръстното шосе на града.

Според него жителите на квартал „Войново" и Западна индустриална зона, не могат да стигнат до центъра без винетка. А хората от други райони не могат да ползват околовръстните пътища, за да пътуват много по-напряко от един до друг квартал, а трябва да минават през центъра.

"Както за хората от „Нови Искър" и „Бистрица", така и за нас, като жители на кварталите „Войново", „Велчевци", „Славовци", „Гачевци", „Дядо Дянко", "Лисец" и други в Габрово, това е абсурдно. От публикациите в медиите стана ясно, че дори самият министър-председател Бойко Борисов смята за абсурдно да се глобяват хората за това, че пътуват в рамките на населеното си място без винетка, пише Стефанов до OFFNews.

Габровецът е приложил и кореспонденцията си по този проблем с държавните и местни власти през последната година.

"Според отговорите от държавните институции на моето писмо, които прилагам, в този абсурд няма никакъв проблем или е извън техните правомощия да го решат. Питам се дали хората трябва да излязат на улицата, да блокират пътища и да режат камери, за да се промени нормативната уредба. Призовавам Община Габрово, по примера на столичния кмет Йорданка Фандъкова, да поеме отговорност и да защити жителите си, а АПИ да прекрати практиката да глобява шофьорите, които ползват околовръстните пътища на Габрово и подходите към тях, спазвайки указанията на министър-председателя на България, пише Стефанов.

Още на 6.06. 2019 г. за този проблем той е написал и отворено писмо, адресирано до министрите Томислав Дончев и Петя Аврамова, както и до Невена Петкова, областен управител на област Габрово и кмета на града Таня Христова.

Ето и текста му:

Уважаеми ръководители на държавни и общински административни структури в Република България,

Пиша Ви по отношение на проблем, свързан с несправедливост и неправомерно изискване за заплащане на задължителни винетни такси на автомобилите по подходи от и към гр. Габрово, както и съществуващи и новостроящи се обходни (околовръстни) пътища. Живея в квартал „Велчевци“ на гр. Габрово, над който преминава строящият се в момента обход на града с частично европейско финансиране и бюджетни средства. Преди около седмица лично премиерът Бойко Борисов заедно с министър Т. Дончев и други министри направиха обиколка по трасето и изтъкнаха неговите предимства, с които безспорно съм съгласен. Но бих искал да обърна внимание на един сериозен административен пропуск, който вероятно ще понижи предимствата от изграждането на този обходен път.

В Решение на МС №959 от 31 декември 2018 г. за утвърждаване на Списък на републиканските пътища, за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура – винетна такса, са включени следните пътища, засягащи по-конкретно жителите на гр. Габрово:

Път 5004 (Дряново-Габрово) – Рязковци - (Габрово-Трънито) (ПО-СПЕЦИАЛНО В ЧАСТТА ЗАПАДЕН ОБХОДЕН ПЪТ НА ГР. ГАБРОВО)

Път 44 (О.п. Севлиево - В.Търново) – Севлиево – Драгановци – о.п. Поповци – Габрово (ПО-СПЕЦИАЛНО В ЧАСТТА ОТ ИЗХОДА НА ГР. ГАБРОВО ДО МОСТА НА ЗАПАДНИЯ ОБХОДЕН ПЪТ ПРИ С. ПОПОВЦИ)

Път 5522 Габрово-Орловци – Донино (Дряново - Габрово) (ПО-СПЕЦИАЛНО В ЧАСТТА ИЗТОЧЕН ОБХОДЕН ПЪТ НА ГР. ГАБРОВО)

Трябва да уточним, че в Забележката към същото Решение е заявено, че „Такса за ползване на пътна инфраструктура (винетна такса) не се заплаща за участъците от републиканските пътища, попадащи в границите на населените места, трайно обозначени със знаци Д11 и Д12, а също така за обходните и околовръстните пътища, попадащи в границите на населените места.“

Въпреки това както от Решението на МС, така и от интерактивната карта на уеб сайта на BGTOLL системата https://www.bgtoll.bg/karta е видно, че за гореспоменатите участъци от републиканските пътища се изисква заплащането на винетна такса. На тези участъци вече съм забелязвал присъствието на екипите на ТОЛ системата.

