Бившият министър на отбраната Николай Ненчев публикува в личния си Фейсбук профил коментар, в който критикува преговорите, водени от България със САЩ относно закупуването на нови изтребители F-16 от държавата ни.
Предоставяме ви коментара му без редакторска намеса:
За F-16, oт опит знам: Ако искаш едно нещо да се случи - отиваш ти! Ако не искаш - пращаш заместника си!
Ако правителството не успее да се договори навреме със САЩ и процедурата се отложи, това най-вероятно ще доведе до неуспех на проекта и до нова стратегическа победа на Москва. Провалът на F-16 и наливането на още стотици милиони в старата съветска техника е руският “голям шлем” в българската отбрана.
Изявлението от 14 май 2019 г. на министъра на отбраната Красимир Каракачанов, че засега правителството не може да се споразумее за изгодна цена за изтребителите F-16 е много смущаващо. Това предвещава забавяне на процедурата и по всяка вероятност отлагане на сключването на договора за след лятната ваканция на Народното събрание.
Познавайки българската практика, протакането е доказано ефективно средство за проваляне на всяко начинание. Ако не бъде сключен договорът до средата на годината, каквито са първоначално обявените намерения, най-вероятно за България няма да има F-16.
Преди няколко месеца правителството и парламентът взеха стратегически вярно решение – България да предпочете да придобие F-16, блок 70 от САЩ. Истината е, че досега не сме видели осезаем напредък и нямаме яснота за следващите стъпки по процедурата, така че тя да приключи с желания резултат до средата на годината. Нещо, което е и възможно, и необходимо.
За огромно съжаление до този момент освен решенията на правителството и парламента са налице единствено красиви думи и декларативни намерения, а времето тече.
Част от делегацията ни за преговорите още е в САЩ. Надеждите остават, макар че на стратегическо ниво засега не се вижда достатъчно решителност и действителна воля сделка наистина да има до средата на 2019 г. Министърът на отбраната даже допусна при неуспех със САЩ да се преговаря с Швеция и Италия. В случая това е не особено сполучливо завоалиран намек, че ще изберем не друг самолет, а Грипен.
А дали целта от самото начало не е била да се предостави предимство на Грипен, като се разиграе театър с F-16? И така хем да се даде сигнал, че предпочитаме стратегическия партньор САЩ, хем в крайна сметка да спечели офертата на Швеция, която е най-безопасна за Русия и нейните интереси. Грипен е по-малкото зло за руските самолети. Така отново България е в схемата „винаги със САЩ и НАТО, но никога против Москва“...
Давайки първоначално предимство на офертата на САЩ и водейки толкова нерешително преговорите, че да е малко вероятно да се постигне успех, опцията за F-16 се обрича на програмиран провал от самото начало. И през задната врата се вкарва предпочитаният от българските русофили Грипен като безалтернативно решение. Дано това да не е зловещият сценарий, който се разиграва сега!
Очевидното обаче е, че досега правителството не е дало ясни сигнали, че подхожда достатъчно сериозно към договора със САЩ. Помним добре и неяснотите и процедурните турбуленции, преди да бъде обявено решението в полза на F-16 в края на декември 2018 г. Днес очакваме ли нещо по-различно?
На фона на трудностите, които среща кабинетът да се споразумее със САЩ за изгодна цена за F-16, рязко изпъква лекотата, с която бяха договорени сделките с Русия и Беларус за ремонта на старите съветски самолети МиГ-29 и СУ-25. При тях нямаше проблеми относно цената. Тези спорни ремонти ще струват близо 200 милиона лева с ДДС на българските данъкоплатци, а процедурите за тях минаха дискретно и експедитивно. Гостите дойдоха в Министерството на отбраната, видяха и получиха своето.
Като стана дума за ремонта на СУ-25 в Беларус, преди дни се разбра, че парите за ремонта не са били успешно преведени и той може да се провали заради санкции на ЕС срещу страната. Въпросът е къде ще отидат сега тези върнати близо 100 млн. лв. с ДДС? За какво ще бъдат изхарчени? Вероятно ударно в края на годината!?
Още по-интересно е, че тези пари са отчетени в бюджета за отбрана за 2018 г. и с тях се формират окончателните данни за разходите за отбрана, изложени в приетия днес, 15 май 2019 г., от Народното събрание Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2018 г.
Въпросът е какво в действителност са гласували днес депутатите – финансово коректен доклад или документ със завишени, „розови“ финансови показатели за бюджета за отбрана като относителен дял от БВП? Ако парите за СУ-25 са отчетени, но реално не са похарчени, тогава и бюджетът за отбрана няма да е 1.48% от БВП, а по-малко и не се приближаваме към целта, която сме си поставили в НАТО, да достигнем 2% от БВП разходи за отбрана.
Проблемите са видими. Липсата на достатъчна политическа воля и решимост за придобиване на F-16 не може да остане скрита.
И какво излиза - за F-16 правителството не може да се договори, а за ремонтите на МиГ-29 СУ-25 може!
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-10103
4
17.05 2019 в 06:22
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10372
3
16.05 2019 в 10:26
10952
2
16.05 2019 в 00:54
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара