Все повече бизнеси в Европа започват да разбират, че онлайн търговията е не просто спомагателен канал за продажби, а много добра възможност за достигане до огромна маса от клиенти, дори извън териториалния обхват и възможности на компаниите и държавите, в които оперират. Обемите на този бранш нарастват с всяка следваща година, все повече хора са обвързани с него, а самите потребители вече са свикнали да проверяват за всеки продукт първо в електронните магазини на доставчиците или в големите платформи за продажба.
Законодателите не остават безразлични към случващото се и промените в нормативната уредба идват също толкова бързо. През изминалата 2018 година личните данни на потребителите бяха тема номер едно, а през 2019 очевидно отново ще се дава предимство на клиентските права при пазаруване онлайн.
България, като страна член на ЕС, не отстъпва нито в ръст на продажбите в Интернет, нито по това да се опитва да контролира и регулира електронната търговия, извършвана на територията на страната.
Един друг въпрос обаче буди сериозен интерес, дали българският онлайн търговец е готов и дали може да посрещне всички законови промени.
Решихме да попитаме Никола Илчев, който се е заел да “доставя" на всички онлайн търговци качествено знание, чрез основаната от него Академия за електронна търговия eCommerce Academy.
Г-н Илчев, какво се случва с онлайн търговията в страната през последните години?
Онлайн търговията в България има ежегоден ръст и то с двуцифрени проценти и вече много хора насочват традиционните си бизнеси в онлайн пространството. Много млади хора търсят реализация на труда си там, някои като предприемачи, които сами разработват бизнес, а други като развиват умения в сфери като маркетинг, логистика, дизайн, програмиране, комуникации и много, много други. Продажбите чрез Интернет са задължителен елемент за всяка компания, независимо от големината и пазарите, на който оперира, тъй като този тип търговия пести най-важния ресурс на хората - времето. Той също така дава възможност на всички да имат достъп до стоки и услуги, само с натискането на няколко бутона или клика на дисплея на телефона, от канапето вкъщи.
Има ли много качествени търговци онлайн в страната?
Определено има много добри играчи, които се стараят непрекъснато да повишават качеството на стоките си, обслужването си и да подобряват работата с клиенти. Има естествено, като във всеки друг бранш хора, които се опитват да развиват своя бизнес в сенчестия сегмент, но все пак ние сме в 2019 година, където това много бързо се разбира от клиентите и пазарът веднага премахва подобни аномалии. Впечатление прави и стремежът на държавата да се намеси и да регулира процесите в този сегмент
В тази връзка Вие и ръководената от Вас Академия за електронна търговия подготвяте събитие, дайте ни повече информация.
Вероятно имате предвид организираното за 27 февруари, тази година, събитие “Правни и счетоводни аспекти в eCommerce”. То ще направи обзор на промените, въведени в Европа и България, но идеята ни да го направим е доста по-мащабна. Всеки бранш си има ежегодна среща, на която се коментират законови промени в направление счетоводство и право. Онлайн търговията в България е един от малкото браншове, който бележи стремглав ръст и то всяка следваща година и е редно и ние да имаме подобен формат, на който експерти да споделят казуси, проблеми, решения, новости, бъдещи промени и други. Логично е да се направи и дискусия с реалния бизнес, на която да се изнесат техните тревоги, а впоследствие да се търсят решения и за тях. Бизнесът трябва да е непрекъснато информиран какво се случва от законодателна гледна точка, за да може да си върши работата по-добре, а и да е защитен от глоби и конкурентни структури.
Това е хубава инициатива. Среща ли интерес?
О, да. Само за първите два дни от обявяването на събитието 60% от билетите бяха продадени. Хората наистина имат нужда да обсъдят проблемите си и да получат адекватни отговори от експерти. За наша радост си партнираме с организации, които наистина разбират материята в детайли и са готови да я споделят с аудиторията. Желанието ни е да превърнем това събитие в ежегоден форум в началото на всяка година и бизнесът да е все по-подготвен и информиран.
Това събитие е първо подобно по рода си за Вашата Академия?
Това събитие наистина е първо подобно, но желанието ни е да го превърнем в традиционно и да се провежда в началото на всяка година, за да може бизнесът да е винаги информиран за новостите, които се задават и начините за преодоляване на административни пречки. То е изключително полезно и за традиционни бизнеси, които тепърва възнамеряват да влязат в дигиталното пространство и там да продават стоките си.
Интересно ни е какъв процент от бизнеса в България продава онлайн?
Такава статистика точно не може да се даде, но Ви гарантирам, че процентът е сравнително нисък. Много компании тепърва започват да навлизат в онлайн търговията, а има и много, които започват и бързо се предават, защото силно подценяват този тип бизнес. Трябва да е ясно, че продажбите онлайн са специфично нещо и за него се изискват познания, ресурси и търпение.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)