15 големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola и L'Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, инструктираха депутати от Европейския парламент пред компаниите в писмо, предаде авторитетното брюкселско издание Politico.
Според депутатите петнадесетте марки трябва "стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да гарантират, че разходите ви не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация".
Писмото е било изпратено в четвъртък от българския консервативен евродепутат Андрей Ковачев и още 15 депутати от дясноцентристката партия, либералите, социалистите и Зелените.
Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.
Пред Politico Андрей Ковачев коментира, че "антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за нашата демокрация", особено в тази ключова за света изборна година.
Междувременно експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота преди парламентарните избори през юни.
"Много медийни организации, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклама, закупена от реномирани компании, за да засилят доверието в тях", заяви Ковачев.
Според него въпросните компании невинаги са наясно, че в крайна сметка могат да "подкрепят проруски пропагандни канали".
Всъщност зад този политически ход стои базираната в Бюрксел неправителствена организация - Балканската инициатива за свободни медии.
Въпросното НПО съобщи през 2023 г., че глобални марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.
"Не става въпрос само за пари", пише в писмото от ЕП. Според подписалите се евродепутати марките, сключили договори с т.нар. "пропагандни медии", по този начин им дават легитимност и засилват разпространението и въздействието на дезинформацията.
Членовете на ЕП искат от компаниите да застанат на страната на "истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности".
Засега единствено от Lidl са реагирали на публикацията на Politico - с думите, че нямат договорни отношения с нито една "проруска медия в България".
Ден по-късно от Лидл България ни изпратиха следната позиция, публикуваме я без редакционна намеса:
"Лидл България прекрати бизнес отношенията си за реклама с информационна агенция Блиц в началото на 2023 г., а медийното си партньорство - в началото на 2024 г. Нямаме договорни отношения за реклама или медийно партньорство с каквито и да било проруски медии в България.
Сътрудничим си с медии като Offnews, Mediapool, сп. Мениджър, Investor, Dir.bg и медийни групи, сред които Медийна група България, Economedia, Webground, Web Media Group, Netinfo.
В допълнение, с най-голямата си инициатива за корпоративно социална отговорност „Ти и Lidl за по-добро утре“, Лидл България подкрепя социално значими граждански проекти с цел хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот в цялата страна. Една от подкрепените области по тази програма - "#BeVocal", е реализирана в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти - България. Фокусът на финансирането по този приоритет е повишаване на информираността за гражданската енергия в страната и повишаване на медийната грамотност сред местните общности. Нашата цел е да насърчим диалога и ефективната комуникация между гражданите, техните организации, компаниите и медиите, както и да популяризираме обществено значими теми. Лидл България подкрепя медийни и журналистически проекти, които стимулират социалната промяна, борят се с дезинформацията и фалшивите новини и създават съдържание на обществено значими теми."
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1224
13
14.05 2024 в 18:05
2550
12
28.04 2024 в 12:25
Вероятно системата на Офнюз добавя интервали за да не излизат такива линкове на един огромен дълъг ред.
890
11
28.04 2024 в 12:16
Но собственикът е руснак, избягал от Русия през 2008 г. Ето една статия отпуска медия.
https://ochevidcy.com/viktor-bakurevich/
2550
10
28.04 2024 в 11:45
И под всяка Берьозка пише "Верига руски магазини".
Нямам време, нито желание на нещо под чието име пише "верига руски магазини" да търся в Търговския регистър собственика. Пък и често собственикът там не е реалният.
https://www.btv.bg/shows/tazi-nedelia/video-sabota/viktor-bakurevich-nito-edin-istinski-rusofil-ne-mozhe-da-bade-za- vojnata-v-ukrajna.html
2550
9
28.04 2024 в 11:35
Нито веднъж не спомена да е от Украйна или нещо подобно. Да, разграничи се, каза че не я подкрепя. Няколко месеца дори на витрините на магазините имаха плакати, че са против войната.
Чувал съм слухове и че собственикът е украинец. Сега пък българин.
Излиза, че по телевизицята се появява руснак, който се представя като собственик на Берьозка, а всъщност не е.
На какво да вярвам?
155
8
28.04 2024 в 11:34
Точно! Което немалко ме изненада навремето.
15914
7
28.04 2024 в 11:26
Собственикът е българин, заявил е твърда подкрепа за Украйна още от началото на войната.
Стоките са 80% от ЕС, останалото от Украйна и съвсем малко от Беларус.
Продавачите масово са украинци
2550
6
28.04 2024 в 10:03
Газът и нефтът бяха най-важните, нали така? Отървахме се от руските такива. Какъв е проблемът да спрем да внасяме руски тапети и прочие кинкалерия като повече от веднага и от лесно по-лесно ще се намери заместваща такава? И не непременно китайска.
9352
5
28.04 2024 в 09:37
1020
4
28.04 2024 в 09:22
Последни коментари
karen80
Лидерите на Литва, Латвия и Естония призоваха за повече западна подкрепа за Украйна
Niko Kolev
Учредяват нова партия днес, бивш съветник на президента в нея
karen80
Румен Радев обясни за бг посолство в Сингапур
karen80
Всичко за токсичните връзки (подкаст)
karen80
Учредяват нова партия днес, бивш съветник на президента в нея