Димитър Илиев: АПИ е заложник на фирми, нужна е реформа

"Не мога да си представя, че държавата може до такава степен да абдикира от отговорностите си", добавя той

Йорданка Веселинова 27 септември 2022 в 07:00 3945 1

Архив

Снимка БГНЕС/Благой Кирилов

Димитър Илиев, съветник на бившия премиер Петков по пътна безопасност и осемкратен рали шампион на България

Димитър Илиев е осемкратен шампион в българския рали шампионат и един от тримата българи, печелили най-престижното автомобилно състезание в страната – Рали България. 

Илиев е роден на 2 август 1975 година в София. Той е син на известния автомобилист Владимир Илиев. Димитър Илиев има магистърска степен по автомобилен и мотоциклетен спорт в НСА „Васил Левски“ – София, като придобива научна степен "доктор" и научна степен "доцент" в същата област. Дълги години работи като преподавател в спортната академия. 

Повече от 14 години работи в сферата на безопасността на движението. Основател на Академия за безопасно шофиране, в която всяка година курсисти преминават теоретично и практично обучение за повишаване на тяхната квалификация и умения. Заемал е редица обществени позиции и инициативи за повишаване на информираността на хората по проблемите на пътната безопасност и превенция на инцидентите на пътя.

На парламентарните избори през 2021 г. той оглави листата на "Продължаваме промяната" в Кърджали и бе четвърти в Перник. През април тази година той бе назначен за заместник-председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

- Г-н Илиев, миналата година, когато анонсирахте влизането си в политиката, сравнихте държавата с автомобил, който вместо да вози безопасно, се управлява от шофьори, "които летят по нанадолнището без да знаят как се държи волана". Каква е държавата днес, почти година по-късно?

- Аз направих това сравнение, защото, когато ме вози някой състезател, който не управлява добре автомобила, за мен е много лесно да открия грешките, които прави. Дадох си тогава сметка, че ако това се случва с държавата, то резултатите ще бъдат катастрофални и всички ние сме свидетели на това. Аз се съмнявам да има български гражданин, който да е доволен от реалността в държавата, която имаме след 12 години управление на ГЕРБ - къде живеем, по какви пътища шофираме, каква ни е администрацията, съдебната система, изобщо цялостно си личи, че много неща са сбъркани. За мен е много важно хората, които управляват държавата и държат кормилото, да бъдат компетентни специалисти, адекватни за новите предизвикателства. Виждате, че светът се променя и ние трябва да вървим с тази промяна напред.

Цялостно, за да настъпи качествена промяна, ще отнеме доста време и трябва да бъдем реалисти, че промяна ще има, след като вложим много работа и много усилия.

- През април станахте зам.-председател на ДА "Безопасност на движението", но през юли се отказахте от поста. Тогава обяснихте решението си с голямата съпротива от страна на институциите. Как си обяснявате тази съпротива?

- За мен това, което беше най-разочароващо, е това, че за тези месеци, в които наистина с огромен ентусиазъм се раздавах, за да направим малки неща като да поизправим знаците, да измием мантинелите, да изрежем храстите покрай пътищата, реално не можаха да се случат заради саботажа на ръководството на АПИ, инсталирано от МРРБ, управлявано от ИТН. Това беше едно губене на време в празни срещи, на които се обясняваше как не може да се свърши работата, а не да се търсят варианти. Това доста ме разочарова и си признавам, че реших да напусна, защото иначе щях да свикна с тези изказвания, започнах да се притеснявам, че ще стана същия и ще се примиря. И предпочетох да се съхраня.

Съпротивата идваше от по-долните нива, от хората в администрацията, които са там още от времето на ГЕРБ. Там е разковничето. Те изпитват страх, че може да сбъркат, а ако сбъркат - ще бъдат уволнени или изгонени. Ако не вършиш кой знае колко и не правиш резки движения, тогава всичко си върви по старому и няма виновни. А пък аз бих казал, че само, който не работи, не допуска грешки. В същото време попаднах и на много съвестни хора, истински професионалисти, но на тях не им се дават позиции, които да им позволят да проявяват инициатива и да взимат решения.

- От години се говори за лошото качество на пътищата - от неправилна маркировка, до занемарените знаци и мантинели. Около проблемите с регионалното министерство в предния кабинет така и не започна работа за подобряването му.  Както Вие казахте има и съпротива. Какво е необходимо да се направи за да се подобрят пътищата?

