Срив по български в теста след IV клас

Последна промяна на 04 юни 2013 в 11:11 2380 4

Анелия Клисарова, министър на образованието Снимка: OFFNews
Анелия Клисарова, министър на образованието Снимка: OFFNews

Сериозен спад в знанията по български език и литература на четвъртокласниците показват резултатите от тестовете от националното външно оценяване, представяни в момента на пресконференция в Министерството на образованието и науката.

През 2013 г. покрилите 80% от стандарта са едва 67.05%. Толкова нисък резултат не е имало нито една година досега от въвеждането на външното оценяване за четвъртокласниците. На практика това означава, че близо 33% от четвъртокласниците не са усвоили дори минимума от знания по предмета.

През 2012 г. процентът на покрилите 80% от държавния стандарт по предмета е бил 72.65, през 2011 - 70.5, през 2010 - 71.05, през 2009 - 74.7, през 2008 - 80.5 и през 2007 г. - 81.01.

Вижте ТУК самия тест.

Общите резултати (от тестовете по четирите изпитни предмета за четвъртокласниците) сочат, че 26% от учениците не покриват минимума от знания.

Просветният министър Анелия Клисарова коментира резултатите с думите: „Дори само един ученик да остане неграмотен е проблем, а какво остава за 26%. Трябва да се работи с тези деца и да им се даде ”втори шанс”, за да покрият този тест – това е индивидуалната работа с проблемните ученици.”

Все пак официалната позиция на министерството на образованието е, че причината за слабите резултати е смяната на формата на тестовете. От тази година в тях бяха включени и въпроси, предполагащи отворен отговор.

"Искам да припомня, че променихме формата на тестовете по всички предмети. Сложихме по всички предмети отворени въпроси. До миналата в теста имаше само въпроси с предварително зададени варианти за отговор", обясни Евгения Костадинова, директор на "Образователни програми и образователно съдържание" в МОН.

Тя поясни, че новият формат е съобразен с тестовете, които се дават при международното изследване PIRLS, на който българските постижения не са повод за гордост.

Резултатите по български са най-ниски и спрямо останалите предмети, по които имаше тестове от външното оценяване, сочи анализът на МОН. При два от 4-те изпитни предмета, въпреки добавените отворени въпроси, обаче има по-добри резултати от миналата година. Такива например са "Човекът и природата" и "Човекът и обществото".

81.25% са покрили стандарта през 2013 г. по "Човекът и природата", 80.2% - през 2012-а. При "Човекът и обществото" процентът през 2013 г. е 74.2, а през 2012 - 72.7.

Резултатите по математика са 69.8% успеваемост през 2013 г. и 70.9% - през 2012 г.

Най-високите резултати (среден успех, обобщени резултати по 4-те предмета) са постигнати в областите Смолян (82.2%), София-град (78.3%) и Благоевград (77.9%). Най-слаби са резултатите в Силистра (66.15%), Добрич (67.8%) и Сливен (68.55%).

Училището с най-високи резултати в страната по всички изпитни предмети е варненско. То е основното "П.Р. Славейков". В Топ 10 са училища от Варна (2), Ямбол (2), София (2), Добрич, Стара Загора, Бургас, Разград - по едно. Двете софийски училища са еврейското - 134-о "Димчо Дебелянов" и частното "Дорис Тенеди".

Най-ниските резултати са в софийското 113-о "Сава Филаретов". В училището, чийто слоган е "Не сме единствени, но сме от най-добрите" средният брой точки на учениците от теста е 6.77. Сред 10-те училища с най-нисък резултат от Велинград, Пловдив, София, Каменар (Варна), Садово (Пловдив), Голеш (Силистра), Асеновград, с. Левка (Хасково).

"Неправилно обучението се ориентира към решаване на тестове в определен формат. Децата очакват на конкретното място да се появи същия вид задача и ако това не е така, е настанала някаква драма. Като общество трябва да се обединим около това, че е важно учениците наистина да са придобили умения, а не да реагират адекватно на един тип задачи. Публикуването на много примерни тестове се оказа нож с две острието", коментира Костадинова.

Друг проблем и тази година е работата с текст. При диктовката само 2.95% са покрили 80% от стандарта за правопис на съществителните собствени имена, 16% - за условен правопис. 60.25% са покрили 80% стандарта за правописа на звучните съгласни пред беззвучни съгласни в края на думата. Най-лесен за децата е правописът на буква "я" след съгласни. Там 86.66% са се справили.

По математика геометрията продължава да е трудна за четвъртокласниците, констатира още експертът.

Отново в МОН констатират, че в училище децата са учени по-скоро да възпроизвеждат, а не да мислят.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

14.05 2014 в 18:18

НЕКОРЕКТНИ ВЪПРОСИ имаше и в теста по Човекът и природата - 9-ти и 19-ти и подвеждащ в теста по Човекът и общество - 18-ти. Докога с неадекватно подготвени тестове! Това е всяка година! Може ли толкова недогледан и противоречащ на научната достоверност тест да се пуска на национално ниво. Всяка година досега се пускат погрешно зададени въпроси! Нито веднъж не си признаха вината от МОН! И моля престанете да обвинявате учителите - и те горките се мъчат да работят по вашите недодялани програми учебници, някои от които с нелепо съдържание. Извинявайте, но къде в учебната програма е залегнало четене с разбиране, че да ги тествате след това. Това е западен тип изпит, но техните програми са съвсем различни.

04.06 2013 в 20:15

Г-жо Маркарян,
Бихте ли дали пример, онагледяващ долуописания стандарт!
"60.25% са покрили 80% стандарта за правописа на звучните съгласни пред беззвучни съгласни в края на думата."
За пример от "геометрията на математиката" не питам.
Има правила за пунктуация, за употреба на чуждици, за словообразуване и др. Тези "дреболии" би следвало да са известни на всеки, посегнал да се занимава с журналистика. Ама явно, не би!
Вашата езикова култура е ярко потвърждение на тазгодишните резултати от теста за 4-ти клас! Честито!
П.П. Училищата нямат слогани! Или поне, не още, ама както сме я подкарали, защо не?

04.06 2013 в 13:11

Все пак сме в България, няма как да решат въпроса адекватно. Мажат, Лъжат.... както каза министъра - няма алогизъм в задачата. Абсурдно, но факт!

04.06 2013 в 11:32

Какво правим, последно, с грубата грешка на задача № 3 от теста по БЕЛ?
Мажем?
Лъжем?
Изнасяме други факти пред обществеността?
Решаваме адекватно въпроса?

Оградете само един отговор. Дано е верният. Желаем ви успех!