Недоволството и възмущението ми произтича от факта, че така нормирано, това Решение ощетява жители и цели квартали на гр. Габрово като:

1. ги поставя в несправедливо положение;

2. налага преминаване през центъра на града, вместо по съответните обходни пътища (а именно това е една от главните цели на построяването на тези обходи). Така екологичният и трафик ефектът е минимален;

3. създава двусмислие в тълкуването на Решение №959 на МС.

ПЪРВИ ПРИМЕР: Всеки жител на габровския квартал (а не село) Войново трябва да заплати винетна такса за личния си автомобил, с който пътува около 3 км. до града по единствените възможни подходи – път 44 или път 5004 (Западен обходен път). НЕ Е ВЪЗМОЖНО ДА СЕ ДОСТИГНЕ ТОЗИ КВАРТАЛ ПО ПЪТ БЕЗ ВИНЕТНА ТАКСА!? В квартала се намира и една от най-големите индустриални зони на гр. Габрово, но за достигането ѝ също е нужна винетна такса.

ВТОРИ ПРИМЕР: Ако аз като жител на кв. „Велчевци“ искам да отида до кв. „Войново“, кв. „Русевци“ или след време по строящия се обходен път до кв. „Дядо Дянко“ с автомобил без закупена винетна такса, ще трябва да премина през центъра на града, като обиколя около 3-4 км за сметка на лични разходи и замърсяване на централната част, вместо чувствително да съкратя пътя си и да използвам път 5004, като облекча трафика в центъра на Габрово.

ТРЕТИ ПРИМЕР: Ако тежкотоварен камион, натоварен със строителни материали без заплатена винетна такса трябва да превози материали между два съседни (по околовръстния път) квартали на Габрово, ще му се наложи да премине отново през центъра на града, като замърсява и разрушава асфалтовата настилка.

Във връзка с гореизложеното, моля да бъде обсъден проблемът между отговорните институции, които ръководите, и спешно да се намери оптимално решение, което няма да обърква и ощетява жителите и бизнеса на гр. Габрово. Личното ми предложение е да отпадне изискването за заплащане на винетни такси по всички околовръстни и обходни пътища на гр. Габрово, както и по подходите към тях.

Смятам, че това е логично и съвсем адекватно решение на създалата се ситуация. Вярвам, че писмото ми ще бъде разгледано и предложението ми – осъществено. В противен случай заедно с жителите на Габрово ще бъдем принудени да представим исканията си пред съответните съдебни инстанции и пред медиите.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

3736

5

Бухльо

20.02 2020 в 21:12

Трябва, да. Като искате нещо, си го отстоявате - гражданско общество му се вика.

1015

4

Ехо

20.02 2020 в 14:06

Когато става дума за средства за канализация по Регионално развитие, за Бистрица и Панчарево не може, понеже били квартали на София. Плащат си данъците в София. А сега и винетки да плащат, понеже не били в София!?

3258

3

zuljin

20.02 2020 в 13:35

Габровци, взимайте пример от бистричани, първо свалете някой друг стълб, а после блокада на пътния участък!!!

3258

2

zuljin

20.02 2020 в 13:27

bls, може много да ти се иска, ама за Бистрица, Железница, Панчарево, Кокаляне и Пасарел винетки няма да има. Това са населени места, до които върви и градски транспорт.

Освен това, ако някой реши да иска винетки за Бистрица, ще се наложи до стълба да има денонощтна охрана, за да оцелее повече от 24 часа, както сам видя. В Бистрица, за разлика от сбирщока в столицата има автентични шопи, на които думата "толерантност" им е непонятна, а настъпиш ли ги по мазола, ще ти се види тесен света.

1726

1

bls

20.02 2020 в 12:32

ТОВА НЕ СА КВАРТАЛИ:
- Нови Искър е град в Западна България. Той е един от общо 4-те града към Столична община;
- Бистрица е село в район Панчарево, Столичната община, област София-град. С население от 4694 души то е петото по големина село в България.

И трябва да плащат винетки.