Неясното изказване на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова за новата система, с която се въвеждат тол-такси за магистралите преди дни предизвика вълна от коментари и въпроси. Ясно е, че пътищата струват пари, както и че трябва да ги плаща този, който ги ползва, но коя все пак е най-справедливата система за пътни такси при нашите условия? Горивата в момента са натоварени максимално с акцизи и такси за бюджета, винетките вкарват още пари допълнително в същия бюджет, а първокласните ни пътища не приличат на немските или хърватските аутобани.
В момента екип на Световна банка прави цялостен анализ на трафика и бизнес модела, на базата на който ще се прецени какъв вид електронна система да бъде въведена през следващите години. Проучването трябва да приключи до края на тази година, а първите промени - за тежкотоварните автомобили, ще са факт най-рано през 2018 г.
Потърсихме за коментар министър Павлова, за да разберем какви ще са необходимите инвестиции за въвеждането на новата тол-система, как ще бъде финансирана инвестицията и дали и за това няма да има публично-частно партньорство, както и да направи простата аритметика -няма ли да плащаме двойно като данъкоплатци, за да ползваме аутобаните.
Коя тол система ще бъде реализирана в България? Какви са възможностите и не е ли най-справедлив немският вариант - пътната такса да се включи в цената на горивото и да се използва по предназначение?
В Австрия още през 1996 г. парламентът е приел Закон за финансиране на федералните пътища на Австрия, съгласно който се разширява тол-системата, за да обхване изградената мрежа от автомагистрали/скоростни пътища.
Австрийските тол-такси касаят превозните средства с тегло над 3,5 тона. Германия налага тол-такси на шофьорите, които използват автомагистралите и скоростните пътища с превозни средства, чието тегло превишава 12 тона. В Беларус, Франция и други държави тол-такси заплащат всички видове моторни превозни средства. Могат да се изведат и много други примери, разбира се.
Както се вижда, има различни системи и като финансов модел, и като бизнес модел, като всеки от тях има своите плюсове и минуси и е важно България да избере най-добрия при условията в страната ни.
Именно затова привлякохме международната експертиза на Световна банка, която да направи цялостен анализ и да ни даде ясната картина за силните и слаби страни на всяка система, кое в условията на България е най-доброто, кои пътища да бъдат обхванати, в какъв период от време, кои потребители какви такси и дали да заплащат, как това да стане.
Вземането на такива важни, както за страната, така и за хората, решения трябва да се базират на сериозни анализи, а не да се спекулира с това. И ние вървим в правилната посока, като първо ще видим какви са вариантите, ще ги подложим на прозрачно обсъждане и едва тогава ще вземем решение, кой модел да бъде приложен в България. До тогава всичко, което би се анонсирало като решение би било несериозно.
Колко ще струва системата, как ще се финансира и защо е необходима?
Все още е рано да се каже колко точно би струвало изграждането и въвеждането. Прогнозната стойност ще бъде определена, когато изготвим техническото задание за реализиране на системата, а това ще стане през 2016 г., когато ще бъде избран моделът на базата на анализа, за който споменах.
Мога да подчертая само, че все пак има и друга добра страна на това, че до момента България не е въвела тол- системата, а именно - че високите технологии се развиват с бързи темпове и сега ние имаме възможността директно да се фокусираме върху сателитно привързване, а не чрез „микровълнов“ модел, с рамка на пътя, както е при голяма част от държавите, които сега преминават в GPRS и съответно оперативно да се съвместят една с друга, каквото е изискването на Европейския съюз.
Финансирането може да бъде посредством националния бюджет, европейските структурни фондове, както и чрез публично - частно партньорство.
Инвестициите, направени за изграждането и въвеждането на електронни системи за таксуване на автомобилите, пътуващи по магистралите, могат да се върнат за около една година. Мога да дам пример в Чехия, където купуването и въвеждането в експлоатация на тази система е струвало 112 млн. евро, като вложените пари са възстановени само за 7 месеца. Но все пак ние трябва да сме сигурни и отново ще отбележа, че за нас е важно проучването и анализа, който ще бъде направен от Световна банка, съвместно с национални и международни експерти, за да видим каква ще бъде себестойността на продукта, включително и евентуални рискове при връщането на инвестициите, ако трафикът се окаже недостатъчен.
