Ексклузивно Със сълзи: Свалиха Росен Желязков от председателското място в предпоследния ден на 49-ото НС

Нанков: Тол таксите ще са двойни и тройни през уикенда

OFFNews 14 август 2017 в 17:31 3795 0

От днес стартираме структурирането на държавна компания, която ще оперира тол системата, но няма да прекратим обществената поръчка за избор на изпълнител и двата процеса ще са паралелни. Ако успеем да класираме кандидат чрез обществената поръчка, ще продължим по стария ред. Това коментира във Варна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

Той допълни, че трябва да има проектна компания, защото тя ще оперира и поддържа тол системата и ресурса, който тя ще генерира, и ще поддържа системата.

"Това, което поехме като ангажимент преди седмица, го изпълняваме", подчерта Нанков.

Според министъра, чрез създаването на държавна компания ще се сложи край на всички „нездрави опити“ за обжалване, бламиране и саботиране на тол системата. Той напомни, че дори в мотивите по едно от решенията на ВАС, с което не се уважава подадена жалба, а се произнася в полза на възложителя, и в унисон с други решения на КЗК и ВАС, се говори за злоупотреба с право и шиканиране на процеса.

"В момента с одиторска компания оценяваме пропуснатите ползи за държавата от това забавяне и ще заведем дело за пропуснати ползи, информира Нанков. Сумата от 1,5 млн. лв. загуби на ден от липсата на тол система се базира на най-консервативната прогноза за бъдещите постъпления и приходи, посочи той. Най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световна банка от 2015 г. на база досегашните приходи от 320 млн. лв. годишно е, че след внедрена тол система, ще генерираме още 660 млн. лв., което разделено на 365 дни, е около 1,6 млн. лв. на ден", каза министърът.

Той обясни, че одиторската компания ще определи точния размер на пропуснатите ползи.

Нанков обяви и че вече прокуратурата и ДАНС са сезирани за начина, по който последната жалба бе входирана – с пощенско клеймо от 26 май. Той уточни, че тя е постъпила в КЗК на 3 юли, когато ВАС се е произнесъл отново в полза на възложителя и е трябвало да бъдат отворени офертите.

"Няма да оставим страната и българските граждани, защото тол системата има много ползи, но най-голямата й е, че ще въведе по-справедлив модел за заплащане", категоричен бе регионалният министър.

Той коментира, че когато тя стане факт, тези, които разрушават най-много и амортизират повече, ще плащат повече. С тол системата България ще се възползва от стратегическото си географско положение, за да може да се таксува адекватно, пропорционално и ефективно транзитният тежък трафик.

Според регионалния министър трябва да бъде спряна несправедливата в момента практика тежкотоварни автомобили да преминават транзитно през България за 21 лв., докато в Сърбия цената на таксата за тежкотоварен автомобил достига до 180 лв.

"Поели сме ангажимент пред обществото и премиера Бойко Борисов тол системата да заработи до края на 2018 г.", посочи Нанков.

Той обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания или ще се довърши обществената поръчка, параметрите ще останат същите, като се предвижда срокът за внедряване на системата да бъде 7 месеца, след което около една година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.

Очаква се стойността на системата да бъде около 200 млн. лв. В случай, че тя бъде изградена от държавна компания, финансирането ще бъде от държавния бюджет, като разходите ще бъдат възстановявани от бъдещите постъпления от тол таксата. Проектодоговорът по обществената поръчка за избор на изпълнител предвижда възстановяване на ресурса в срок от 3 години. Три или четири години ще бъде срокът и ако това се направи от държавна компания, като това ще стане окончателно ясно в етапа на реализирането на такава, стана ясно от думите на министъра.

В отговор на въпрос за обхвата на системата Николай Нанков коментира, че преценката за това кои пътища да бъдат включени в нея ще подлежи на експертен дебат, след което ще бъде взето и политическо решение, но се очаква това да не са повече от 50-55% от републиканката пътна мрежа. Той изрази мнение, че тол системата трябва да включва на 100% магистралите и пътищата от I и II клас, докато тези от трети клас да бъдат изключени от нея.

Министърът отбеляза още, че за пътищата извън обхвата на смесената система няма да се плащат и винетки и напомни, че тол такса ще заплащат само тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.

Според думите на Нанков за отделните видове пътища ще има различно таксуване, като то ще бъде определено след решение на Министерския съвет.

"Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забраните за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока, както това се прави в Германия или в Австрия. Ако превозвачите искат да пътуват в петък от София до Бургас в пикови часове, таксата за тях може да бъде 2-3 пъти по-висока, като ще бъде определена на база ценообразуване и след решение на Министерския съвет. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ", коментира министърът.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!