Опитите да се въведе тол система в България все повече заприличват на странна сюжетна смесица. Има ги елементите и на латиносериал (действието се развива мудно) и на финансов трилър (голям залог, неясни и задкулисни интереси), а може и да става дума за съвсем приказна история - едни добри хора, разбирай правителството, се опитват да направят справедлива система за заплащане на шосетата, но срещу тях стоят злодеи, които саботират идеята да се намерят пари за пълнене на дупките по републиканските пътища.
Току добрите да плеснат с ръце и да се прегърнат за туй, че справедливостта възтържествувала, и лошите сили внесли поредната жалба срещу търга за тол системата. И пак отначало!
"Обжалване, обжалване, обжалване, обжалване от "Суходолска" 3, обжалване от "Суходолска" 3. Проверихме жалбоподателя, той мете пред "Пирогов", нали разбирате? Това е блокаж", изнерви се премиерът Борисов на едно от последните заседания на кабинета и така още повече засили усещането, че тъмната страна, заради която хазната губи по 1,5 милиона лева на ден от липсата на пътните такси, наистина е потънала в пълен мрак.
Неясният силует на врага обаче е свързан със съвсем реален джакпот, който ще бъде кеширан при подписването на договора за изграждане на системата за пътните такси.
Според избраната от регионалното министерство конструкция на системата, изграждането ѝ ще струва около 200 милиона лева. Парите не са малко, но в случая не тази сума е определящата. Защото според правителствената стратегия дружеството, което ще обслужва събирането на таксите, ще получава между 170 млн. и 210 млн. лева на година за поддръжката ѝ. При сключването на 20 годишен договор, например, това означава гарантиран приход от порядъка на 4 000 000 000 лева (четири милиарда).
Норма на печалба, каквато няма в никой бизнес проект у нас - особено след краха на АЕЦ "Белене" и газопровода "Южен поток". От реална икономика няма как да стане и отново е необходимо да се използват козовете на държавните регулации. Затова е нормално при подобен огромен залог да има също толкова мастити интереси както в полза на получаването на обществената поръчка от една страна, така и за блокирането ѝ от тези, които са наясно, че черешката на тортата няма да е за тях.
Резервният вариант
Предпоследното в сагата е, че държавата заяви готовност сама да си изгради тол системата в кратки срокове и да си я поддържа. В случая това по-скоро звучи като дисциплинираща заплаха към заинтересованите страни към обществената поръчка, отколкото като реалност. Търгът на Агенция "Пътна инфраструктура" не е прекратен, утре се отварят оферти. А съвсем отделен въпрос е, че нямаме държавна структура, а и каквато и да е друга нашенска, която да има опит в изграждането на тол системи - допълнителната подробност е, че замисълът на нашата е най-сложният възможен като наблюдението на трафика е тройно подсигурено през мобилни мрежи, сателит и рамки с камери.
Морковче и тояга
Промотирането на тол системата е базирано основно на базата на това, че хората в България ги чакат само хиляди благини от въвеждането на системата. Те ще си плащат винетка както и сега. Даже ще е по-евтино и справедливо, защото сега най-краткосрочните стикери за леки коли са седмични, а след въвеждането на електронни ще има и дневни, и тридневни. Годишните пък ще важат от дата до дата, Звучи повече от добре. Още по-хубаво е като ти кажат как наказаният ще е турския тираджия, който сега минавал надлъж Родината, рушейки пътищата срещу дневна винетка на символичната цена от 21 лева. Освен това хазната ще се напълни с пари - ще има и за магистрала "Хемус", за "Черно море", а дупките по пътищата ще изчезнат като лански сняг.
Това, което се пропуска е, че ими и тояга.
Освен транзитно преминаващите чуждестранни тежкотоварни камиони, тол таксите ще се плащат и от всички тежкотоварни камиони над 3,5 тона и автобусите. Това автоматично означава поскъпване на всички стоки и на услугите, най-драстично - автобусния транспорт.
У нас ще се плаща освен за магистралите, така и за първокласните и второкласните пътища - общо повече от 50 на сто от пътища в страната. Подобен процент платени пътища няма в никоя друга европейска държава, но пък гарантира истински "Биг Брадър" за това кой, какво и къде вози.
Електронната винетка за леките коли. Този, който пътува 1000 километра извънградско на година, ще плати точно толкова, колкото и този, който пътува всеки ден и навърта 30 пъти повече.
Все още не е готов регламентът за единната европейска винетка
В момента в Брюксел активно се обсъжда въвеждането на европейска тол система. Правилата за нея все още са определени и не е ясно дали вариантът, който България ще започне да прилага е в синхрон с бъдещата законодателна рамка.
В последният финансов отчет на Дойче телеком обаче е публикувано доста интересно съобщение за старта на търговските операции на новосформираната компания Toll4Europe GmbH (б. ред. - тол за Европа). Дружеството е учредено от германския телеком, автомобилния гигант Daimler AG и DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG за разработването и предоставянето на европейската тол такса за превозните средства над 3,5 тона. Дъщерната компания на Дойче телеком T-Systems държи 55 процента от дяловете в Toll4Europe и ще управлява бизнеса, който трябва да организира събирането на таксите от следващата година в Австрия, Белгия, Франция, Германия и Полша, а скоро след това дейността ще бъде разширена в Унгария, Италия, Португалия и Испания.
Безспорно е, че една правилно конструирана тол системата би осигурила най-справедливото заплащане на пътищата. У нас автопревозвачите, които рушат най-много действително бяха "изпуснати" от ангажимента да финансират ремонта на асфалта и бяха в превилигирована позиция спрямо жп превозвачите, които от години плащат високите инфраструктурни такси за преминаване по релсите. Но разковничето е точно в баланса. При прекомерни такси транзитният автотрафик просто ще заобиколи България, а сметката ще остане за плащане у българските граждани, които едва ли ще са много щастливи от това.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12415
2
16.08 2017 в 12:23
Последни коментари
Демерджиев: Прокуратурата става много чувствителна, ако й поискат отчетност
Започват преговорите за правителство между ГЕРБ и ДБ
Криско: Нашето второ дете е със Синдром на Даун
Криско: Нашето второ дете е със Синдром на Даун
Започват преговорите за правителство между ГЕРБ и ДБ
Криско: Нашето второ дете е със Синдром на Даун