Монсерат Кабайе: Човек не живее за себе си, а за да помага на другите

Монсерат Марти: Липсва ми културата в европейските училища

Последна промяна на 10 октомври 2016 в 14:54 4500 3

Снимка OFFNews

Монсерат Кабайе с дъщеря си Монсерат Марти.

Тази вечер от 20:00 часа в Зала 1 на НДК ще излезе една от легендите на оперното изкуство - Монсерат Кабайе, която ще бъде придружена от дъщеря си Монсерат Марти, тенора Джорди Галан и Симфоничния оркестър на БНР под диригентската палка на Рикардо Естрада.

Концертът ще бъде разделен на две части - първата ще включва арии, дуети и увертюри от различни опери, а втората ще е посветена на испанската музика.

В мрежата на "Ивентим" все още има останало малко количество билети в ценовия диапазон от 80 лв. до 180 лв.

По повода Монсерат Кабайе, дъщеря ѝ и останалите специални гости в столицата дадоха пресконференция и интервюта за медиите.

На нея оперната прима с много чувство за хумор, самоирония и любезност разказа подробности от живота си и възгледите си за света.

"Най-важното в живота е волята, късметът също е важен, но е без значение, ако нямаш воля. Трябва да приемеш с обич онова, което ти се случва, и да можеш да дариш любов на хората, които ти дават такава, и дори на онези, които не ти. Човек не живее за себе си, а за да помага на другите", коментира тя.

Испанската певица подчерта, че не цени особено високо своите качества, ами се опитва да влага възможно най-много усилия и воля в живота и в работата си, за да не разочарова очакванията на публиката.

"Когато излизам на сцената винаги изпитвам страх, но това е нещото, което те кара да проявиш усилие, за да преодолееш този уплах", заяви тя и допълни, че човек може да изразява себе си само чрез делата и работата си.

За нея е изключително важно да не разочарова не само публиката, но и автора на произведенията, които изпълнява. Това е и основната причина да продължава да се занимава с музика - вярата, че прави нещо хубаво и че не излага композиторите: "През целия си живот съм се опитвала да се служа на авторите, да не ги излъжа, защото те са създали много прекрасни произведения и би било обида за тях, ако ги изложа".



Кабайе е известна със своите участия в благотворителни инициативи и в тази връзка коментира и политиката на ЕС спрямо бежанската криза:

"Мисля, че не се помага достатъчно, много се говори, но малко се прави. Когато има хиляди нуждаещи се, всяка помощ е недостатъчна, но все пак има разлика между това да правиш малко и да не направиш нищо".

За оперната прима най-запомнящият се момент в кариерата ѝ е била възможността да пее в църквата на Божи гроб в Йерусалим. Тя обясни, че е вярваща католичка и това е значело изключително много за нея и затова е пяла, изпълнена с вяра и вълнение. 

Въпреки това обясни, че уважава всички религии по света и е имала концерти в различни храмове, сред които църкви, синагоги и катедрали. Според нея всеки истински вярващ - независимо в какво - вярва в нещо хубаво.

Дъщеря ѝ, Монсерат Марти, коментира пред OFFNews, че е била в София за пръв път преди три години за концерт заедно с майка си. Тя допълни, че винаги е било много лесно и приятно да се работи с Кабайе, тъй като тя е земен и добър човек, а семейството им е сплотено.

"Изглежда това е проблем за всички, които ме питат постоянно този въпрос, но аз лично никога не съм си го задавала. Имам собствена кариера, но се радвам да пея с майка си, тъй като когато тя вече не е сред нас, няма да имам възможността да го правя. Затова гледам възможно най-често да пея заедно с нея", каза Марти.

Даже на 9 октомври (бел.авт. - денят, в който бе направено интервюто) се навършиха точно 23 години откакто на същата дата през 1993 г. тя е излязла да пее на една сцена с майка си в „Роял фестивал хол“ в Лондон, където изпълнили заедно две арии и два дуета.

Тя разказа, че като малка е искала да бъде балерина и е започнала да учи балет, а малко след това и пеене, за да може да участва и в мюзикъли, където трябва да можеш и да пееш, и да танцуваш. Друга причина е била, че кариерата на танцьорите е кратка и е искала да може да работи и друго след края на кариерата си. Счупване на крака, когато е била на 17 г., обаче слага край на балета за нея и тя се отдава изцяло на музиката.

За нея положението в операта доста се е променило в последните години и изкуството е станало по-достъпно за хората със слаби финансови възможности. Това е така, защото в Испания се организират специални представления за млади и възрастни, които нямат големи доходи, а пък в кината се излъчват на живо концерти от „Ковънт гардън“ и „Метрополитан“, което прави операта доста по-евтино и достъпно удоволствие.

Тя се съгласи с мнението на Тери Гилиъм, изразено по време на гостуването му в София, че на опера не е задължително да се ходи с официално облекло, а всеки трябва да се чувства добре дошъл, независимо как изглежда:

"На опера или на театър трябва да се ходи, за да се забавляваме и да чувстваме, а не за да показваме колко добре изглеждаме и да се придържаме към строги правила. Разбира се, не може да идеш гол, но като цяло не трябва да ни засяга какво носим".


Според нея не само семейството трябва да играе роля във възпитанието на децата в обич към културата, ами и училищата, които е редно да засягат повече културни дейности и предмети: "Липсва ми културата в образованието, което съществува в момента в Испания и Европа".

Монсерат Марти също е вярваща католичка, но "не ходя често на църква, защото имам свой си начин на вяра".

"Хората навсякъде по света губят вярата си, но мисля, че е важно все пак да вярваш в нещо, не говоря за католицизма, а за нещо, което да ти дава сила, да те направи по-добра и способна личност. Трябва да вярваме и в човешките същества, да си помагаме, не да вярваме в пари и власт", коментира изпълнителката.

Световноизвестната оперна певица Монсерат Кабайе е родена на 12 април 1933 г. в Барселона. Кабайе започва да изучава оперно пеене в родния си град, а през 1954 г. получава първата си награда - златен медал, две години по-късно е ангажирана от операта в Базел. За кратко време тя прави впечатляващ репертоар с роли в "Тоска", "Аида", "Арабела" и "Саломе".

Звездният ѝ миг настъпва на 20 април 1965 г., когато се превъплъщава в образа на Лукреция Борджия на сцената на "Карнеги Хол", Ню Йорк. Веднага я канят от "Метрополитен опера", където пее във "Фауст" на Гуно. Световната ѝ слава нараства и след изпълнението на хита "Барселона" с Фреди Меркюри.