Ироничен, шеговит по твърд начин, остроумен и блестящ, Антон Павлович Чехов (1860 – 1904 г.) разбунва страстите на поколения читатели, режисьори и актьори. При това не само в славянския свят, а навсякъде – достатъчно е да си спомним екранизацията на „Чайка“ на Майкъл Мейър от 2018 г. Днес отново имаме възможност да се насладим на творбите на гениалния руски писател – този път издателство „Лист“ ни предлага елегантно томче с писмата на Чехов. А измежду тях се съдържат безценни съвети за писането.
Ето няколко цитата от кореспонденцията на Антон Павлович Чехов до брат му Александър Павлович Чехов, роден през 1855-та и починал през 1913 г. Коментарите след всеки цитат са на автора.
20 февруари 1883 г.:
Между другото, на нас, пишещите, не ни пречи да пробваме своите силици и в критикарството.
Покрай „критикарството“ можем да си кажем и някои иначе твърде болезнени истини. Чрез анализирането на нечий текст, думи или поведение можем да прозрем дълбочината на неговите намерения. Но дали опитите за критика не опорочават изначално спонтанните пориви в даден текст? Ние все така „чисти“ ли сме – като пишещи, пък и като читатели – след като сме вложили енергията си в критика на чуждо творчество? Може би отговорът е в индивидуалния подход на създаващия – той би могъл да чете и да оценява, както и просто да приема или отхвърля.
Субективността е ужасно нещо. Тя не е добра и с това, че издава обикновен автор с беден ум.
Не дребнавото чувство на задоволство трябва да вижда и описва авторът. Писателят трябва да търси големите истории – за големите хора и големите чувства. Които са твърде далеч от сълзливостта и оядената ситост.
В (неугодническия) протест е и цялата сол на живота, друже.
Ненужно е да търсим признанието на онези, които – наши бащи или наши съдници – в морала си са така закостенели, че никога няма да допуснат дори мисъл за нас в душите си. В никакъв случай пишещият човек не трябва да търси одобрението на коравите властимащи. Той би трябвало да преживее пряко сили бунта. И тогава да узрее за самостоятелност – на идеите и в занаята.
Ние сме хора свои, дишаме един и същи въздух, мислим еднакво, роднини по дух, а в същото време… сме достатъчно дребнави да пишем: „ще замълча!“.
Изглежда краят на XIX век познава добре мълчанието, с което наказваме своите талантливи колеги по перо. Вярно е, че писането е самотно занимание. Но неговите плодове – литературата и писаното слово въобще – са за всеобща радост. И е несправедливо да ги лишаваме от попътен вятър, премълчавайки появата, стойността и влиянието им.
4 януари 1886 г., Москва:
По-нататък: не употребявай в разказите си фамилии и имена на свои познати. Това е некрасиво, фамилиарно и освен това… познатите губят уважение към печатното слово.
Наистина – спорен момент. От една страна, как да не сменим имената на прототипите с произволни имена на героите – нали те преди всичко са имена на герои? Нали това не са Иван, Петър и Асен, които преди три години са седели под крушата и са си разказвали смешки? Нали това са Антон, Атанас и Андрей, които седят под крушата и си разказват смешки – и в същото време представляват скелет на нечий роман? От друга страна – един Петър е именно Петър; неговото име е част от същността му. Романът би бил друг, ако Петър се казваше Атанас – факт. И все пак – спорен момент.
10 май 1886 г., Москва:
Природата оживява, ако не се колебаеш да сравняваш природните явления с човешки дейности и т.н.
Това би имало огромно значение и незаменим смисъл, ако ги нямаше напластяванията от описания на природата в литературата от предходните поколения. А дори и с тях – вярно е, че още повече бихме оценили пречупената през човешкото природа, отколкото „цвърчащите лястовички навред из пурпурното небе по залез“. И в този случай си мисля, че не е само въпрос на вкус.
24 септември 1888 г., Москва:
Критерият „един пише по-добре, друг по-лошо“ тук няма място, защото времената са променливи, а възгледите и вкусовете – различни. Който днес пише хубаво, утре може да се превърне в бездарник, и обратно.
Ето защо двама творци не бива да бъдат сравнявани един с друг, а талантът е добре да бъде оценяван единствено от времето. Едва ли съревнованието между писатели може да доведе по-добри творби от тях; напротив, всеки пишещ има нужда от уединение – не само физическо, но и емоционално. Тоест, чистотата на заобикалящата среда е от ключово значение за стойността на произведенията. А под чистота разбираме и ненакърнено от съпоставки авторово достойнство.
Смъртта няма да ни отмине, не остава много да се живее и затова не придавам сериозно значение нито на своята литература, нито на името си, нито на литературните си грешки.
И в този смисъл, изкуството е над всяка човешка суета. Ето защо да изпадаме в дребнава сърдитост или да търсим полза и признание – сега и без каквито и да било коментари – е проява на малодушно сметкаджийство, присъщо повече на отрудения обущар скъперник, отколкото на космополитната душа на писателя. Оставяйки написаното в пространството, печелим вечност. И трябва тази мисъл да ни окрилява, вместо да ни прави придирчиви към настоящето.
11 април 1889 г., Москва:
Не зализвай, не шлифовай, а бъди непохватен и дързък.
Светът – такъв, какъвто го познаваме днес; макар че мнозина наричат днешното време „мръсно“ – сякаш е създаден от непохватен и дързък Бог, който не се страхува да бъде активен, естествен, непреднамерено честен, действащ с величествен замах и смела прямота сътворител. Всеки негов ученик следва да наследи непохватната и дръзка методика на сътворяването. Следователно, от писателя се очаква не маниерност, прецизност и изкуствен финес, а стигащо до безумно вдъхновение смело перо.
Краткостта е сестра на таланта.
Едно изречение е толкова по-смислено и на място, колкото по-кратко, точно и ударно е. Всяка мисъл може да бъде включена в разказа, но – с редки изключения – привържениците на безкрайните подробности обикновено се губят в детайла, от което творбите им заприличват на досадни описи – без значение дали описи на имущество, лица и силуети, или загадъчни декори.
Сюжетът трябва да бъде нов, а фабула може и да няма.
Може би някога е било модно да се разказват трогателни любовни истории, да се описват емоциите покрай бала или соарето, да се разнищват вълненията около приема в еди-кой си дом. Днес вече всичко е познато на публиката. Ето защо за пишещия е важно да намери онова ново хрумване, което ще заблести в сумрачния и ритмичен литературен свят. То може да бъде автентичен поглед, оригинално – но не предвзето – мислене или необичайна подредба на мисли и събития. Важното е да бъде част от автора – от неговата сетивност.
________________________________________________________
При интерес към новата книга на Диана Маркова - романа "...Три, четири" - моля, свържете се с автора на този адрес: diana.markova@gmail.com.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)