- Агенция "Пътна инфраструктура" трябва да се преструктурира, тъй като в момента е изпаднала в състояние, в което нищо не може да свърши. Агенцията е заложник на фирми, които извършват цялата поддръжка и дори за елементарно ремонтче от типа на измиване на мантинелите, управителите в АПИ вдигаха рамене и казваха: "Нямаме капацитет. Нямаме ресурс." Не мога да си представя, че държавата до такава степен е абдикирала от отговорностите си. Дали е умишлено или е от некомпетентност - не знам, но е факт, че това е наследството от 12 годишното управление на ГЕРБ.

За мен е много важно, този, който плаща, да има право да изисква и да осъществява контрол, но реално не останах с впечатление, че това се случва. Сериозно трябва да се помисли как да бъде оптимизирана работата на АПИ, за да може да действа ефективно. Процесът ще е дълъг и бавен. Ако някой си мисли, че с едно движение могат да се оправят пътищата - това е абсурд. Поне оттук-нататък каквото се прави – да е качествено. Много важен фактор е и поддръжката, защото стават нелепи инциденти заради това, че знакът е скрит зад дърветата и не се вижда, или че липсва маркировка и с месеци никой не може да я оправи.

- Преди парламентарните избори през ноември 2021 г. един от приоритетите на ПП бе преминаването на АПИ към Министерството на транспорта. Една такава реформа решение ли е?

- Най-вероятно ще е позитивно. Пътищата трябва да бъдат към Министерството на транспорта, защото те отговарят за транспортните политики. Не виждам защо отговорността трябва да се размива и да се прехвърля от една институция на друга и всеки да вдига рамене и да казва "това не е в нашият ресор", "това не зависи от нас". Реформата там е абсолютно наложителна, ако искаме пътищата да бъдат безопасни.

- След катастрофата през юли, когато две млади жени загинаха на централен столичен булевард, правителството засили контрола на пътя. Въпреки това инцидентите не намаляват. Каква според Вас е работещата политика за подобряването на пътната безопасност? Къде е пробойната?

- Пробойната не е на едно място. Има три основни фактора - човек, път, автомобил. Докато бях в агенцията (ДА "Безопасност на движението" - б.а.) открих прекрасни документи, разписани стратегии, планове, проекти и т.н., които обаче за съжаление си стоят на хартия заради саботажа към промяната - по-голямата част от тях не е била въведена в действие и не са направени никаква стъпки в тази посока.

Политическата криза, в която се намираме вече толкова време, допълнително задълбочава проблема. Колкото по-бързо България излезе от това състояние, толкова по-бързо ще започнат подобренията в сектора. Докато политиците се карат, хората не спират да шофират, пътищата се рушат и това има пагубен ефект.

- Тази година не сте в листите на ПП, а преди няколко месеца се отказахте от поста, на който бяхте назначен от Кирил Петков. Продължавате ли да подкрепяте "Продължаваме промяната"?

Да, твърдо стоя зад екипа на „Продължаваме промяната“. Това са хора, с които споделям обща ценностна система и имаме сходни виждания относно политиката и бъдещето на България. Аз не съм доволен от това, което се случва в държавата след 30 години незавършил преход и като човек, който не се примирява, вярвам, че можем и трябва да направим много повече. България може да бъде едно по-добро място за живеене.

- Виждате ли се отново в Агенцията или пък начело на АПИ?

Едва ли. Това, което преживях за тези няколко месеца - да оглавявам Агенцията и в същото време да не мога да дам принос, а само да броя жертвите и ранените - това беше един от най-тежките периоди в живота ми. В същото време безопасността на движението ще продължи да бъде моя кауза чрез дейностите, кампаниите, обучението, които съм извършвал и досега.

- Последен въпрос, ако миналата година държавата беше зле управляван автомобил, то каква се надявате тя да бъде след парламентарните избори тази неделя?

- Държавата е зле управляван автомобил в продължение на 30 години. През 2022 година беше поставено началото на промяната, от която толкова много имаме нужда. За съжаление обаче, правителството беше свалено с помощта на "Троянския кон" в коалицията. А за 7 месеца не може да се стори много. Това е достатъчно време, за да се направи основен ремонт вкъщи, но не и основен ремонт на държавата, особено при наследството, завещано от ГЕРБ. Аз съм оптимист и винаги се надявам, че нещата ще тръгнат в по-добрата посока. Смятам, че това са исторически важни избори за България. Вярвам, че на хората им омръзна от старите политики и е време да поемем по съвсем нов път.

Платена публикация. Парламентарни избори 2022 г. Купуването и продаването на гласове е престъпление.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите