Брюксел инструктира 15 мегакомпании да спрат рекламата си в ''прокремълски медии'' в България (обновена)

OFFNews 28 април 2024 в 08:00 16768 13

Снимка Getty Images

15 големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola и L'Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, инструктираха депутати от Европейския парламент пред компаниите в писмо, предаде авторитетното брюкселско издание Politico

Според депутатите петнадесетте марки трябва "стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да гарантират, че разходите ви не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация".

Писмото е било изпратено в четвъртък от българския консервативен евродепутат Андрей Ковачев и още 15 депутати от дясноцентристката партия, либералите, социалистите и Зелените.

Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.

Пред Politico Андрей Ковачев коментира, че "антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за нашата демокрация", особено в тази ключова за света изборна година.

Междувременно експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота преди парламентарните избори през юни.

"Много медийни организации, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклама, закупена от реномирани компании, за да засилят доверието в тях", заяви Ковачев.

Според него въпросните компании невинаги са наясно, че в крайна сметка могат да "подкрепят проруски пропагандни канали".

Всъщност зад този политически ход стои базираната в Бюрксел неправителствена организация - Балканската инициатива за свободни медии. 

Въпросното НПО съобщи през 2023 г., че глобални марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.

"Не става въпрос само за пари", пише в писмото от ЕП. Според подписалите се евродепутати марките, сключили договори с т.нар. "пропагандни медии", по този начин им дават легитимност и засилват разпространението и въздействието на дезинформацията.

Членовете на ЕП искат от компаниите да застанат на страната на "истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности".

Засега единствено от Lidl са реагирали на публикацията на Politico - с думите, че нямат договорни отношения с нито една "проруска медия в България".

Ден по-късно от Лидл България ни изпратиха следната позиция, публикуваме я без редакционна намеса:

"Лидл България прекрати бизнес отношенията си за реклама с информационна агенция Блиц в началото на 2023 г., а медийното си партньорство - в началото на 2024 г. Нямаме договорни отношения за реклама или медийно партньорство с каквито и да било проруски медии в България.

Сътрудничим си с медии като Offnews, Mediapool, сп. Мениджър, Investor, Dir.bg и медийни групи, сред които Медийна група България, Economedia, Webground, Web Media Group, Netinfo.

В допълнение, с най-голямата си инициатива за корпоративно социална отговорност „Ти и Lidl за по-добро утре“, Лидл България подкрепя социално значими граждански проекти с цел хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот в цялата страна. Една от подкрепените области по тази програма - "#BeVocal", е реализирана в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти - България. Фокусът на финансирането по този приоритет е повишаване на информираността за гражданската енергия в страната и повишаване на медийната грамотност сред местните общности. Нашата цел е да насърчим диалога и ефективната комуникация между гражданите, техните организации, компаниите и медиите, както и да популяризираме обществено значими теми. Лидл България подкрепя медийни и журналистически проекти, които стимулират социалната промяна, борят се с дезинформацията и фалшивите новини и създават съдържание на обществено значими теми."

Този документ (или друг продукт) е създаден в рамките на инициатива „Информация срещу дезинформацията“ , финансирана от Европейския съюз и фондация „Институт Отворено общество – София“ (ИООС). Изразените възгледи и мнения са единствено на авторите и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на ИООС. Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС могат да бъдат държани отговорни за тях.
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    1224

    13

    Dido

    14.05 2024 в 18:05

    Че те dir-ниците са проруски тоже!Как само трият с пяна на уста коментари срещу "Турски поток" и неговия благодетел - Лойко!Също коментари и срещи ПееФ и Сопола!...

    2550

    12

    alfakentavur

    28.04 2024 в 12:25

    Копирайте линка, махнете интервала преди vojnata и ще ви се отвори.
    Вероятно системата на Офнюз добавя интервали за да не излизат такива линкове на един огромен дълъг ред.

    890

    11

    Constanza

    28.04 2024 в 12:16

    alfakentavur, отваря се само сайтът на бтв.

    Но собственикът е руснак, избягал от Русия през 2008 г. Ето една статия отпуска медия.

    https://ochevidcy.com/viktor-bakurevich/

    2550

    10

    alfakentavur

    28.04 2024 в 11:45

    Едно не съм запомнил. Не говори на руски, а на българо-руски. Все пак. Ето интервюто.
    И под всяка Берьозка пише "Верига руски магазини".
    Нямам време, нито желание на нещо под чието име пише "верига руски магазини" да търся в Търговския регистър собственика. Пък и често собственикът там не е реалният.

    https://www.btv.bg/shows/tazi-nedelia/video-sabota/viktor-bakurevich-nito-edin-istinski-rusofil-ne-mozhe-da-bade-za- vojnata-v-ukrajna.html

    2550

    9

    alfakentavur

    28.04 2024 в 11:35

    Точно няколко дни след началото на войната гледах по телевизията интервю със собсвеника. Името му беше руско. Говореше на руски.
    Нито веднъж не спомена да е от Украйна или нещо подобно. Да, разграничи се, каза че не я подкрепя. Няколко месеца дори на витрините на магазините имаха плакати, че са против войната.

    Чувал съм слухове и че собственикът е украинец. Сега пък българин.

    Излиза, че по телевизицята се появява руснак, който се представя като собственик на Берьозка, а всъщност не е.

    На какво да вярвам?

    155

    8

    Джендо Джедев

    28.04 2024 в 11:34

    поп Дръвчо,

    Точно! Което немалко ме изненада навремето.

    15914

    7

    поп Дръвчо

    28.04 2024 в 11:26

    Нищо руско няма в Берьозка.

    Собственикът е българин, заявил е твърда подкрепа за Украйна още от началото на войната.

    Стоките са 80% от ЕС, останалото от Украйна и съвсем малко от Беларус.

    Продавачите масово са украинци

    2550

    6

    alfakentavur

    28.04 2024 в 10:03

    Аз не си купувам руски стоки от година след като се появиха магазините Берьозка. До тогава си бях купил от там две-три неща, не повече.

    Газът и нефтът бяха най-важните, нали така? Отървахме се от руските такива. Какъв е проблемът да спрем да внасяме руски тапети и прочие кинкалерия като повече от веднага и от лесно по-лесно ще се намери заместваща такава? И не непременно китайска.

    9352

    5

    Анализи

    28.04 2024 в 09:37

    Много бавно действа цивилизования свят. Империята на злото трябва да бъде премахната от раз.

    1020

    4

    ПР

    28.04 2024 в 09:22

    Да,само в Россия,КНДР и КНР царят демокрация,истински човешки цености,мир в душите и добруване в сърцата.Хората си карат "Масквич",китайски модел,всякакви джендър отрепки гният в затворите,колониите или са на първа линия край Авдеевка.Хората там са носители на морал и чест,обединени около светлите личности на Вождовете си.Да кажем НЕ на прогнилия,ретрограден колективен Запад!Честита Цветница!
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице