Кметове на ГЕРБ и БСП дадени на прокурор

Последна промяна на 31 май 2013 в 14:12 5621 0

Тодор Бозуков (вляво) и Иван Антонов
Тодор Бозуков (вляво) и Иван Антонов

Двама кметове на ГЕРБ и един бивш - от БСП - са дадени на прокурор от Сметната палата заради данни за престъпления, установени при одити.

Решението на председателя на Сметната палата проф. Валери Димитров е от 28 май 2013 г.

В Чепеларе одиторите са проверявали администрирането на такса битови отпадъци и обществените поръчки, а в Раковски - финансовото управление на общината. Проверяваният период и в двете общини е 1 януари 2011 - 30 септември 2012 г.

Този период засяга управлението на настоящия кмет на Чепеларе (където е и част от курорта Пампорово) Тодор Бозуков, бившият Георги Попов (БСП), управлявалият за месец и половина общината Георги Пепеланов.

Проверяваният кмет на Раковски е Иван Антонов.

Частта от докладите, изпратена на прокуратурата, не е публикувана. Официално тя ще остане тайна до приключване на наказателното производство. Докладите са изпратени и до Агенцията за обществени поръчки и Агенцията за държавна финансова инспекция заради нарушения при обществените поръчки.

Такса смет

Настоящият и бившите кметове на Чепеларе са дадени на прокурор заради отклоняване на пари такса смет, които са били длъжни да изразходват целево.

По информация на OFFNews, в мандата на Бозуков (управляващ от ноември 2011 г.) са били отклонени към 2700 лева, за три години при предшественика му Попов обаче сумата надхвърля милион и половина лева.

Според Сметната палата вътрешните правила за администриране на таксата са такива, че тя не може да бъде администрирана в цялост, нито да бъде определена. Не са били регламентирани частите на план-сметката за дейностите, свързани със сметосъбирането, нито отговорни за това лица. Не е имало разчет за прогнозните приходи, определеният й размер не е бил изчислен на база прогноза за приходите и разходите. Със заповеди е било разпоредено предоставянето на услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, без да са били определени самите райони, в които тя се предоставя.

Събирана е такса от населени места в общината, на които въпросната услуга поддържане на чистота не е била предоставяна. През 2011 г. има 8 такива населени места: с. Забърдо, с. Малево, с. Студенец, с. Богутево, с. Дряновец, с. Острица, с. Лилеково и с. Зорница. През първите 9 месеца на 2012 г. така са плащали 9 села: Забърдо, с. Орехово, с. Малево, с. Студенец, с. Богутево, с. Дряновец, с. Острица, с. Лилеково и с. Зорница. 

Не е имало контрол, който да осигури изразходване по предназначение на парите от таксата. Одиторите са констатирали, че към 31 декември 2011 г. са били събрани и похарчени нецелево 703 694 лева.

Пред OFFNews кметът на Чепеларе Тодор Бозуков обясни, че в голяма степен проблемите са били наследени от предшественика му Георги Попов, когато е имало огромно отклоняване на средства и въпреки това не е имало нито един одит на Сметната палата. Сега той и администрацията му били принудени да работят при постоянно запорирани сметки, което блокирало работата по обслужване на гражданите и бизнеса.

"През 2007-2011 г. в общината въобще не е правен одит нито от Сметната палата, нито от АДФИ. Откакто аз съм кмет, има 3 одита на Сметната палата и два на АДФИ. Бил съм кмет два мандата, от 1999 до 2007 г., след това кмет беше Попов. Когато отново станах кмет на общината след Попов, я заварих в ужасно финансово състояние. През 2011 г. тя беше сред първите 10 в страната по просрочени задължения. При 6 млн. лева бюджет имаше над 3.3 милиона лева просрочени задължения и договори без финансово обезпечение в размер на 3.6 милиона лева. Много сериозни суми са били отклонявани през 2008-2010 г., но одитът на Сметната палата не обхваща този период. От февруари 2012 г. постоянно сме със запорирани сметки - не е нормално да ни третират като частна фирма, нашите функции са други, да обслужваме гражданите и бизнеса. Чудя се как да оцеляваме, да плащам заплати. Затова и казах на одиторите: "Поне веднъж да бяхте дошли при предишния кмет, нямаше да е такова финансовото състояние". Срещу него съм подавал няколко сигнала в прокуратурата, всички потънаха", разказа кметът Бозуков.

Обществени поръчки

Бозуков е глобен с общо 9000 лева заради три обществени поръчки, проведени по негово време.

Основното нарушение е, че те са проведени, без да е имало обявление по Закона за обществените поръчки. Това е допустимо, само ако е необходимо спешно да се предприемат действия при извънредни събития с цел преодоляването им, когато няма никаква възможност за провеждане на каквато и да е процедура.

В конкретните случаи обаче между констатирането например на пропадането на път или подпорна стена и сключването на договора с фирма, която да ремонтира, е имало 1 година, констатира Сметната палата.

Един от примерите е поръчка за възстановяване на пропаднала подпорна стена на път в гробищен парк в село Орехово.  Стената е пропаднала през февруари 2011 г., пари са отпуснати от държавата през април 2012 г., а договорът с фирма "Къмпани-строй 2010" е сключен през юли същата година.

Втората такава поръчка е за изграждането на подпорна стена в с. Проглед и възстановяването на аварирал водопровод и канализация. Че стената е пропаднала се установява през април 2011 г. През юли 2012 г. държавата отпуска 87 787 лв.  за възстановяване. Договор е сключен с "Тандем инвест" на Илияна Такова и Чавдар Каварджиев за 57 213.54 лева без ДДС.

За възстановяване на пропаднал път и укрепване на подпорна стена в с. Зорница пък са платени 140 269.2 лева без ДДС на фирма "Щеревстрой", с която е сключен договор отново без обявление.

Други констатирани нарушения са свързани с определянето на цената на документация за участие, с определяне сроковете за получаване на оферти за участие. Одиторите са констатирали, че не се е изисквала писмена обосновка за формиране на предложени цени, които са били с 30% повече от осреднените цени на останалите предложения на участници. Обществени поръчки са били разделяни на части, за да се отиде на по-лек ред за възлагане (например при договорите са снегопочистване).

В община Раковски на прокуратурата е изпратена част от одита, свързана с приходната част на бюджета. Там констатациите също са свързани с нарушения при обществените поръчки, свързани например с предпоставяне на печелившия участник или с плащания, надхвърлящи договорените суми; с таксата за битови отпадъци, не е имало контролни процедури относно приходите от наеми на общинско имущество. 

OFFNews опита да се свърже с кмета на Раковски, но на телефона в общината не отговаряше никой.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови