Революция във физиката: Може би е открит нов вид гравитационни вълни, които не са от черни дупки (видео)

НаукаOFFNews 23 август 2017 в 20:49 6288 0

Сблъсък на неутронни звезди. Илюстрация: NASA's Goddard Space Flight Center

Изследователи са забелязали фино изкривяване на тъканта на пространството в резултат на катастрофален сблъсък на две неутронни звезди. За първи път са регистрирани гравитационни вълни от видим, за разлика от черните дупки, източник.

Детекторът LIGO е откривал досега три гравитационни вълни, всичките с един тип източник - сблъсък на черни дупки.

Сега оптичните телескопи - включително космическият телескоп "Хъбъл" - трескаво насочват своите лещи към възможния източник на вълната - елипсоидна галактика на стотици милиони светлинни години от нас.

Откритието, за което съобщиха първи NewScientist преди часове, засега е само слух, на базата на изпусната информация в Туитър. Но след 25 август, когато завършва наблюдателния план на детектора LIGO, говорителят на научния екип на LIGO Дейвид Шумейкър обеща публикация "актуализация от най-високо ниво" и определи етапа като "вълнуващ".

Гравитационните вълни са следи от най-суровите събития в нашата Вселена, генерирани от плътни обекти като например черни дупки или неутронни звезди, които когато се сблъскат, отделят огромна енергия. Два експеримента - LIGO в САЩ и в VIRGO в Европа - са предназначени за откриване на микроскопични промени в пътя на лазерни лъчи, причинени от преминаването на гравитационни вълни.

Откритието на гравитационните вълни поставя началото на нова гравитационно-вълнова астрономия. Ако древните хора наблюдаваха Вселената само във видимата светлина, а през XX век се появиха радиотелескопите и детекторите на космически лъчи, сега учените имат нов канал, който ще позволи да се узнае за Вселената много повече като първото ехо от Големия взрив. Това е и нов начин за възприемане на Вселената и изучаване на космическите катаклизми. За гравитационни вълни няма препятствия, те без никакъв проблем преминават през всичко във Вселената, носейки информация за вида на процеса, който ги е породил.

Още информация за откритието може да намерите в статията в НаукаOFFNews.