"Темата за повтарянето на начални класове ме насочи отново да Ви потърся. Имам син - завършил образование от 3 клас до бакалавър в Германия и дъщеря - тук. Мога да Ви предложа както преки впечатления, така и обобщения. Лесно можете да се уверите, че двете страни имат различни подходи. ... Мога да ви предоставя свидетелство на единия ми дядо за повтаряне на 1 клас. Подписано от класен и от директор - негови чичовци!"
Това пише до OFFNews професорът по философия в Софийския университет Стилиян Йотов, провокиран от дискусията в парламентарната комисия по образование по законопроект на партия "Възраждане" и последвалата реакция на училищни директори. В проекта хората на Костадин Костадинов предлагат въвеждането на оценки още от втори клас вместо от сегашния десети, а класът да се повтаря при слаб успех още от 3-ти, а не от 5-ти.
Макар комисията да отхвърли законопроекта, любопитни към историята и сравнението на двете системи, поканихме проф. Йотов за интервю.
Дядо Ви е бил оставен да поставя първи клас от собствения си чичо. Моля Ви, разкажете тази история, проф. Йотов. Какъв му е бил той в училището – учител, директор?
Главен учител. Ето подписа на Илия Минков. Вижте, той е кръстен на него, на чичо си - още по-смразяващо - и си го изплющява, и толкова.
Защо?
Това удостоверение аз съм го открил след смъртта на дядо ми, но те са от грамотно семейство.
Снимка: Личен архив
Бащата на моя прадядо е бил грамотен и неговият баща е бил грамотен. Съхранен е в едно църковно настоятелство подписът на пра-, прадядо ми със странното изписване на „Йотов“ с латинско „и“. От неговите пет деца всички са били грамотни. Прадядо ми може би е бил най-слабо ограмотеният, но е бил писар на Васил Радославов (министър-председател на България в периода 1913- 1918 г.), преди Радославов да тръгне да прави политическа кариера. Доста красиво е пишел. Неговият следващ брат Илия придобива учителска правоспособност в Казанлък, където се и оженва и съпругата му е учителка. Третият брат, най-малкият, е завършил Габровската гимназия и след това - школа за запасни офицери. Записал се е в университет.
Тази злокобна 1912 година, през която е издадено свидетелството, е и доста страшна за моя род, защото най-малкият брат се връща да участва във войната и е възможно на 25 декември да се е самоубил на Чаталджанските позиции.
Има и две момичета. От едната баба са едни момчета, двама от които са фотографи на селото, а третият, Илия Стойков, е следващото поколение учител, чийто подпис е на свидетелството на баща ми.
Той завършва със седмúца, нали? Успехът на отличника е повишен с една единица заради раждането на престолонаследника Симеон.
Така.
Снимка: Личен архив
Дядо ми беше известен с това, че преподаваше вкъщи на деца, които не искаха да ходят на училища. И той имаше проблем с това, но казваше: „Абе те като са при Илия Йотов, той на четмо, на писмо и на някаква работа ще ги научи“. И аз съм бил свидетел как дори по време на училищни ваканции разни деца ходеха и дядо ми им помагаше. Те обичаха да ходят при него.
В този смисъл, дядо беше доста грамотен.
Двете тетрадки, изписани с рецептите от Евксиноградския дворец, където е готвил, съдържат уникални рецепти. И ако видите с каква грамотност е писал – направо убийствено.
Повтарялият първи клас?
Повтарялият първи клас. Съвсем сериозно. Просто тогава не е много ясно какво точно се е случило. Виждате, това е и предвоенно време.
Тогава е бил на 7 години. 1904 година е роден. Седмо дете. Не е най-малкият син, но примерно за най-големия брат е трудно да кажа колко беше грамотен, но той е герой на няколко тома от "банката" на Николай Орешаров. А най-малкият брат – морско училище. Дядо Тодор. Това дава повод следващото поколение – баща ми, чичо ми – страшно много от моето семейство са офицери във Варна, книги за флота, баща ми е написал няколко. На доста висока почит е било образованието.
Това свидетелство позволява да видим, първо, думичката „отделение“. От първи до четвърти клас, виждате на дядо ми свидетелството – „първо отделение“, на баща ми – „трето отделение“, а на брата на баща ми пък свидетелството е за четвърти клас. То включва не само клауза, че преминава в следващото отделение, но и в следващата степен на образование. Първите четири са отделения, след това започваш от първи клас наново.
Преди 9 септември ние имаме образователна система, в която завършваш един цикъл до четвърти клас, след това има прогимназиален и последните са гимназиални, преди баща ми да отиде в морско училище.
Същата година баща ми е наказан с намаляване на поведението. Отказал е да посрещне нацистките войници. След като са му отказали да го приемат в РМС, защото тогава Сталин и Рибентроп са приятели.
Доста самостоятелни хора са били и виждате оценките. Те са изключително реални. Виждате на брата на баща ми какви са оценките в четвърти клас – „добър“, „добър“ и „мн. Добър“, но преобладаващо „добър“.
А сега: две, три двойки на матура по математика във Варненската математическа гимназия. Какво означава това?
Връщате ме към днешната ситуация в образованието и повода за нашето интервю: въвеждането на оценки още от втори, трети клас и по-ранното повтаряне на класа - от трети клас, а не от пети – биха ли ни помогнали да повишим грамотността? До какво биха довели подобни промени?
Първо, смятам, че това предложение на „Възраждане“ - за въвеждане на оценки във втори и трети клас - е лишено от предварителна социология. Зад всичко това стои тяхното желание по някакъв начин да бъдат допълнително принудени, дискриминирани ромските деца, които не ходят на училище.
Вероятно това стои и зад другото им предложение, за повтаряне на класа от по-рано.
Да, да, това е. Идеята е по някакъв начин да бъдат насилствено ограмотени, защото е тягостно. Може би в края на социализма степента на грамотност на цялото българско население е била висока. Днес обаче вече имаме неграмотни деца на неграмотни родители.
Около 2,4% от учениците в Германия повтарят. Но ние имаме ли представа в България колко ученици повтарят? Намирал съм информация за Пловдивска област – 1,7%, като най-ниско е 0,7% в Смолян. Значи може да се очаква, че най-добрите деца са в Смолян, а пък най-лошите – в Пловдив. Или някъде се пишат оценките, или се пускат децата.
Ако действително в една развита страна, в която ограмотяването не е да не е на почит, каквато е Германия, имаш два, два и няколко процента, вероятно това е процент, с който трябва да приемем да живеем. Но ние не знаем какъв е у нас. Ако е 1,7% за страната, би трябвало изобщо да не се притесняваме.
Оттук обаче започва по-сериозният проблем. В Германия има немалко деца, които повтарят по свое собствено желание с идеята да могат да изкарат малко по-добър резултат, от който зависи бъдещото им развитие. Няма да изключа и в България да е открита тази възможност, но отново не можем да посочим проценти, не можем да видим тенденции, не можем да видим дори политики.
Продължава на стр. 2
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)