От експертите: Какви законодателни промени предстоят за онлайн търговията

Последна промяна на 19 февруари 2019 в 09:15 1617 0

Все повече бизнеси в Европа започват да разбират, че онлайн търговията е не просто спомагателен канал за продажби, а много добра възможност за достигане до огромна маса от клиенти, дори извън териториалния обхват и възможности на компаниите и държавите, в които оперират. Обемите на този бранш нарастват с всяка следваща година, все повече хора са обвързани с него, а самите потребители вече са свикнали да проверяват за всеки продукт първо в електронните магазини на доставчиците или в големите платформи за продажба.

Законодателите не остават безразлични към случващото се и промените в нормативната уредба идват също толкова бързо. През изминалата 2018 година личните данни на потребителите бяха тема номер едно, а през 2019 очевидно отново ще се дава предимство на клиентските права при пазаруване онлайн.

България, като страна член на ЕС, не отстъпва нито в ръст на продажбите в Интернет, нито по това да се опитва да контролира и регулира електронната търговия, извършвана на територията на страната.

Един друг въпрос обаче буди сериозен интерес, дали българският онлайн търговец е готов и дали може да посрещне всички законови промени.

Решихме да попитаме Никола Илчев, който се е заел да “доставя" на всички онлайн търговци качествено знание, чрез основаната от него Академия за електронна търговия eCommerce Academy.

Г-н Илчев, какво се случва с онлайн търговията в страната през последните години?

Онлайн търговията в България има ежегоден ръст и то с двуцифрени проценти и вече много хора насочват традиционните си бизнеси в онлайн пространството. Много млади хора търсят реализация на труда си там, някои като предприемачи, които сами разработват бизнес, а други като развиват умения в сфери като маркетинг, логистика, дизайн, програмиране, комуникации и много, много други. Продажбите чрез Интернет са задължителен елемент за всяка компания, независимо от големината и пазарите, на който оперира, тъй като този тип търговия пести най-важния ресурс на хората - времето. Той също така дава възможност на всички да имат достъп до стоки и услуги, само с натискането на няколко бутона или клика на дисплея на телефона, от канапето вкъщи.

Има ли много качествени търговци онлайн в страната?

Определено има много добри играчи, които се стараят непрекъснато да повишават качеството на стоките си, обслужването си и да подобряват работата с клиенти. Има естествено, като във всеки друг бранш хора, които се опитват да развиват своя бизнес в сенчестия сегмент, но все пак ние сме в 2019 година, където това много бързо се разбира от клиентите и пазарът веднага премахва подобни аномалии. Впечатление прави и стремежът на държавата да се намеси и да регулира процесите в този сегмент

В тази връзка Вие и ръководената от Вас Академия за електронна търговия подготвяте събитие, дайте ни повече информация.

Вероятно имате предвид организираното за 27 февруари, тази година, събитие “Правни и счетоводни аспекти в eCommerce”. То ще направи обзор на промените, въведени в Европа и България, но идеята ни да го направим е доста по-мащабна. Всеки бранш си има ежегодна среща, на която се коментират законови промени в направление счетоводство и право. Онлайн търговията в България е един от малкото браншове, който бележи стремглав ръст и то всяка следваща година и е редно и ние да имаме подобен формат, на който експерти да споделят казуси, проблеми, решения, новости, бъдещи промени и други. Логично е да се направи и дискусия с реалния бизнес, на която да се изнесат техните тревоги, а впоследствие да се търсят решения и за тях. Бизнесът трябва да е непрекъснато информиран какво се случва от законодателна гледна точка, за да може да си върши работата по-добре, а и да е защитен от глоби и конкурентни структури.

Това е хубава инициатива. Среща ли интерес?

О, да. Само за първите два дни от обявяването на събитието 60% от билетите бяха продадени. Хората наистина имат нужда да обсъдят проблемите си и да получат адекватни отговори от експерти. За наша радост си партнираме с организации, които наистина разбират материята в детайли и са готови да я споделят с аудиторията. Желанието ни е да превърнем това събитие в ежегоден форум в началото на всяка година и бизнесът да е все по-подготвен и информиран.

Това събитие е първо подобно по рода си за Вашата Академия?

Това събитие наистина е първо подобно, но желанието ни е да го превърнем в традиционно и да се провежда в началото на всяка година, за да може бизнесът да е винаги информиран за новостите, които се задават и начините за преодоляване на административни пречки. То е изключително полезно и за традиционни бизнеси, които тепърва възнамеряват да влязат в дигиталното пространство и там да продават стоките си.

Интересно ни е какъв процент от бизнеса в България продава онлайн?

Такава статистика точно не може да се даде, но Ви гарантирам, че процентът е сравнително нисък. Много компании тепърва започват да навлизат в онлайн търговията, а има и много, които започват и бързо се предават, защото силно подценяват този тип бизнес. Трябва да е ясно, че продажбите онлайн са специфично нещо и за него се изискват познания, ресурси и търпение.