Едно от нещата, които извънредно добре умее всеки българин, е да се разграничи от властта – и така разграничен и отчужден от нея – да я мрази, псува и обвинява за всички злини на света.
Но кажете ми, братя и сестри – нима това си няма дълбоки основания в нашата дълбока история (дълбокото е често и мрачно)? Цар - далеко, Бог – високо: това е българската формула.
Когато някой е далеко и високо – ти нямаш емоционална обвързаност с него, той ти е чужд (казва се „Далеч от очите – далеч от сърцето!”), той ти е безразличен, но това не пречи да му стоварваш лошите си настроения и да го обвиняваш за злините в живота си.
Той е хладна абстракция, твърде подходяща за мразене!
Но в същото време вие с известно право ще кажете: че виж колко много българи налитат на властта – налитат като рибки-таранки на топка кюспе омесено с мас! Правилно – ще река – но ние, българите, веднага и от тях се отграничаваме, все едно не сме яли и пили с тях до вчера. Тия от властта са „други” и това ще рече – не са „ние”. Ние сме си едно, тия във властта- съвсем друго. То е лошото, ние сме доброто.
Бих могъл да продължа в тая линия и да кажа, че ние, българите, просто отрязваме (алегорично казано) всичко, ставащо за мразене, от себе си – и го натоварваме върху самара на властта. Не харесваме ли нещо – не ние сме виновни – властта е виновна.
Вметка: Една циганка при Карбовски каза: Е, бате, как да знам имената на сичките си десет деца... Ми държавата не ДАВА ПАРИ! Как да им знаем имената?!
Българинът не иска да има общо с властта, именно защото това му дава правото да я мрази и да я обвинява за всичко!
А това е начинът българинът да се освободи от мъчителното чувство за вина. Когато някой „ти е виновен” за лошия живот – ти вече си невинен, ти можеш да си свиркаш и да ходиш с ръце в джобовете. Защото за теб вече тоя „лош живот” не е Божие наказание (или изпитание), не е продукт на политически или икономически обстоятелства. И накрая -най-малкото причината за тоя лош живот си ти! Не – той е лош, защото ти го е „направила лош” властта!
Едва ли е разпространен и такъв по-релативистичен и по-мъдър (бих казал) начин на мислене: че в края на краищата „лош живот” има само в нашите глави; защото един мъдър човек много добре знае, че „лош живот” е нещо чудовищно относително – и ако за някой българин „лош живот” означава да не можеш да си платиш столевовата сметка за интернет и мобилен телефон – за някой угандиец лош живот означава да няма добра питейна вода и затова да умре на 29 от билхарциоза, защото пие водица от блатото до тръстиковата си хижа (неотдавна частично изгорена от някакви въстаници)...
Но когато ти си така ловък в мисленето (като истински българин), че да успяваш всеки път, видиш ли нещо недобро в живота си – да го натрисаш на властта – вече друго ти не трябва!
Падне метеорит: ами – да ги вземат дяволите тия управляващи!
И така – когато си вечно и приятно убеден, че някой ти е виновен за лошия живот – ти живееш спокойно, защото самият ти не само, че не си виновен, но и можеш да се поотпуснеш – животът не зависи от тебе, няма защо да правиш усилия – и без друго винаги ще си е лошо, защото властта прави да е лошо.
Не съм виждал обаче много българи, които първо да са направили усилия за подобрение на живота...властта категорично и ясно да е осуетила това тяхно действие – и след това вече да са започнали да говорят за „вечната вина на властта”. Не. Обикновено се говори преди да се направят дори и усилия.
Все ми се струва, че българинът използва властта някак като превантивна мярка. Мярка за предварително оправдаване на своята пасивност и бездействие. Примерно близко ли ви звучи това: Не че съм опитвал да изчистя около блока, в който живея, ама знам, че и да изчистя – пак ще стане мръсно, защото от общината (тоест – от „властта”) никога няма да си мръднат пръста да поддържат или да направят нещо за благоустрояването. И затова И АЗ не правя Нищо.
И така.
ГЕРБ се подреждат заедно с БКП и Народнолибаралната партия (на Стамболов, Греков и Петков) в тройката на най-дълго управлявалите партии. Поне така ми излиза от историческата справка. Някой ще каже: отвратително, ужасно, по-лошо не е било. Аз ще въздъхна. Защото знам, че тоя „някой” вероятно с носталгия си спомня за „вечното управление” на другаря Вечноживков. И че сега той да изтъква като причина за недоволството си „твърде дълго се задържаха, това не е редно” – е малко смешно.
И аз не смятам, че е хубаво някой да стои много дълго на власт. Ояжда се, клеясват му механизмите в двигателя, от друга страна – прекалено добре се изглаждат и сработват механизмите му за източване да държавни средства. Кофата му за гребане от реката на благата (както казва татко Кърт Вонегът) става прекалено дълбока – такова свойство имат кофите при дълго стоене до брега на реката – власт.
Но нашата българска отчужденост от властта е по-опасна от дългото стоене на власт. Връзката тук е такава: Колкото по-дълго стои някой на власт – толкова по-добре успява народът да се отчужди от него, да се абстрахира, да се отграничи и да го намрази!
Колкото по-дълго е някой на власт – толкова повече Бог високо, цар далеко.
И толкова повече блага безотговорност за личния живот – защото „има кой да ни е виновен”. Кандид - в края на едноименния сладък философски шедьовър на Волтер – казва: И все пак всеки трябва да обработва собствената си градина!
Аз за край на тоя малък следизборен памфлет ще кажа нещо положително като препоръка: Нека всяко зло е за добро! Ние, българите, все пак имаме и тая поговорка и тя е много по-мъдра от „Бог-високо, цар-далеко”. Дългото стоене във властта, как да кажа, би могло...би трябвало! да донесе друго – едно чувство за фамилиарност, за непринуденост и „познаване и на зъбките”. Ако приемем, че всяка власт има известен процент мошеничества, интриги, тъмни сметки и безобразни нехайства вплетени в тъканта си – то ако едни хора (а ние все забравяме, че власт всъщност означава именно „едни хора, там”)... та ако едни хора постоят на власт по-дълго – ние вече много ясно им знаем и всичките тия тъмни страни!
И тук вече ние – но не ние-отчуждените и нехайните, а ние – отговорните и свирепо взискателните – по най-непринуден, вече съвсем свойски начин (та нали от толкова време се знаем с тия тъпчовци в тая власт!) – им казваме: Тук, тук и тук сте в грешка. Това, това и това – не е направено както трябва. Ето това, това и това ви е недостатък – веднага го поправете.
Простичко казано – знаем спатиите на тия тарикати във властта. Отдавна ги знаем. Просто трябва освен че ги знаем – и да ги контролираме, и да изискваме. И като казах думата „свирепо” – повтарям я. Свирепо да контролираме и свирепо да изискваме от така добре познатите ни червенотиквеничковчета, наречени власт.
Защото, струва ми се, трябва непрекъснато да си припомняме, че Властелин в държавата е Народът.
А властта е неговият често непослушен и нерядко глупав слуга.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)