Защо е необходима - първо защото това е по-справедлив метод за таксуване на принципа "който повече ползва или руши - заплаща повече". Освен това коректно разработена и въведена в експлоатация електронна система гарантира на държавата, че няма да има пропуски при таксуването. Ефективността на системата се повишава рязко при обединяване на данните за трафика с тези на пътната полиция. Така може да се проследяват автомобилите не само за плащане на такси, но и за нарушения на правилата за движение по пътищата. Електронното базиране на системите позволява лесно проследяване и оценка на нивото на функционалност на „толлинга“. Практиката показва, че използването на електронни системи повишава събираемостта на пътните такси. Данните сочат, че в Австрия ефективността й в това отношение достига 99,78%, а в Чехия – 99,17 на сто.
Очакваното повишение на приходите ще покрива до голяма степен разходите по строителството, експлоатацията и поддържането на пътищата.
Новата тол-система за всички пътища ще подобри ли състоянието им? Къде отиват парите от винетките в момента?
Целта е да обхванем тежкотоварния транзитен трафик, преминаващ през територията ни и представляващ проблем за второкласните, третокласни и четвъртокласни пътища. Важното е да изведем този трафик от малките пътища към магистралите и първокласните пътни участъци. По този начин драстично ще се намали компрометирането на малките пътища и разходите за тяхната поддръжка ще са по-малки, а от друга страна ще концентрираме тежкотоварните автомобили да се движат по магистрали, като заплащат за изминато разстояние. С тези приходи, разбира се, ще се поддържа и пътната ни мрежа. Така ефектът ще бъде двоен - по-малко „рушене“ на малките пътища от ТИР-ове и повече приходи от такса за изминато разстояние по магистралната ни и основната пътна мрежа.
Има ли въведена тол-система в света за вътрешноселищните пътища - за тези, които не са магистрали или ние ще направим първи това въведение?
Експертите на Световна банка имат за задача да направят анализ и на това, така че и аз самата очаквам да видя какви въведени системи има и дали те включват и вътрешноселищни пътища.
В много държави в света тол-системата се въвежда от частните инвеститори, построили магистралите. При нас средствата за първокласните пътища са от нашите данъци и европейските фондове. Няма ли да е несправедливо решение за данъкоплатеца да плаща двойно?
Държа да отбележа, че публично-частно партньорство като вариант за финансиране и внедряване на системата ще има само за пътища, които самият инвеститор ще изгради и в последствие поддържа и събира таксата за ползване. Например определен инвеститор изгражда 100 км пътен участък, чрез събирането на тол-такса за тези 100 километра от приходите за ползване на тази отсечка се калкулира стойността на строителството на тази магистрала. За пътната ни инфраструктура, изградена с европейски средства, финансирането на такава система следва да бъде с национален бюджет или европейски фондове, при което държавата ще бъде, разбира се, и основен оператор на системата, като приходите ще отиват в националния бюджет или целево създаден национален фонд за изграждане и поддържане на пътища от тези такси. При всички положения категорично данъкоплатците няма да заплащат двойно.
Не е ли по-добър вариант въвеждането на електронни винетки?
Да, за леките автомобили. Те няма да плащат такса за използване на магистралите в България. Така наречената тол-система ще се отнася само за тежките автомобили с тегло над 3,5 тона.
В Гърция тол-таксите са само за магистралите, а допълнителна такса за пътуване на автомобил по националната им пътна мрежа не се заплаща. Освен това при всяка магистрала задължително има успореден първокласен път, който е безплатен. При нас тези условия не са изпълнени за момента. Какво предвиждате?
Алтернативни маршрути, които не се заплащат следва да има и ние обмисляме как това да се реализира по-ефективно, за да не засягаме леките автомобили в голяма степен.
Ще има ли промяна при пътния данък след въвеждането на тол-системата или промяна на акциза на горивата?
Данък МПС се определя съгласно Закона за местните данъци и такси и касае превозните средства, регистрирани за движение. В закона е уточнено, че общинският съвет определя размера на данъка. Винетна такса се заплаща за ползване на републиканските пътища за определен срок.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
13.03 2015 в 13:38
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.03 2015 в 13:08
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.02 2015 в 21:27
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.02 2015 в 21:15
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.02 2015 в 21:12
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.02 2015 в 19:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.02 2015 в 19:13
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.02 2015 в 13:58
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
21.02 2015 в 12:38
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
21.02 2015 в 11:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара